۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳
اجتماعی

چطور به‌ عنوان یک کارشناس برای خود شهرت و اعتبار کسب کنیم؟

کسب شهرت و اعتبار

سال‌های زیادی را صرف کسب دانش تخصصی در محل کار کرده‌اید. به مهارت‌های خود اطمینان دارید و کسانی که شما را می‌شناسند اغلب برای مشورت پیش شما می‌آیند. با این حال، خارج از حلقه‌ی همکاران نزدیک‌تان، چندان شناخته شده نیستید و این ناشناس بودن فرصت‌هایتان را محدود می‌کند. پس چگونه می‌توانید شناخته شوید؟

یکی از راه های موفقیت در این زمینه، افزایش شهرت‌تان به عنوان کارشناس است. این کار می‌تواند افق‌های تازه‌ای را در حرفه‌ی شما به وجود آورد، اعتبار و شهرت سازمان‌تان را بهبود ببخشد و کمک‌تان کند تا با همتایان و مشتریان‌تان ارتباط برقرار کنید. در این مقاله به راهبردهایی نگاه خواهیم کرد که می‌توانید برای به دست آوردن اعتباری قوی و صادقانه به عنوان کارشناس از آنها استفاده کنید.

مزایا

شناخته شدن به خاطر دانش و مهارت، مزیت‌های زیادی دارد. برای مثال به شما قدرت کارشناسی می‌دهد. وقتی قدرت کارشناسی داشته باشید، مردم به قضاوت‌تان اعتماد می‌کنند و در نتیجه از شما پیروی می‌کنند. سریعا در پروژه‌ها و اقدامات، حمایت دیگران را به دست می‌آورید؛ احتمال اینکه پیشنهاد شغلی فوق‌العاده یا ترفیع بگیرید بیشتر می‌شود و به سادگی می‌توانید افرادی استثنایی را به گروه‌تان جذب کنید.

کسب اعتبار به عنوان یک کارشناس کمک می‌کند تا شرکت‌تان هم شناخته شود و خبرهای پیرامون شما همه جا پخش می‌شود. این باعث می‌شود مشتریان و مراجعه‌کنندگان جدیدی جذب کنید؛ به ویژه اگر کارآفرین باشید یا مدیریت کسب و کار کوچک را برعهده دارید، این امر بسیار برای‌تان مفید خواهد بود. بسیاری از راهبردهایی که در کسب اعتبار به شما به عنوان کارشناس کمک می‌کنند، امکان کمک به دیگران را هم برای‌تان فراهم می‌کنند. وقتی آنچه در طول حرفه‌ی خود یاد گرفته‌اید را با دیگران در میان می‌گذارید می‌تواند باعث ایجاد تفاوتی چشمگیر در زندگی فرد دیگری شود به ویژه برای متخصصان جوانی که تازه کار خود را شروع کرده‌اند.

مخاطب خود را شناسایی کنید

قبل از اینکه به عنوان کارشناس، اعتباری برای خود ایجاد کنید، ابتدا مخاطب هدف‌تان را مشخص کنید. چه کسی را برای بیشترین تأثیرگذاری هدف قرار می‌دهید؟ چه کسی بیشترین سود را از کمک شما خواهد برد و می‌خواهید بیشتر از همه بر چه کسی تأثیر بگذارید؟ برای مثال مخاطب هدف شما می‌تواند شامل افراد سازمان، مدیران اجرایی ارشد، مراجعه‌کنندگان و مشتریان بالقوه یا همتایان در صنعت باشد.

این مسئله چه هم‌خوانی‌ با ارزش‌ها و مأموریت سازمان شما دارد؟ روشن است که کسب اعتبار به عنوان کارشناسِ خبره به نفع شماست، با این حال اطمینان حاصل کنید که با قدرت تمام در خدمت منافع سازمان‌تان نیز خواهید بود.

نکته:

به منظور ایجاد اعتبار به عنوان کارشناس، باید دانش و تجربه‌ای واقعی، سودمند و عمیق داشته باشید. مقاله‌ی ما در مورد ایجاد تخصص به شما نشان می‌دهد که چگونه دانش عمیق و معتبری به منظور دیده شدن به عنوان کارشناس به دست آورید.

چگونه اعتبارتان را به عنوان کارشناس افزایش دهید

تکنیک‌ها و پلت‌فرم‌های بسیاری وجود دارند که می‌توانید از آنها برای ایجاد اعتبار به عنوان کارشناس استفاده کنید. برخی از آنها شامل تعاملات شخصی و رو در رو است؛ در حالی که برخی دیگر شامل فعالیت‌های صرفا اینترنتی است. راهبردهایی را انتخاب کنید که شروع با آنها برای‌تان راحت‌تر است.

شبکه سازی

شما می‌توانید در جلسه‌های تخصصی، کنفرانس‌های تجاری و در گروه‌های داوطلبانه با دیگران به صورت رو در رو شبکه سازی کنید. در سازمان‌تان و نیز به صورت آنلاین هم می‌توانید ارتباط درونی برقرار کنید. در اینجا هدف شما تبدیل شدن به «منبعی» است که دیگران می‌توانند از آن برای یادگیری و رشد استفاده کنند.

با ملحق شدن به گروه‌های کاربری لینکدین که بر حوزه‌ی تخصصی شما متمرکز هستند، برقراری ارتباط را شروع کنید. از لینکدین برای پاسخ به پرسش‌های سایر کاربران هم می‌توانید استفاده کنید. این امر به شما کمک خواهد کرد تا اعتبارتان را افزایش دهید. توییتر منبع مفید دیگری برای برقراری ارتباط است. از این شبکه به منظور به اشتراک گذاری اخبار، وبلاگ‌ها، پیشنهادها و مشورت استفاده کنید. اگر توییت‌هایتان ارزشمند بوده و با سایر کاربران تعامل داشته باشید، خبر اعتبارتان همه جا منتشر خواهد شد، و شما به عنوان کارشناس صنعتی شناخته می‌شوید که دیگران می‌خواهند از او پیروی کنند.

سخنرانی عمومی

سخنرانی عمومی روش بسیار خوبی برای دسترسی به دیگران و نمایش مهارت و خبرگی‌تان است. برای مثال می‌توانید در موارد زیر سخنرانی داشته باشید:

  • جلسات گروهی صنعتی و کنفرانس‌های تجاری
  • انجمن‌های تخصصی و گروه‌های کسب‌وکار
  • جلسات هیئت مدیره شرکت یا جلسات عمومی
  • جلسات توجیهی گروهی
  • برنامه‌های آموزش پیوسته

نوشتن وبلاگ

وبلاگ نویسی روشی عالی برای به اشتراک گذاری دانش و ایجاد اعتبار به عنوان یک کارشناس است. این کار به افراد کمک می‌کند تا کیفیت تفکرتان را درک کنند؛ و به آنها امکان می‌دهد تا قبل از تعامل رودررو، شما را بشناسند، دوست بدارند و به شما اعتماد کنند. این کار مخاطبان بالقوه‌ای هم در سرتاسر جهان برای شما به وجود می‌آورد و توانایی‌هایتان را به عنوان نویسنده به معرض تماشا می‌گذارد.

کلید نوشتنِ یک وبلاگ موفق این است که اطلاعات را معتبر و بسیار مرتبط نگه دارید، و مطالب خود را با دقت بنویسید و ویرایش کنید. به خاطر داشته باشید که می‌خواهید مردم به عنوان منبع به شما نگاه کنند، پس تا حد امکان بهترین اطلاعات را در اختیار آنها قرار دهید. همچنین سعی کنید محتوای وبلاگ خود را مرتبا به‌روزرسانی کنید.

اگر وب‌سایت یا اینترنت سازمان‌تان هنوز دارای تسهیلات وبلاگ‌نویسی نیست، می‌توانید از طریق سرویس‌هایی وبلاگ‌دهی رایگان، وبلاگی برای خودتان بسازید. از طریق تبلیغ دهان به دهان، قرار دادن لینک آن در امضای ایمیل و تعامل با سایر وبلاگ‌نویس‌هایی که در صنعت شما فعال هستند، وبلاگ‌تان را به دیگران بشناسانید. می‌توانید از سایر وبلاگ‌های مربوطه هم بخواهید به شما کمک کنند. این کار برای شروع روش خوبی است.

به منبع تخصص بدل شوید

نویسندگان و روزنامه‌نگاران همیشه به دنبال منابع متخصص برای مصاحبه در برنامه‌های تلویزیونی، و برای مقالات چاپی و آنلاین هستند. انتشار مقاله در نشریات مهم می‌تواند اعتبار شما را افزایش دهد و موجب به وجود آمدن آوازه و شهرت پیرامون محصولات و خدمات شما می‌شود. می‌توانید مستقیما هم با رسانه‌های مربوطه ارتباط برقرار کنید. برای مثال می‌توانید پیشنهاد کنید که ماهیانه ستونی را برای بخش تجاری روزنامه‌ی محلی‌تان، یا مقاله‌هایی برای نشریات تجاری بنویسید.

به وجود آوردن محصولات اطلاعاتی

«محصولات اطلاعاتی» مانند کتاب ها، کتاب‌های الکترونیکی، گزارش‌های رسمی، خبرنامه‌های ماهیانه، یا کتابچه‌ها، ابزارهای مفیدی برای به اشتراک گذاری مهارت شما هستند به ویژه اگر بخواهید از اعتبار خود به عنوان کارشناس برای ترویج محصولات و خدمات سازمان‌تان هم استفاده کنید. حتی می‌توانید از سمینارهای اینترنتی، پادکست‌ها، یا ویدئوهای آنلاین برای ایجاد پلت‌فرم‌های یادگیری استفاده کنید. سپس می‌توانید این محصولات را در وب‌سایت یا وبلاگ‌تان نشان دهید، یا زمانی که مردم درباره آنها پرس و جو می‌کنند یا سخنرانی‌تان را در کنفرانسی تجاری مشاهده می‌کنند، این محصولات را به آنها اهدا کنید. با این حال، به خاطر داشته باشید که برای دستیابی به محصولی با ظاهر حرفه‌ای باید زمان، تلاش و منابع زیادی را صرف این کارها کنید. عجله نکنید، در غیر این صورت به جای بهبود اعتبارتان، به آن صدمه خواهید زد.

کمک به دیگران

شما می‌توانید با استفاده از دانش و مهارت‌تان برای کمک به دیگران اعتبار خود را به عنوان کارشناس بهبود ببخشید. برای مثال می‌توانید از طریق داوطلب شدن برای کمیته‌ای در سازمان خود، یا از طریق کمک به سازمانی غیرانتفاعی، به این هدف دست پیدا کنید. راهنمایی و مشاوره روش مناسب دیگری برای استفاده از مهارت و خبرگی خودتان است. زمانی که فرد دیگری را راهنمایی می‌کنید، این فرصت را دارید تا تفاوت مثبتی در زندگی آن فرد به وجود آورید. شما نیز خود را پذیرای یادگیری می‌کنید و در این رابطه رشد می‌کنید.

برای ایجاد اعتبارِ کارشناسیِ خود، به‌درستی عمل کنید

اگرچه ایجاد اعتبار به عنوان کارشناس مزایای بسیاری دارد، اما نباید اجازه دهید این امر با کارهای روزمره و اهداف‌تان تداخل پیدا کند. اجازه ندهید این کار به مسئولیت‌تان در قبال گروه، مشتریان و سازمان‌تان خللی وارد کند. همچنین حتما مطمئن شوید که هیچ اطلاعات محرمانه یا مهم و حساس به لحاظ تجاری را افشا نکنید. هوشمندانه‌تر است که ابتدا با رئیس‌تان ملاقات کنید تا در مورد ضوابط اساسی بحث کنید و توافق کنید که چگونه می‌توانید از مهارت و خبرگی خود استفاده کنید تا هم برای خود و هم برای سازمان‌تان مفید واقع شوید.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *