آموزش

چگونه یک سایت بسازیم؟ (آموزش کامل ساخت سایت)

وبلاگ  راه اندازی سایت و فروشگاه اینترنتی  کسب و کار اینترنتی

اجازه دهید همان ابتدا، این اطمینان را به شما بدهیم که بلافاصله بعد از دیدن ویدیو و خواندن مقاله آموزش ساخت سایت، می‌توانید صاحب یک سایت حرفه‌ای و زیبا باشید؛ حتی در کمتر از یک ساعت و بدون اینکه به راهنمای دیگری نیاز داشته باشید. فقط کافی‌ست ۱۰ دقیقه از زمان‌تان را روی این مقاله بگذارید. 

به شما پیشنهاد می‌کنیم، اول ویدیو رو ببینید. احتمالا با کمک همین ویدیو هم جواب سؤالتون رو می‌گیرید 🙂 راستی، پیج پرتال رو توی اینستاگرام هم دنبال کنید؛ آموزش‌های زیادی اونجا گذاشتیم: portal_ir

اصلا چرا تصمیم گرفتید، سایت داشته باشید؟ به دنبال یک اتفاق خوب در کسب و کارتان هستید؟ یا اینکه می‌خواهید خودتان را بیشتر به بقیه معرفی کنید؟ اصلا از کجا معلوم که سایت به‌درد شما می‌خورد؟ خودتان به این نتیجه رسیده‌اید یا تنها به پیشنهاد بقیه، تصمیم گرفته‌اید سایت داشته باشید؟!

همین الان در بخش نظرات، کسب و کار و هدفتان از ساخت سایت را برای ما بنویسید، تا به شما بگوییم که اصلا سایت به دردتان می‌خورد یا نه؟! یا اینکه مقاله «چه کسب و کارهایی به سایت نیاز دارند؟» را بخوانید.

خلاصه اگر به این نتیجه رسیده‌اید، که ساخت وب سایت حتی (کوچکترین!) فایده‌ای برای‌تان دارد، پس تا چند دقیقه دیگر صاحب یکی از این وب سایت‌ها خواهید بود؛ البته قبل از آن، بیایید آموزش ساخت وب سایت را به ساده‌ترین شکل ممکن، یاد بگیرید.

این مقاله نظرتان را کامل درمورد طراحی و ساخت سایت عوض می‌کند؛ چون در آن خبری از فرآیند و مراحل پیچیده ساخت سایت نیست. حتی اگر هیچ پیش فرضی دربارۀ ساخت سایت هم نداشته باشید، در جریان ماجرا قرار می‌گیرید.

موضوع دیگری که احتمالا ذهن‌تان را درگیر کرده است، هزینه طراحی سایت است. اصلا بیایید اول به سراغ همین موضوع برویم.

ساخت سایت خیلی سریع و ساده

ساخت سایت رایگان: افسانه یا حقیقت؟

هیچ کس بدش نمی‌آید، یک سایت رایگان داشته باشد! اما آیا به نظرتان منطقی است؟ بیایید یک بار برای همیشه این بحث را تمام کنیم: اگر کسی ادعا کند، که توانایی طراحی سایت رایگان را دارد، در حقیقت هم به شما دروغ گفته، هم حرف راستی زده است! چطور؟

فرض کنید یک بنا در حال ساخت دیوار ساختمان شماست. او برای درست کردن ملات، به آب، سیمان و یک ظرف نیاز دارد؛ که هر کدام از این‌ها هزینه‌ای دارد. حالا سر و کلۀ من پیدا می‌شود و به شما پیشنهاد ساخت دیوار رایگان را می‌دهم، اما چگونه؟

اگر شما خودتان بخواهید کار را انجام بدهید، باید آجر، سیمان، آب و ظرف تهیه کنید، ولی من ظرف و آب را به شما مجانی می‌دهم، اما آجر و سیمان را دوبرابر قیمت بازار با شما حساب می‌کنم! مدعیان طراحی سایت رایگان هم تقریبا چنین کاری با مردم می‌کنند، ولی کمی با کلاس‌تر و مودبانه‌تر! پس الان متوجه قضیه شدید؟

احتمالا نمونه‌های آن را خودتان دیگر، دیده‌اید. بعضی از سایت‌ها، طراحی رایگان را وعده داده‌اند؛ اما با ورود به سایت، هیچ خبری از ساخت سایت رایگان یا حتی ارزان نیست.

اگر فکر می‌کنید هنوز هم ممکن است گول کلمه “رایگان” را بخورید، «حقیقت طراحی سایت رایگان» را مطالعه کنید.

پس هزینه ساخت سایت چقدر است؟

این هم از آن دسته سؤالاتی است که هیچ جواب مشخصی برایش وجود ندارد. یکی ممکن است سایت‌تان را با ۲۰۰ هزار تومان طراحی کند، یکی هم هزینه‌ای بیش از ۴۰ یا ۵۰ میلیون تومان بگیرد. چون علاوه بر نرخ متفاوت طراحان یا شرکت‌ها، به سایتی که شما می‌خواهید هم بستگی دارد.

ما با هیچ یک از این دو هزینه، کاری نداریم! می‌خواهیم در مورد هزینه‌ای صحبت کنیم که برای اکثر شما منطقی است. پس اگر می‌خواهید هزینه را بدانید، وارد صفحه قیمت طراحی سایت شوید. در این صفحه، علاوه بر سایت، تعرفه سایت فروشگاهی هم دیده می‌شود.

هزینه‌هایی که می‌بینید، نسبت به نتیجه‌ای که قرار است تا چند وقت دیگر بگیرید، هیچ است. پس به جای نگرانی بابت این هزینه جزیی، تمرکزتان را روی موفقیت سایت‌ بگذارید؛ چون قرار است درآمدتان در همان سال اول، چندین برابر این هزینه خواهد بود.

 

برای ساخت سایت از کجا شروع کنیم؟ آموزش ساخت وب سایت

ما قرار نیست شما را وارد یک فرآیند سخت و پیچیده برای ساخت سایت کنیم. از زمانی که تصمیم می‌گیرید سایت داشته باشید تا ساخت آن، حتی یک ساعت هم زمان‌تان را نمی‌گیرد. ما به شما ثابت می‌کنیم که ساخت سایت بر خلاف تصور بسیاری از افراد، بسیار ساده، کم هزینه و پیش پا افتاده (در حد راه اندازی یک پیج اینستاگرام) است.

برای اینکه باورتان شود چقدر ساده است؛ هر مرحله را پا به پای ما انجام دهید.  

مرحله اول: یک سایت انتخاب و ثبت نام کنید

به جای اینکه شما را با انواع روش‌های طراحی سایت گیج کنیم، یک راست به سراغ ساده‌ترین روش ساخت سایت یعنی استفاده از سایت ساز پرتال می‌رویم. در این روش شما هیچ نیازی به دانش فنی و کدنویسی ندارید! سرویسی آماده در اختیار شماست که تنها باید زحمت محتوا گذاری (محصول، مقاله، ویدئو و…) در آن را بکشید.

برای این کار کافی‌ست، به آدرس https://www.portal.ir بروید. صفحه را باز می‌کنید، اولین چیزی که توجه‌تان را جلب می‌کند، دکمه سبز رنگ “همین حالا شروع کنید” است. با کلیک روی آن، اولین گام تا ایجاد سایت را برداشته‌اید. سایت فروشگاهی می‌خواهید؟ سایت شرکتی می‌خواهید یا اصلا یک سایت شخصی؟ هر کدام را که می‌خواهید انتخاب کنید.

نگران ادامه کار نباشید؛ چون با چند ویدئوی کوتاه مو به مو به شما گفته می‌شود باید چه کار کنید. بدون اینکه نیاز باشد، گزینه‌ای را انتخاب کنید، نقشه راه دقیقا جلوی روی‌تان قرار می‌گیرد. حتی اگر باز هم سؤالی برای‌تان پیش آمد، هم می‌توانید با شماره ۰۲۱۶۳۴۰۴ داخلی ۲ تماس بگیرید، هم درخواست پشتیبانی دهید.

خلاصه اینکه دیگر نیازی نیست چیزی اضافه کنیم؛ فقط خودتان ببینید! تصویر زیر بخشی از صفحه اصلی سایت‌تان است.

ایجاد سایت در پرتال

مرحله دوم: دستی به ظاهر سایت بکشید

خب حالا که سایت را دارید، بد نیست دستی به سر و روی آن بکشید. چگونه؟ با انتخاب یک قالب مناسب برای آن. بیش از ۵۰ قالب متنوع وجود دارد و هر کدام را که دوست داشته باشید و مناسب سایت‌تان است می‌توانید انتخاب کنید. انتخاب قالب و دادن یک جلوه زیبا به سایت‌تان تنها یک تا دو دقیقه زمان می‌برد. مگر اینکه قالب‌های آماده راضی‌تان نکند؛ که در آن صورت هم می‌توانید قالب اختصاصی خودتان را سفارش دهید.

نمونه قالب‌ها را خودتان ببینید. قالب‌ها که توسط تیم پرتال طراحی شده است، تنوع زیادی دارند و حتی می‌توانید قالبی شبیه دیجی کالا (قالب جعبه) برای سایت‌تان انتخاب کنید. برای هر نوع وب سایت، قالب‌های مخصوص آن گذاشته شده است. حتی اگر خودتان هم نتوانستید مناسب‌ترین قالب را انتخاب کنید، از کارشناسان ما بخواهید تا به شما کمک کنند.

انتخاب قالب برای سایت

مرحله سوم: سایت‌تان را فعال کنید

تا به اینجای کار، شما یک سایت دارید، اما هنوز تمام نشده است! برای اینکه یک سایت با آدرس دلخواه خودتان داشته باشید، باید سایت‌تان را فعال کنیم. چگونه؟

یکی از بسته‌های سایت یا فروشگاه را انتخاب می‌کنید. بعد از فعال‌سازی نوبت به انتخاب آدرس سایت‌تان می‌رسد. چون قطعا می‌خواهید دیگران شما را با یک آدرس خاص پیدا کنند و بشناسند. منظورمان از آدرس سایت همان دامنه است؛ یعنی همان آدرسی که کاربران برای رسیدن به شما در موتور جستجو وارد می‌کنند. مثلا دامنه پرتال www.portal.ir است.

تنها سؤالی که ممکن است در مورد آدرس سایت یا دامنه برای‌تان پیش بیاید، پسوند دامنه است. اینکه مثلا com. و ir. چه فرقی با هم دارند؟ استفاده از کدام دامنه بهتر است؟ قیمت هر کدام چقدر است؟ اگر می‌خواهید در مورد این دو مورد و بقیه پسوندها همۀ این اطلاعات را به‌دست آورید، مقالات انتخاب و ثبت دامنه را ببینید.

باز هم هر سوالی در مورد انتخاب دامنه و مراحل ثبت آن داشتید، کارشناسان ما همواره در دسترس شما هستند 🙂

مرحله آخر: سایت شما برای شروع آماده است

به همین راحتی! از الان به بعد شما صاحب یک سایت حرفه‌ای با ظاهری زیبا هستید و می‌توانید کارتان را شروع کنید. اگر تا اینجای راه را با ما آمده باشید، خودتان دیده‌اید که کمتر از یک ساعت از زمان‌تان را گرفته است.

بعد از انتخاب یک قالب برای سایت‌ می‌توانید خیلی راحت هر جای آن را که بخواهید ویرایش کنید. هرچند پشتیبانان پرتال، شما را تنها نمی‌گذارند و هر تغییری که بخواهید را برای شما اعمال می‌کنند.

بعد از کمی استراحت، محتوایی که می‌خواهید را در سایت وارد کنید. اگر سایت فروشگاهی دارید، محصولات‌تان را در سایت قرار دهید (مثل چیدن ویترین فروشگاه فیزیکی‌تان) ؛ اگر سایتی شرکتی یا شخصی می‌خواهید، مقالات و اطلاعات‌تان را وارد آن کنید.

خب این مرحله‌ای است که خودتان باید زحمتش را بکشید. اگر سایت یا فروشگاه پرتال را تست کرده باشید، قطعا سادگی کار با آن را از نزدیک دیده‌اید. هر چند که اگر باز هم در ورود محتوا و مدیریت سایت مشکل داشته باشید، با یک جلسه آموزشی حضوری کامل به آن مسلط می‌شوید.

دیگر وقت معرفی و فروش سایت است!

بازاریابی اینترنتی

یک آموزشگاه زبان خارجه را در نظر بگیرید؛ فرض کنید چند ماه را صرف راه اندازی و ساخت آن کرده‌اید. به نظرتان بعد از افتتاحیه، چند نفر برای ثبت نام به آموزشگاه شما مراجعه می‌کنند؟! وقتی که به جز همسایه‌های‌تان کسی آن را نمی‌شناسد؛ یا در شرایطی که به جز شما، صدها آموزشگاه دیگر در سطح شهر وجود دارد.

بعضی از کاربران ما، انتظار دارند یک روز بعد از راه اندازی سایت یا فروشگاه اینترنتی‌شان، از آن کسب درآمد کنند. (دیده‌ایم که می‌گوییم!) هدف شما هم از طراحی وبسایت، در نهایت کسب درآمد مستقیم یا غیرمستقیم از سایت‌تان است. غیر از این است؟ ما هم دقیقا همین را می‌خواهیم. ولی برای نتیجه دادن و رسیدن به درآمد از سایت، باید صبور باشید!

راه اندازی سایت تنها بخشی از مسیر است؛ بخش دیگر آن، فعالیت‌تان روی سایت است؛ اینکه چگونه آن را معرفی می‌کنید، چه محتوایی در آن می‌گذارید؛ از چه روش‌هایی برای تبلیغات استفاده می‌کنید. همۀ این‌ها یعنی اینکه چگونه بازاریابی اینترنتی را برای سایت‌تان انجام می‌دهید.

نمی‌خواهیم الان ذهن‌تان را با روش‌های بازاریابی و فروش درگیر کنیم. همین که تا اینجا ما را همراهی کرده‌اید، از بسیاری از افراد دیگر جلو افتاده‌اید. فقط این اطمینان را به شما بدهیم که بلاگ پرتال، حتی بعد از راه اندازی سایت، به شما برای رسیدن به درآمد و داشتن یک سایت پرفروش آموزش می‌دهد. مثلا اینکه، فاکتورهای یک فروشگاه اینترنتی موفق چیست؟ چگونه سایت‌مان در گوگل بالا بیاید؟ چه محتوایی در سایت بگذاریم؟ چگونه مشتری را جذب کنیم؟ و هر چیزی که به دردتان بخورد.

ساخت سایت با پرتال

این را هم اضافه کنیم که…

ما نمی‌دانیم شما دقیقا در چه مرحله‌ای از راه اندازی سایت هستید، شاید حتی هنوز هیچ ایده‌ای در مورد اینکه چه محصولی می‌خواهید بفروشید و چه محتوایی می‌خواهید منتشر کنید، ندارید. نگران آن هم نباشید، شاید مقالۀ «انتخاب محصول مناسب برای فروش» دغدغه شما را حل کند و ایده خوبی از آن بگیرید.

اصلا می‌دانید همین ایده‌ها از کجا آمده‌اند؟ از محیط اطراف خودتان! کافی‌ست نگاهی به دور و برتان بیندازید و ببینید مردم و جامعه چه نیازهایی دارند؟ یا حتی چه نیازهایی را می‌توانید برای آن‌ها ایجاد کنید؟ کمی بیشتر حواس‌تان را جمع کنید!

اگر هم ایده و برنامه‌ای برای ساخت سایت دارید، که اجازه دهید به شما تبریک بگوییم، که تصمیم گرفته‌اید کسب و کارتان را وارد فضای آنلاین کنید. چون از این به بعد قرار است، حتی در خواب هم پول درآورید. (با کمک سایت یا فروشگاه اینترنتی‌تان)

فکرش را می‌کردید ساخت سایت، به این راحتی باشد؟ البته هنوز هم روش‌های دیگر ایجاد سایت، مانند طراحی سایت اختصاصی یا حتی طراحی سایت با وردپرس، دشواری‌های خودش را دارد. اما با روشی که گفتیم، خودتان دیدید که در عرض یک ساعت، سایت‌تان را ایجاد کردید. به‌علاوه اینکه از ابتدا تا انتها همراهی ۲۴ ساعته پشتیبانان‌ ما را خواهید داشت.

شما ۷ روز این فرصت را دارید که تصمیم بگیرید، آیا می‌خواهید سایت‌تان را فعال کنید یا خیر. حتی اگر هم نخواستید با پرتال ادامه دهید، چیزی را از دست نداده‌اید! هر چند که اگر تست رایگان را امتحان کنید، بسیار مجذوب آن می‌شوید. پیشنهاد می‌کنیم نمونه کارها را هم ببینید.

راستی، نگفتید چرا می‌خواهید وب سایت راه اندازی کنید؟ تا ببینیم اصلا به دردتان می‌خورد یا نه! انتهای همین مقاله بنویسید و مشاوره رایگان ما را بگیرید.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *