۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳
علمی

کاوشگری با هدف بررسی موجودات فرازمینی سال ۲۰۲۳‌ به سیاره زهره می‌رود

سال آینده کاوشگر کوچکی با هدف بررسی حیات بیگانه به سیاره زهره می‌رود. این کاوشگر توسط شرکت فضایی خصوصی Rocket Lab تامین مالی می‌شود.

شرکت فضایی خصوصی «Rocket Lab» قصد دارد سال ۲۰۲۳ کاوشگری به مدار سیاره زهره بفرستد تا حیات موجودات بیگانه را مورد مطالعه قرار دهد. درحقیقت این شرکت به دنبال نشانه‌هایی از حیات فرازمینی است.

کاوشگر حاوی یک محموله علمی یک کیلوگرمی خواهد بود که از نلومتر اتوفلورانس کننده تشکیل شده باشد – ابزاری که می‌تواند ذرات معلق در ابرها را شناسایی کند. درنهایت هدف این ماموریت یافتن مواد شیمیایی آلی موجود در ابرها است.

روز سه‌شنبه آزمایشگاه شرکت Rocket Lab اعلام کرد بودجه ساخت یک کاوشگر برای استقرار در یک فضاپیما که به درون ابرهای سیاره زهره می‌رود را تامین می‌کند. این کاوشگر در ارتفاع ۴۸ تا ۶۰ کیلومتری از سطح سیاره پرواز خواهد کرد و بدین ترتیب می‌تواند اطلاعات ارزشمندی را جمع‌آوری کند.

هنگامی که این فضاپیما آماده شود، به وسیله یک راکت به مدار ۱۶۵ کیلومتری بالای زمین پرتاب می‌شود تا از آنجا به ابرهای زهره برود. انتظار می‌رود سفر این فضاپیما تا مقصد حدود شش ماه طول بکشد. مهندسان سازنده تخمین می‌زنند در ماه می ۲۰۲۳ پرتاب این فضاپیما رقم بخورد.

 

زهره سیاره‌ای جهنمی است. دمای بسیار بالای این سیاره، آن را به یک ناحیه غیرقابل سکونت تبدیل کرده است. با این‌حال، این مسئله دلیل نمی‌شود دانشمندان از مطالعه آن دست بکشند و یا حتی آن را فاقد حیات بیگانه بدانند. برخی اخترشناسان باور دارند ابرهایی که اطراف سیاره زهره را احاطه کرده‌اند، احتمالا دارای برخی اشکال حیات میکروبی هستند که شرایط را برای زیست موجودات بیگانه فراهم می‌کند.

در سال ۲۰۱۴، «نورث روپ گرومن» پیشنهاد کرد هواپیماهای بادی را برای کاوش ابرهای اطراف زهره به این ناحیه بفرستند. آژانس فضایی اروپا (ESA) و ناسا نیز اخیرا سه ماموریت جداگانه برای مطالعه این سیاره تعریف کرده‌اند که در دهه‌های آینده انجام خواهد شد.

حالا نوبت شرکت فضایی خصوصی Rocket Lab است که به مطالعه خواهر دوقلوی زمین، سیاره زهره بپردازد. پیش از این تحقیقات دیگری نیز با هدف بررسی حیات در زهره انجام شده است.

Rocket Lab در تشریح جزئیات این ماموریت گفت: « این ماموریت اولین فرصت برای کاوش مستقیم ذرات ابر زهره در نزدیک به چهار دهه پیش است. حتی با وجود محدودیت‌های جرم و سرعت کاوشگر و زمان محدودی که می‌تواند در میان ابرها سپری کند، این پیشرفت علمی شگفت‌انگیز خواهد بود.»

 

منبع:دیجیاتو

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *