۱۰ فروردین, ۱۴۰۳
علمی

۸ حقیقت خواندنی درباره بدن انسان که نمی دانستید

علم ثابت کرده چیزهای زیادی درباره ی بدن انسان وجود دارد که هنوز به طور کامل از آن ها مطلع نیستیم. بدن انسان دستگاهی پیچیده است و درک تمامی اسرار آن می تواند کار به شدت دشواری باشد. پرسش های زیادی درباره ی بدن انسان مطرح است که محققان تلاش کرده اند اندک پاسخی برای آن ها بیابند، تلاشی که بی نتیجه بوده است. مانند مقوله ی هوشیاری که برای دانشمندان هنوز یک معما است.

با چند حقیقت جالب و خواندنی درباره ی بدن انسان همراه باشید.

۱- پوست زیر نور سیاه شکل دیگری است

با تابش نور سیاه به پوست می توان عفونت های پوستی باکتریایی و قارچی و همینطور تغییراتی که به صورت پراکنده در رنگ پوست ایجاد شده را شناسایی کرد. پوست سالم زیر لامپ سیاه نمی درخشد. در قسمت هایی که پوست ضخیم است ممکن است لکه های سفید رنگی دیده شود و لکه های زرد رنگ ممکن است قسمت های چرب صورت باشند. لکه های بنفش قسمت های خشک پوست را نشان می دهند.

۲- مغز وقتی متوجه کاهش ناگهانی دما می شود، شروع به منجمد شدن می کند

با هر کاهش در دمای سقف دهان، مغز به سرعت دست به کار می شود تا جلوی منجمد شدن خود تا سر حد مرگ را بگیرد. به عبارتی دیگر، مغز فشار خون را بالا می برد تا به شخص بگوید کمی دست بکشد. به این حالت «سردرد بستنی» گفته می شود.

۳- اضطراب می تواند واقعاً شکل قلب را تغییر دهد

شاید کلیشه ای به نظر برسد اما اضطراب می تواند به معنای واقعی کلمه شکل قلب را تغییر دهد. سندروم قلب شکسته (Takotsubo syndrome) باعث می شود بطن چپ قلب تغییر شکل دهد و نتواند خون را به درستی پمپاژ کند. در اضطراب های کوتاه مدت، ۲ مولکول که می دانیم هنگام اضطراب و افسردگی آزاد می شوند، می توانند بر روی فعالیت سلول های ماهیچه ی قلب اثر بگذارند. خوشبختانه با مدیریت اضطراب و تمرین تنفس و تکنیک های مدیتیشن، می توان بدون نیاز به مصرف دارو این مشکل را درمان کرد.

۴- رقص قدرت مغز و ماده سفید آن را افزایش می دهد

ماده سفید بافتی است که نورون ها را به یکدیگر متصل می کند، امری که برقراری ارتباط میان نواحی مختلف ماده خاکستری مغز و همینطور میان ماده خاکستری و دیگر قسمت های بدن را ممکن می سازد. با بالا رفتن سن، ماده سفید مغز تحلیل می رود، امری که به بروز نشانه هایی همچون فراموشکاری و دشوار شدن حل مسائل می انجامد.

اما تحقیقات نشان داده رقص ماده سفید مغز را افزایش می دهد، امری که باعث ارتقاء عملکرد شناختی و حفظ سلامت مغز می شود.

۵- باکتری های درون روده می توانند روی خلق و خو اثر بگذارند

میکروبیوم انسان که به آن محیط روده هم گفته می شود، اکوسیستمی متشکل از باکتری های مختلفی است که همراه با انسان تکامل یافته اند، امری که هم میزبان و هم خود باکتری ها از آن منتفع شده اند. این باکتریوم بر روی روان انسان اثر می گذارد چون حاوی مقدار زیادی مواد شیمیایی است که نورون ها از آن ها برای برقراری ارتباط و تنظیم خلق و خو استفاده می کنند، مانند دوپامین و سروتونین. ۹۵ درصد از سروتونین بدن در روده ها تولید می شود.

۶- مغز ما کوچک تر از مغز اجدادمان است

مغز حالای انسان کوچک تر از چیزی است که ۳ هزار سال قبل بود. اما پیش از آنکه آن را خبر بدی بدانید، باید به یاد آورید که میان اندازه ی بدن و اندازه ی مغز یک ارتباط برقرار است. به همین دلیل، با کاهش اندازه ی بدن، اندازه ی مغز نیز کوچک تر شد.

ما اما در این فرآیند در مقابل آنچه از دست دادیم، چیزهایی به دست آوردیم. در حقیقت، انسان به دلیل رشد توانایی های شناختی و برنامه ریزی اش، دیگر نیازی به یک بدن بزرگ تر ندارد.

۷- مغز خاطرات را تحریف می کند

همه ی ما دوستی داریم که یک خاطره ی مشترک را با جزئیات متفاوتی به خاطر می آورد. این مغز دوست مان است که دارد او را فریب می دهد. ما اغلب تصور می کنیم مغزمان یک دستگاه است که خاطرات ما را برایمان ذخیره و مرتب می کند، مثل یک دوربین یا یک دستگاه ضبط.

اما حقیقت آن است که تحقیقات نشان داده خاطرات، حتی محبوب ترین آن ها، اثرپذیر و غیر دقیق هستند. فرقی نمی کند یک خاطره ی ساده باشد یا ویژه؛ هر کسی ممکن است این وضعیت را تجربه کند.

۸-  بینی و گوش ها به مرور آویزان می شوند

با بالا رفتن سن بدن تحلیل می رود اما بینی و گوش ها به رشد خود ادامه می دهند. این اتفاق به این دلیل رخ می دهد که پوست شروع به از دست دادن قابلیت کشسانی خود می کند. بینی و گوش ها هم از این قاعده مستثنی نیستند. با بالا رفتن سن، اندازه ی آن ها تغییر می کند، اما نه به این خاطر که رشد می کنیم، بلکه به خاطر نیروی جاذبه زمین.

white

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *