کسب و کار

اقتصاد اشتراکی چیست و چه آینده ای دارد؟

حتماً تا به حال از خدمات اپلیکیشن های مختلف برای کارهایی مثل تاکسی گرفتن ، رساندن یک بسته به مقصد و خرید کالای دست دوم استفاده کرده اید.این قبیل خدمات و اپلیکیشن ها که زندگی روزمره ما را به کلی تغییر داده اند بسیار راحت تر کرده اند .بخشی از مفهوم اقتصاد اشتراکی هستند .می دانید اقتصاد اشتراکی چیست و چرا در زندگی ما اهمیت دارد؟ با ما همراه باشید تا جواب این پرسش راا بگیرید.

اقتصاد اشتراکی چیست؟

به لطف اپلیکیشن ها و استارتاپ هایی که خدمات مختلف ارائه می کنند ،امروزه به راحتی می توانیم تاکسی بگیریم ،غذا سفارش دهیم لباس هایی را بفروشیم که دیگر نمی پوشیم و بسیاری از خدمات را با زدن چند ضربه به صفحه گوشی دریافت کنیم.

با گران ترین روز افزون ها منابع و افزایش آگهی ما درباره کاهش مصرف گرایی این پلتفرم های دیجیتال راه حل خوبی پیش پایمان گذاشته اند،یعنی به اشتراک گذاری.

پیش بینی می شود که اقتصاد اشتراکی تا سال ۲۰۲۵ ارزشی معادل ۳۰۰ میلیارد دلار داشته باشد .اما این اقتصاد اشتراکی چیست و از کجا آمده است؟

اقتصاد اشتراکی یا اقتصاد مشارکتی به عنوان نوعی سیستم اقتصادی تعریف می شود که در آن دارایی ها و خدمات بین افراد به اشتراک گذاشته می شوند.این اشتراک گذاری خدمات و محصولات معمولاً در پلتفرمی آنلاین انجام می شوند.

آتیلا مارتون استاد دیجیتال سازی در دانشگاه بازرگانی کپنهاگ معتقد است که این مفهوم را می توان به ۳ مفهوم مجزا تقسیم کرد.

۱-اقتصاد اشتراکی واقعی:

این مورد درست شبیه ساده ترین شکل اشتراک گذاری مانند تقسیم کردن غذا بین اعضای خانواده است.مثلاً ویکی پدیا پلتفرمی است که کاربران می تواننند داوطلبانه در آن مشارکت کنند و دانش را به اشتراک بگذارند.

۲-هدیه دادن:هزاران سال

شما یک محصول یا خدمات را به اشتراک می گذارید مانند یک کیک تولد ،به این امید که در آینده دیگران متقابلاً پاسخ دهند.این مفهوم از روز های اولیه اینترنت و جنبش  منبع باز(open source) رشد کرد ،یعنی وقتی برنامه نویسان نرم افزار و کد نویسی های خود را آزادانه در دسترس دیگران قرار دهند.

۳-اقتصاد شبیه اشتراکی:

این مفهوم یعنی در آمد زایی از اقتصاد های غیر رسمی ،مثلاً معاملات کوچک و کنترل نشده مانند فرش غذای خیابانی یا تاکسی های اینترنتی.

درک مفهوم اقتصاد اشتراکی:

هزاران سال که جوامع بشری دارایی ها راا به اشتراک گذاشته اند اما ظهور اینترنت و استفاده از کلان داده ها ،یافتن دیگران برای اشتراک این دارایی ها را آسان تر کرده است.این نوع پویایی را می توان اقتصاد سهم،مصرف مشارکتی،اقتصاد مشارکتی یا اقتصاد همتا نیز نامید.

اقتصاد مشارکتی به افراد و گروه ها اجازه می دهد با اشتراک دارایی های کم درآمد کسب کنند.در اقتصاد اشتراکی می توان دارایی های کم استفاده کنند مانند اتومبیل های پارک شده در گاراژ و اتاق خواب های اضافی را اجاره دهند.این طور دارایی های فیزیکی به عنوان خدمات به اشتراک گذاشته می شود.

جالب است که وسایل شخصی در ۹۵ درصد از طول عمر خود بدون استفاده می مانند.سرویس های اشتراک گذاری خودرو و تاکسی های اینترنتی باعث شده اند از این سرمایه به بهترین شکل استفاده کنند.

منبع:استارتاپ و کار آفرینی

 

 

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *