اینفلوئنسر کیست؟
امروزه اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از روشهای نوین بازاریابی است که همه درباره آن صحبت میکنند. این روش به یکی از فنون اصلی بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ تبدیل شده است و مثل گذشته به چند برند یا آژانس بازاریابی خاص محدود نیست. تقریبا در هر صنعت بزرگی میتوانید ردپای اینفلوئنسرها را ببینید. این کار چنان سودآور شده است که اصلا عجیب نیست اگر همه بخواهند در حیطه تخصصی خودشان به اینفلوئنسر تبدیل شوند. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که میخواهند بدانند اینفلوئنسر چیست و حتی دوست دارند به اینفلوئنسر تبدیل شوند، جای درستی آمدهاید. در این مقاله، برایتان تعریف اینفلوئنسر و انواع اینفلوئنسری را میگوییم. در نهایت هم به این پرسش پاسخ میدهیم که چگونه اینفلوئنسر شویم.
اینفلوئنسر کیست؟
پیش از هر چیز باید معنی اینفلوئنسر را بدانیم. خب اینفلوئنسر یعنی چه؟
اینفلوئنسر کسی است که:
- با اقتدار، دانش، موقعیت یا رابطهای که با مخطبانش دارد بر تصمیمات آنها برای خرید تأثیر میگذارد.
- در حیطهای خاص مثل ورزش یا آشپزی، میان مخاطبان جایگاه ویژهای دارد و میزان طرفدارانش هم به میزان تخصص و مهارتش وابسته است.
فعالیت اینفلوئنسرها صرفا بهقصد بازاریابی نیست، بلکه روابط اجتماعی که ایجاد میکنند باعث میشود برندهای تجاری از آنها برای بازاریابی استفاده کنند. به این شکل از بازاریابی اینفلوئنسر مارکتینگ میگویند.
اینفلوئنسرهای شبکههای اجتماعی چه کسانی هستند؟
در دهه گذشته، شاهد افزایش اهمیت شبکههای اجتماعی بودهایم. بیش از ۳٫۴میلیارد نفر در سراسر جهان در شبکههای اجتماعی حضور فعال دارند. این تعداد معادل ۴۵درصد از جمعیت جهان است. این افراد در شبکههای اجتماعی گاه بهناچار مخاطب اینفلوئنسرها میشوند.
اینفلوئنسرهای شبکههای اجتماعی افرادی هستند که بهدلیل دانش و تخصصی که دارند، در حوزه خاصی شهرت پیدا کردهاند. آنها منظم درباره این حوزه در صفحات و کانالهایشان پست میگذارند. دنبالکنندگان صفحات این اشخاص هم با این موضوعات درگیر میشوند و به نظرات آنها اهمیت میدهند.
برندهای تجاری به اینفلوئنسرهایی که در شبکههای اجتماعی فعالیت میکنند، علاقه خاصی دارند. این افراد میتوانند محصولات تجاری را سر زبانها بیندازند و جهانی کنند. با انجام این کار، فالوئرهایشان به خرید این محصولات ترغیب میشوند. نتایج برخی از پژوهشها حاکی از این است که میانگین نرخ تعامل در اینفلوئنسر مارکتینگ ۱۶ برابر بیشتر از سایر انواع بازاریابی است.
انواع اینفلوئنسرها
اینفلوئنسرها را بهشیوه های متنوعی دستهبندی میکنند. رایجترین روشها برای تقسیمبندی اینفلوئنسرها عبارتاند از دستهبندی بر مبنای:
- تعداد فالوئرها در صفحات مجازی؛
- نوع محتوا؛
- میزان نفوذ.
ممکن است اینفلوئنسری بر اساس یکی از روشها، در رده پایینتری قرار بگیرد و بر اساس روشی دیگر، جزو برترین اینفلوئنسرها باشد. مثلا بسیاری از مگا اینفلوئنسرها سلبریتی هم هستند، اما تخصص خاصی ندارند. بنابراین در برابر اینفلوئنسرهای متخصص در یک رشته خاص مثل معماری در ردههای پایینتری قرار میگیرند. در مقابل، ممکن است بعضی از میکرو اینفلوئنسرها و حتی اینفلوئنسرهای کماهمیتتر از آنها در یک رشته تخصصی مانند هنر بر دنبالکنندگانشان تأثیر فوقالعادهای داشته باشند. چنین اینفلوئنسرهایی ممکن است برای شرکتی که مثلا محصول هنری خاصی را به علاقهمندان آثار هنری میفروشد سودآور باشند.
انواع اینفلوئنسرها بر اساس تعداد فالوئرها
اگر بخواهیم انواع اینفلوئنسرها را بر مبنای تعداد فالوئرهایشان در شبکههای اجتماعی تقسیمبندی کنیم، باید ۴ گروه را نام ببریم. این گروهها اغلب اینفلوئنسر اینستاگرام هستند.
۱. مگا اینفلوئنسرها
به افرادی که در شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام تعداد بسیار زیادی فالوئرها دارند، مگا اینفلوئنسر گفته میشود. هرچند برای تشخیص این نوع اینفلوئنسرها قانون مشخصی وجود ندارد، معمولا افرادی که حداقل در ۱ شبکه اجتماعی بیش از ۱میلیون فالوئر دارند مگا اینفلوئنسر نامیده میشوند.
بسیاری از مگا اینفلوئنسرها افراد مشهور و سلبریتیهایی هستند که شهرتشان را در دنیای واقعی به دست آوردهاند. ستارگان سینما، ورزشکاران، موسیقیدانان و حتی بازیگران سریالهای تلویزیونی در این دسته جای میگیرند. با وجود این، بعضی از مگا اینفلوئنسرها از طریق فعالیتهای آنلاین و اجتماعی طرفداران بسیاری پیدا کردهاند. معمولا هر مگا اینفلوئنسر یک نماینده یا مدیر برنامه دارد که معاملات تجاری و بازاریابی را از طریق او پیگیری میکند.
فقط برندهای بزرگ میتوانند برای اینفلوئنسر مارکتینگ سراغ مگا اینفلوئنسرها بروند، چراکه هزینه خدمات این افراد بسیار بالاست. در بعضی از کشورها، چنین اینفلوئنسرهایی برای هر پست اینستاگرامی حدود ۱میلیون دلار طلب میکنند و درباره اینکه با چه کسی همکار شوند هم بسیار سختگیرند.
اینفلوئنسر های ایرانی هم از این رویه پیروی میکنند. طبق یکی از گزارشهای منتشرشده در سال ۱۳۹۹، یک مگا اینفلوئنسر ایرانی برای یک پست ساده اینستاگرامی حدود ۳۰میلیون تومان دریافت میکند.
۲. ماکرو اینفلوئنسرها
این اشخاص در رده بعدی قرار میگیرند و شاید برای اینفلوئنسر مارکتینگ بیشتر در دسترس باشند. افرادی که در یکی از شبکههای اجتماعی ۴۰هزار تا ۱میلیون فالوئر دارند ماکرو اینفلوئنسر نامیده میشوند.
این گروه به دو دسته تقسیم میشود:
- افراد مشهور درجه ۲ که هنوز جایگاه چندانی پیدا نکردهاند؛
- متخصصان موفقی که از میکرو اینفلوئنسرهای معمولی فالوئرهای مهمتری دارند.
دسته دوم برای همکاری با شرکتهای بازاریابی مناسبترند.
ماکرو اینفلوئنسرها معمولا افراد سرشناسی هستند که در افزایش آگاهی عمومی نقش مهمی ایفا میکنند. تعداد ماکرو اینفلوئنسرها از مگا اینفلوئنسرها بیشتر است، بنابراین برندها و شرکتهای تجاری راحتتر میتوانند یک ماکرو اینفلوئنسر پیدا کنند که مایل به همکاری با آنها باشد. بهعلاوه، چنین اینفلوئنسرهایی اغلب به همکاری با برندها عادت دارند و سادهتر ارتباط برقرار میکنند.
با وجود این، شرکتهای تجاری باید در برخورد با این دسته از اینفلوئنسرها کمی احتیاط کنند، چراکه بعضی از ماکرو اینفلوئنسرها فالوئرهای غیرواقعی (فیک) دارند که نوعی کلاهبرداری محسوب میشود.
۳. میکرو اینفلوئنسرها
افراد عادی که در موضوعی خاص سررشته دارند و توانستهاند در آن رشته جایگاهی کسب کنند میکرو اینفلوئنسر هستند. آنها معمولا در شبکههای اجتماعی طرفداران بسیاری پیدا کردهاند، البته تنها تعداد فالوئرهای میکرو اینفلوئنسرها نشاندهنده نفوذ آنها نیست، بلکه میزان تعامل آنها با دنبالکنندگان هم نقش تعیینکنندهای دارد.
درباره تعداد فالوئرهای میکرو اینفلوئنسرها دیدگاههای مختلفی وجود دارد، اما معمولا ۱۰۰۰ تا ۴۰هزار فالوئر در یک شبکه اجتماعی را ملاک قرار میدهند.
این اشخاص برای اینکه مخاطبان تخصصیتر آنها را ببینند فعالیت میکنند، بنابراین نمیخواهند به این رابطه با طرفداران آسیبی وارد کنند. برای آنکه چنین اینفلوئنسرهایی را به همکاری ترغیب کنید، باید ابتدا آنها را متقاعد کنید که محصولاتتان ارزشمند هستند. بعضی از میکرو اینفلوئنسرها از اینکه رایگان با شرکتی همکاری کنند لذت میبرند، اما برخی دیگر توقع دارند در ازای تبلیغ محصولات مبلغی را دریافت کنند.
امروزه میکرو اینفلوئنسرها بیش از گذشته مشهور شدهاند. بعضی از آنها در طول زمان از افرادی بینامونشان در فضای مجازی به سلبریتیهایی صاحبنفوذ تبدیل میشوند. این اشخاص در میان نسل جدید مشهورترند، چراکه این نسل بیشتر وقتش را در فضای مجازی میگذارند. در آینده، میکرو اینفلوئنسرها بیش از همه تأثیرگذار خواهند بود.
۴. نانو اینفلوئنسرها
جدیدترین نوع اینفلوئنسر که به رسمیت شناخته شده، نانو اینفلوئنسر است. این افراد تعداد کمی فالوئر دارند، اما تمایل دارند که در حیطهای خاص متخصص باشند. نانو اینفلوئنسرها شبیه ماهیهای بزرگ در برکهای کوچکاند. بیشتر آنها کمتر از ۱۰۰۰ فالوئر دارند، اما این دنبالکنندگان مشتاق و علاقهمند هستند و دوست دارند با نانو اینفلوئنسرها تعامل داشته باشند و به نظراتشان گوش کنند.
بسیاری از برندهای تجاری نانو اینفلوئنسرها را بیاهمیت میدانند، اما چنین اینفلوئنسرهایی میتوانند برای شرکتهایی که محصولات بسیار تخصصی تولید میکنند مفید باشند. با وجود این، از نظر بسیاری از شرکتها، نانو اینفلوئنسرها نفوذ کافی را ندارند. این اشخاص ممکن است راحت و ارزان به دست بیایند و مخاطبان چندانی نداشته باشند، اما اگر با صدها نانو اینفلوئنسر کار کنید، به طیف وسیعی از مخاطبان دست مییابید.
انواع اینفلوئنسرها بر مبنای نوع محتوا
امروزه بیشتر فعالیتهای اینفلوئنسر مارکتینگ در شبکههای اجتماعی توسط میکرو اینفلوئنسرها و بلاگرها انجام میشود. با وجود این، بهتازگی مردم به تماشای ویدئوها در فضای مجازی بیشتر علاقه نشان میدهند. این مسئله باعث شده است که فعالیت یوتیوبرها هم آیندهای روبهرشد داشته باشد.
۱. بلاگرها
اینفلوئنسرها و بلاگرها در شبکههای اجتماعی منحصربهفردترین و فعالترین روابط را با طرفداران خود دارند. در حال حاضر، برندها متوجه این مسئله شدهاند و آن را تشویق میکنند. بلاگرها در مدتی کوتاه توانستهاند با اینفلوئنسر مارکتینگ ارتباط برقرار کنند. در فضای مجازی بلاگهای بسیاری وجود دارند که اگر صاحبانشان از محصولی تعریف کنند، طرفداران آن بلاگر به استفاده از آن محصول روی میآورند.
بسیاری از بلاگرها توانستهاند در حوزههای مختلف طرفداران بیشماری پیدا کنند. بعضی از این حوزهها عبارتاند از:
- توسعه فردی؛
- امور مالی؛
- سلامت؛
- تربیت کودک؛
- موسیقی.
نکته مهم و مشترک درباره بلاگرهای موفق این است که در مدتی کوتاه توانستهاند احترام خوانندگان را به دست بیاورند. بلاگرها کمی با اینفلوئنسرها فرق دارند. تفاوت بلاگر و اینفلوئنسر در روش کار و محتوایی است که تولید میکنند. بلاگرها به نوشتن علاقه دارند یا چیزهایی مینویسند که نزد مخاطبانشان دوستداشتنی شوند. در مقابل، اینفلوئنسرها بیشتر در پی افزایش فالوئرها و لایکشدن مطالبشان در شبکههای اجتماعی هستند.
۲. یوتیوبرها
بلاگها تنها محتوای محبوب در اینترنت نیستند. نوع دیگری از محتوای پرطرفدار ویدئوها هستند. در این شکل از اینفلوئنسری، سازندگان ویدئو بهجای تأسیس سایت برای خودشان، در یوتیوب یک کانال میسازند. برندهای تجاری اغلب با یوتیوبرها یا همان سازندگان محتوای ویدئویی در یوتیوب هماهنگی بیشتری دارند.
۳. پادکسترها
پادکست شکل نسبتا جدیدی از محتوای آنلاین است که محبوبیتی روزافزون دارد. امروزه پادکستهای فراوانی به زبان فارسی و سایر زبانهای زنده دنیا منتشر میشوند.
مخاطبان بلاگرها، پادکسترها و یوتیوبرها برای مشاهده مطالب جدید بهندرت به وبسایتها مراجعه میکنند، بنابراین معمولا این اشخاص پستها یا ویدئوهای جدیدشان را در شبکههای اجتماعی تبلیغ میکنند. همین مسئله باعث شده است که بیشتر این بلاگرها و تولیدکنندگان محتوا به میکرو اینفلوئنسر تبدیل شوند. در واقع اکثریت قریب به اتفاق اینفلوئنسرها خود را در شبکههای اجتماعی مطرح میکنند و از طریق این شبکهها مخاطبان و طرفدارانشان بیشتر میشوند. در سالهای اخیر، اینستاگرام به شبکه اجتماعی مهمی تبدیل شده است که بیشتر اینفلوئنسرها از آنجا کارشان را شروع میکنند.
انواع اینفلوئنسرها بر اساس میزان نفوذشان
نوع دیگر تقسیمبندی اینفلوئنسرها بر مبنای میزان نفوذی است که میان مخاطبانشان دارند. بر این اساس، ۳ دسته وجود دارد.
۱. سلبریتیها
اولین اینفلوئنسرها سلبریتیها بودهاند. این افراد هنوز هم نقش مهمی دارند، البته اهمیت این افراد بهعنوان اینفلوئنسر رو به کاهش است.
اینفلوئنسر مارکتینگ با حمایت سلبریتیها شکل گرفت. سالهاست که کسبوکارها متوجه شدهاند که فروششان زمانی افزایش مییابد که یک سلبریتی محصولاتشان را تبلیغ یا تأیید کند. هنوز هم بسیاری از شرکتها از سلبریتیها بهعنوان اینفلوئنسر استفاده میکنند.
۲. رهبران
کارشناسان صنعتی و رهبران افکار عمومی مانند روزنامهنگاران هم نوعی اینفلوئنسر هستند. این اشخاص بهدلیل شایستگیها، موقعیت یا تجربهای که دارند مورداحتراماند. اغلب، این احترام بهخاطر شهرت در محل کار به دست میآید. مثلا روزنامهنگاری که در روزنامهای بزرگ گزارش خبری مینویسد لزوما متخصص نیست، اما به این دلیل که نویسنده خوبی است و برای نشریهای معتبر کار میکند مورداحترام است.
منظور از رهبران یکی از این افراد است:
- روزنامهنگاران؛
- دانشگاهیان؛
- کارشناسان صنعتی؛
- مشاوران حرفهای.
اگر بتوانید نظر روزنامهنگاری را به خود جلب کنید که در روزنامه ملی کار میکند و او درباره ویژگیهای مثبت شرکت شما مقالهای بنویسد، از او مانند بلاگر استفاده کردهاید.
یکی از مهمترین نکاتی که هنگام همکاری با رهبران باید در نظر بگیرید، این است که بسیاری از این افراد شهرت خود را در عالم واقع کسب کردهاند. به همین دلیل ممکن است در شبکههای اجتماعی فالوئرهای زیاد یا فعالی نداشته باشند.
۳. افرادی که بر مخاطبانشان تأثیری بیشتر از حد معمول دارند
این اشخاص با مخاطبانشان تعامل بسیاری دارند. آنها فالوئر جمع میکنند و در رشته خود بهعنوان متخصص شناخته میشوند. تعداد فالوئرهای این افراد به حوزه تخصص آنها بستگی دارد. این افراد در مقایسه با بقیه کسانی که در آن حوزه خاص فعالیت میکنند، طرفداران بیشتری دارند.
چگونه اینفلوئنسر شویم؟
اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از پدیدههای نوین و فنون اصلی بازاریابی مدرن است و مانند گذشته به چند برند یا آژانس برتر محدود نیست. برای اینفلوئنسر شدن باید مراحلی را طی کنید که در ادامه برایتان میگوییم.
۱. حوزه تخصصی خود را مشخص کنید
پیش از انجامدادن هر کاری، باید ابتدا برای خودتان یک حوزه یا رشته تخصصی انتخاب کنید. باید رشتهای را انتخاب کنید که به آن علاقه دارید و میتوانید مدام درباره آن تولید محتوا کنید. همچنین باید درباره آن رشته کمی تخصص داشته باشید تا بتوانید خودتان را بهعنوان اینفلوئنسر آن حوزه معرفی کنید.
اینفلوئنسر باید درباره موضوعات مربوط به حوزه موردعلاقهاش تحقیق کند و مطلب بنویسد، بنابراین باید چیزی را انتخاب کنید که به آن علاقه دارید و از وقت گذاشتن برای آن لذت میبرید. البته میتوانید ۲ تا ۳ رشته مختلف را انتخاب کنید، اما نباید پا را از این فراتر بگذارید.
۲. حسابهای کاربری را در شبکههای اجتماعی بهینهسازی کنید
بعد از تعیینکردن حوزه تخصصی، باید یکی از شبکههای اجتماعی را انتخاب کنید و در آن حساب کاربری بسازید یا حساب قبلیتان را بهینهسازی کنید. بیشتر اینفلوئنسرها تنها در ۱ یا ۲ پلتفرم محبوباند، بنابراین بهتر است روی ۱ یا ۲ شبکه اجتماعی تمرکز کنید.
برای بهینهسازی حسابهای کاربری در شبکههای اجتماعی این کارها را انجام بدهید:
- حساب کاربری شخصی را به حساب کاربری تجاری تبدیل کنید. در بیشتر پلتفرمها مانند اینستاگرام، توییتر و فیسبوک این امکان وجود دارد.
- خودتان را به روشی جذاب معرفی کنید. بخشِ درباره من در حساب کاربری اولین چیزی است که بازدیدکنندگان میبینند، بنابراین این بخش در معرفی و تأثیر اولیه شما بر مخاطبان نقش مهمی دارد. در این بخش، نام کامل، محل زندگی، اطلاعات تماس و حوزه تخصصتان را بنویسید.
- تصویر نمایه و پسزمینه اضافه کنید. این تصاویر اجزای مهمی از هویت برند شخصی شما را تشکیل میدهند. به همین دلیل باید آنها را بهدقت انتخاب کنید. مطمئن شوید که چهرهتان در تصویر کاملا مشخص است و کیفیت تصویر بالاست.
۳. مخاطبتان را بشناسید
قبل از اینکه تولید محتوا و ارسال آن در شبکههای اجتماعی را شروع کنید، باید مخاطبانتان را بشناسید. اینفلوئنسرها بر مخاطبانشان تسلط دارند و ارتباطشان با آنها عمیق است. دلیل این مسئله این واقعیت است که آنها در خدمت همه مردم نیستند، بلکه تنها به کسانی خدمت میکنند که با آنها علایق مشترک دارند.
برای اینکه به اینفلوئنسر تبدیل شوید، باید بدانید که هدفتان چه کسانی هستند. پس از آن، کارتان را بهخوبی انجام بدهید تا فالوئرهایی وفادار پیدا کنید. برای درک مخاطبانتان، میتوانید از تجزیه و تحلیل فالوئرهای فعلی خود شروع کنید تا به درکی عمیق از فراوانی و علایق آنها برسید.
در بیشتر شبکههای اجتماعی ابزارهایی برای تحلیل دادهها و آمار وجود دارند که میتوانید آنها را به کار بگیرید. مثلا در بخش آماری توییتر، اطلاعاتی درباره علایق، جنسیت و موقعیت جغرافیایی فالوئرهایتان وجود دارد.
۴. محتوای مرتبط تولید و ارسال کنید
گام بعدی برای اینفلوئنسرشدن، ارسال محتوای مفید و مرتبط برای فالوئرهاست. هرچه بیشتر بتوانید با مخاطبان ارتباط برقرار کنید، افراد بیشتری تحتتأثیر نظرات و توصیههای شما قرار میگیرند.
مهمترین شرط برای اینفلوئنسری همین مسئله است. در این صورت است که فالوئرها واقعا به حرف شما گوش میدهند.
باید یک استراتژی محتوا تدوین کنید که در آن انواع محتوا در کنار هم قرار بگیرند. در تدوین این استراتژی بهتر است به علایق مخاطبانتان توجه کنید.
بعضی از اینفلوئنسرها فیدهایشان را به موضوعات موردعلاقهشان مانند غذا، مسافرت، مد و زیبایی محدود میکنند. این افراد مطالب مرتبط با این موضوعات را با مطالب مربوط به زندگی شخصیشان ترکیب نمیکنند. به عبارت دیگر، در تولید محتوا فقط بر موضوعات تخصصی تمرکز میکنند. مثلا اینفلوئنسر حوزه مواد خوراکی و غذاها در شبکههای اجتماعی، تنها درباره چنین موضوعاتی مطلب ارسال میکند:
- دستورپختهای آشپزی؛
- عکسهای بازدید از رستوران؛
- نظراتش درباره غذاها؛
- تبلیغ برندهای غذایی.
البته بعضی از اینفلوئنسرها ترجیح میدهند در شبکههای اجتماعی کمی هم به زندگی شخصی خود بپردازند تا با مخاطبان بهتر ارتباط برقرار کنند. ارسال مطالبی درباره زندگی روزمره، به این افراد کمک میکند معتبرتر به نظر برسند.
مهم نیست که کدام استراتژی را انتخاب میکنید، فقط باید مطمئن شوید که آن استراتژی را بهاندازه کافی توسعه دادهاید تا برای همکاری با برندها آماده باشید.
۵. منظم و ثابتقدم باشید
پس از اینکه درباره نوع محتوا تصمیم گرفتید، باید زمان مناسب را انتخاب کنید. بیشتر الگوریتمها در شبکههای اجتماعی به حسابهای کاربری که منظم مطلب ارسال میکنند اهمیت میدهند. این موضوع در اینستاگرام مهمتر است و برای افزایش بازدید در این پلتفرم باید منظم مطلب ارسال کنید.
زمانبندی ارسال محتوا ممکن است روزانه، هفتگی یا به صورت دیگری باشد که با آن راحتترید. برای تعیین زمانبندی باید ویژگیهای شبکه اجتماعی مدنظرتان را هم در نظر بگیرید.
بعضی از پلتفرمها مانند توییتر ماهیتی پویاتر دارند و برای اینفلوئنسری در آنها باید مطالب بیشتری ارسال کنید. در سایر پلتفرمها مانند اینستاگرام، یوتیوب و فیسبوک میتوانید هفتهای ۱ یا ۲ مرتبه از ارسال محتوا خودداری کنید. به هر حال، روزها و زمانهایی را انتخاب کنید و به این زمانبندی پایبند باشید.
نتایج بعضی از پژوهشها نشان میدهد که بالاترین نرخ تعامل در شبکههای اجتماعی در ساعات پایانی صبح و بعدازظهرهای روزهای میانی هفته است. چهارشنبه هم بهترین روز برای ارسال محتوا در بیشتر پلتفرمهاست. شما باید در پلتفرم منتخبتان بهترین زمانها برای ارسال محتوا را شناسایی کنید و بر اساس آن یک تقویم محتوا بسازید.
۶. با مخاطبانتان تعامل کنید
بعد از ارسال محتوا در شبکههای اجتماعی، لایکها و نظراتی از سوی مخاطبان دریافت میکنید. برای اینفلوئنسر ارتباط با فالوئرهایش بسیار مهم است، بنابراین نمیتوانید این نظرات را نادیده بگیرید.
به نظرات و سؤالاتی که از شما میپرسند پاسخ بدهید. همچنین میتوانید برای قدردانی از آنها نظراتشان را لایک کنید. راه دیگر برای تعامل با مخاطبان این است که از آنها سؤال بپرسید و درباره علایق مشترکتان گفتوگو کنید. تعاملاتی شبیه به این به ایجاد ارتباط شخصی با مخاطبان و تقویت موقعیتتان بهعنوان اینفلوئنسر کمک میکند.
۷. به برندها نشان بدهید که آماده همکاری هستید
آخرین گام برای اینفلوئنسری اعلام آن به دنیاست. باید دایره ارتباطاتتان را وسیعتر کنید و خود را بهعنوان اینفلوئنسرِ آماده همکاری با برندها معرفی کنید.
میتوانید در بخش درباره منِ حساب کاربری این موضوع را ذکر کنید. همچنین میتوانید اطلاعات تماس خود را برای مشتریان بالقوه بگذارید و به آنها راهی آسان برای ارتباط با خودتان نشان بدهید.
راه دیگر این است که همیشه در دسترس باشید و به برندهای مرتبط برای همکاری پیام بدهید. بهتر است قالبی برای ارتباط با برندهای مختلف طراحی کنید تا وقتتان کمتر هدر شود. این روش ممکن است فوری نتیجه ندهد، اما در بلندمدت به شما کمک میکند که توجه صاحبان برندها را به خود جلب کنید و برای همکاری اول از همه سراغ شما بیایند.
سخن پایانی
در سراسر دنیا اینفلوئنسرهای بسیاری مانند ادیسون ری، هدی بیوتی و خابی لیم فعالیت میکنند که طرفداران بسیاری هم دارند. بعضی از این افراد سرگذشت جالبی دارند و برای اینفلوئنسرشدن راهی طولانی را طی کردهاند. به یاد داشته باشید که انجامدادن این کار مستلزم صرف زمان کافی و تلاش فراوان است، بنابراین نباید توقع داشته باشید که یکشبه اینفلوئنسر شوید. با وجود این، راههایی که معرفی کردیم در شروع به شما کمک میکنند.
منبع:چطور