۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳
ورزش

وقتی نوروز کابوس علی دایی شد

با توجه به تقویم فیفا، طی سالیان گذشته بارها شاهد بوده‌ایم که ستارگان استقلال و پرسپولیس در کنار سایر ملی‌پوشان هنگام تحویل سال در اردوی تیم ملی بوده‌اند.

تیم ملی فوتبال کشورمان روز دوم فروردین در چهارچوب پیکارهای انتخابی جام جهانی به مصاف ترکمنستان خواهد رفت و این یعنی حضور ملی‌پوشان در اردوی تیم ملی هنگام تحویل سال. اتفاقی که البته برای فوتبال ما حداقل طی ۲۶ سال گذشته اصلا بی‌سابقه نبوده و بارها شاهد وقوع چنین واقعه‌ای بوده‌ایم.

به بهانه تحویل سال بد نیست جالب‌ترین اتفاقاتی که در اردوی تیم ملی برای ملی‌پوشان در لحظه سال تحویل به وقوع پیوسته را همراه با هم مرور کنیم.

پخش زنده سال تحویل از داخل رختکن

سال ۱۳۷۷ در حالی آغاز شد که کمتر از سه ماه بعد از آن باید تماشاگر بازی‌های تیم ملی در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه می‌شدیم به همین خاطر ملی‌پوشان کشورمان اواخر اسفند سال ۷۶ راهی پاریس شدند تا در کشور میزبان جام جهانی اردوی تدارکاتی داشته باشند. اتفاقا بازی دوم تدارکاتی ایران در آن اردو مقابل نانت روز ۲۹ اسفند ماه و دقایقی مانده به لحظه سال تحویل آغاز شد و با هماهنگی‌های صورت‌گرفته، دوربین به داخل رختکن تیم ملی رفت تا در بین دو نیمه که مقارن با زمان سال تحویل شده بود، همه مردم در حال‌وهوای سال جدید با ملی‌پوشان محبوب نسل ۹۸ سهیم شوند. اتفاقی که باعث تعجب تومیسلاو ایویچ سرمربی فقید تیم ملی در آن مقطع شده بود. او بعدها گفت هرگز در دوران مربی‌گری خودش اجازه نداده بود از اتفاقات داخل رختکن به صورت زنده تصویربرداری شود اما برای شادی دل مردم ایران سنت‌شکنی کرد.

سورپرایز عجیب در قبرس

بچه‌های تیم ملی هنگام تحویل سال ۱۳۷۹ نیز ایران نبودند و برای برگزاری یک دیدار تدارکاتی به قبرس سفر کردند. در آن مقطع جلال طالبی هدایت ملی‌پوشان کشورمان را برعهده داشت و حسابی آن‌ها را در لحظه تحویل سال سورپرایز کرد! ملی‌پوشان تصور می‌کردند برنامه بسیار خاصی در قبرس برای آن‌ها تدارک دیده شده است اما جلال طالبی قبل از شروع تمرین که با لحظه آغاز سال ۱۳۷۹ همزمان شده بود، همه بچه‌ها را داخل زمین چمن آورده و بگوید: «خب! مبارک باشه؛ سال هم تحویل شد حالا بریم سراغ تمرین»! ملی‌پوشان از این اتفاق شوکه شده بودند چون فکر می‌کردند حداقل در کنار زمین یک سفره هفت سین برای آن‌ها تهیه می‌شود اما تقریبا هیچ اتفاقی آن‌جا برایشان رخ نداد!

تدریس خصوصی

دعوت‌شدگان به اردوی تیم ملی توسط برانکو ایوانکوویچ از اواخر اسفند سال ۱۳۸۳ راهی اردو شدند چون تیم ملی در نوروز ۱۳۸۴ دو مسابقه بسیار حساس برابر ژاپن و کره جنوبی داشت که نتیجه آن‌ها نقش بسیار موثری در صعود ما به جام جهانی ۲۰۰۶ ایفا می‌کرد. در آن مقطع فریدون زندی برای فوتبال ایران حکم یک اتفاق ویژه را داشت چون دعوت تیم ملی کشورمان برای بر تن کردن پیراهن ایران را پذیرفت اما به زبان فارسی مسلط نبود به همین خاطر بچه‌های تیم ملی در اردوی نوروزی سال ۸۴ نقش معلم زبان برای تدریس خصوصی را برای فریدون ایفا می‌کردند و البته گاهی اوقات هم شیطنت‌های جذابی در حق این بازیکن که بعدا به استقلال پیوست، انجام دادند.

 

نوروزهای تلخ علی دایی

به جرات می‌توان گفت علی دایی از دیدارهای نوروزی همراه با تیم ملی به عنوان سرمربی خاطرات بسیار تلخی دارد. دایی چند روز قبل از نوروز ۱۳۸۷ سرمربی تیم ملی شد و اول فروردین آن سال ملی‌پوشان را به بحرین برد تا به مصاف این تیم بروند. ایران روز دوم فروردین ۱۳۸۷ طی دیداری تدارکاتی مغلوب بحرین شد تا علی دایی سرمربی‌گری خودش در تیم ملی را با شکست آغاز کند. ملی‌پوشان ایران به دستور دایی نوروز سال ۱۳۸۸ را هم در اردو بودند و بلافاصله پس از آغاز آن سال به سوی کویت پرواز کردند تا دیداری تدارکاتی با این تیم داشته باشند. شکست تیم ملی مقابل عربستان در هشتم فروردین ۱۳۸۸ پرونده دایی را بست و او از سمت خودش برکنار شد.

خوردن شیرینی ممنوع!

تیم ملی فوتبال کشورمان در دوران سرمربیگری کارلوس کیروش نیز بارها عید نوروز را داخل اردو و حتی خارج از کشور سپری کرد. کیروش همواره تاکید داشت با توجه به شکل زندگی اردویی و لزوم حفظ آمادگی بدنی، ملی‌پوشان نباید پای سفره هفت‌سین شیرینی بخورند و هرگاه داخل اردو سفره هفت‌سین پهن می‌شد، این قانون هم به اجرا در می‌آمد؛ البته گاهی اوقات سرمربی وقت تیم ملی به شاگردانش اجازه می‌داد لحظه سال تحویل هر کدام یک شیرینی به نشانه آغاز سال جدید بردارند.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *