۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳
تکنولوژی و فناوری

آیا ایلان ماسک واقعاً می‌تواند یک گوشی جایگزین برای آیفون و اندروید بسازد؟

ایلان ماسک گفته شاید مجبور به ساخت یک گوشی برای رقابت با آیفون و اندروید شود ،اما آیا می تواند به سادگی دست به این کار بزند.

ایلان ماسک تا به امروز دست به کارهای مختلفی زده است ، از تاًسیس شرکت های مختلف و جلوگیری از ورشکستگی شرکت تسلا و تبدیل آن به با ارزش ترین خودرو ساز دنیا گرفته تا خرید تووئیتر اما حالا مالک جدیدی توئیتر ادعایی را مطرح کرده است که کمی با کارهایش تا به امروز متفاوت است . ایلان ماسک گفته شاید از روی اجبار یک گوشی جایگزین برای اندروید و آیفون بسازد آییا این کار شدنی است.

قضیه از آنجایی شروع شد که ایلان ماسک در پاسخ به توئیت یک خبرنگار محافظه کار مکتبی بر احتمال حذف آپ توئیتر از گوگل پلی استور و آپ استور اپل، از احتمال ساخت یک گوشی جایگزین خبر داد.

به گفته ایلان ماسک واکنش مثبت طرفدارانش را در پی داشت اما از سوی دیگر فعالان حوزه فناوری نسبت به گفته ثروتمندترین فرد دنیا تردید زیادی دارند ببینید در ادامه نگاه دقیق به این موضوع دقیق داشته باشیم.

چرا ایلان ماسک به یک گوشی جایگزین آیفون و اندروید نیاز دارد؟

بازار گوشی های هوشمند در اختیار اپل و گوگل است و به خصوص در اکوسیستم اپل کاربران آیفون تنها از طریق آپ استور می توانند برنامه های مورد نیازشان را دانلود کنند . در سوی دیگر اگر چه فروشگاه های آپ بی شماری برای اندروید وجود دارند و حتی می توانید فایل  خام برنامه ها روی گوشی هایتان نصب کنید اما منبع رسمی آپ ها ، همان گوگل پلی است که امنیت بالا تری نسبت به دیگر منابع دارد.

با توجه به چنین مواردی اگر برنامه ای از فروشگاه های رسمی آپ، گوگل و اپل حذف شود ، با مشکل بزرگی روبه رو می شود . ایلان ماسک از زمان خرید توئیتر تغییرات زیادی در این شبکه اجتماعی ایجاد کرد و اخیراً تصمیم گرفته حساب های کاربری مسدود شده زیادی را به توئیتر بازگرداند از جمله حساب دونالد ترامپ رئیس جمهور سلبق ایالت متحده .

گوشی تسلا ایلان ماسک

اما این اقدامات ایلان ماسک و اعتقادش به آزادی بیان(البته غیر از انتقاد از خودش ) می تواند برای او گران تمام شود.به خاطر همین برخی گمانه زنی ها از احتمال حذف آپ توئیتر از آپ استور و گوگل پلی حکایت دارند.یکی از دلایل این گمانه زنی ها غیر فعال شدن حساب توئیتر ((فیل شیلر)) مسئول رویدادهای اپل و مسئول آپ استور بود.

در حال حاضر نمی دانیم چرا فیل شیلر دست به عیر فعال سازی حساب توئیتر خود زده ، اما شاید دلیل این مشکلات زیادی باشد که توئیتر پس از تصاحب توسط ایلان ماسک تجربه می کند؛از دردسرهای تیک آبی گرفته تا فعال سازی حساب های مسدود شده.

اگر چه این احتمال وجود دارد که اقدام شیار یک تصمیم شخصی بوده باشد اما شاید در پشت آن یک موضوع مهم نهفته باشد .ظاهراًً ایلان ماسک می خواهد توئیتر را به نوعی به یک سرویس اشتراکی تبدیل کند.بنابراین احتمالاً شیلر می خواهد به ماسک بگوید:: که دریافت هر هزینه ای  از کابر، باید منوط به پرد اخت کمیسیون اپل باشند.

طبق قوانین آپ استور، اپل می تواند از توسعه دهندگان برای هر تراکنش درون آپ ، ۱۵ تا ۳۰ درصد کارمزد بگیرد.بنابراین بخشی از هزینه ماهانه ۸ دلاری برای توئیتر بلو، به حساب بانکی از اپل واریز می شود.اگر توئیتر در آینده بخواهد راه های درآمدزایی بیشتری را امتحان کند باید بخشی از درآمد هایش را به اپل و گوگل دهد.

اپ استور اپل

مسلماً ایلان ماسک از چنین موضوعی خوشحال نیست ، مخصوصاً در دورانی که توئیتر وضعیت مالی خوبی را پشتسر نمی گذارد و بسیاری از تبلیغ کنندگان همکاری خود با این شبکه اجتماعی را قطع کردند.

علاوه بر این گوگل و اپل نشان داده اند که اگر قوانین آن ها چه از نظر محتوایی و چه از نظر مالی رعایت نشوند حاضر به حذف آپ ها از فروشگاه های خود هستند که یکی از نمونه های بارز آن آپ شبکه اجتماعی پارلر بود که اپل و گوگل تصمیم به حذف آن گرفتند . اگر چه توئیتربسیار محبوب تر و قدیمی تر از پارلر است اما همچنان احتمال حذف آن از گوگل پلی و آپ استور وجود دارد.

در حالت کلی پول و نظران متفاوت درباره آزادی بیان دلایل اختلاف میان ایلان ماسک یا گوگل و اپل خواهند بود . بنابراین شاید ساخت یک گوشی جایگزین توسط ثروتمند ترین فرد جهان اقدامی منطقی محسوب می شود.

آیا ایلان ماسک می تواند گوشی خودش را بسازد؟

تا به این جای کار به شما گفتیم که چرا ایلان ماسک باید گوشی بسازد و این کار هم بسیار ساده است .اما این کار واقعاً شدنی است ؟ در پاسخ باید گفت:هر چقدر هم ساخت گوشی ساده باشد موفقیت در بازار دشوار است .در حقیقت مشکل اصلی پلتفروم است.

 

مایکروسافت لومیا

برای اینکه با عمق مشکال بیشتر آشنا شوید نگاهی به تلاش های شرکت های مطرح داشته باشید .مایکروسافت ،سامسونگ و آمازون همگی غول های دنیای فناوری بودند که می خواستند به انحصار دوگانه اپل و گوگل در بازار پایان دهند که البته شکست خوردند . این شرکت ها برای ساخت پلتفرم جایگزینIOS و اندروید میلیاردها دلار هزینه کردند و با هوش ترین افراد را استخدام کردند .اما در نهایت پروژه هایشان را کنار گذاشتند.

پروژه های شرکت های بالا برای چندین سال پیش بود؛ زمانی که امید بیشتری برای شکستن انحصار گوگل و اپل در  گوشی های هوشمند وجود داشت اما حالاکار بسیار سخت تر شده است .برای اینکه یک پلتفرم در بازار موفق شود به آپ های زیادی تیاز دارد و باید بتواند توسعه دهندگان را جلب کند.

اگر چه در این میان هواوی توانسته با هارمونی و آپ گالری به موفقیت تقریباً قابل قبولی دست پیدا کند اماهواوی سال هاست که در بازار گوشی های هوشمند حضور دارد با این حال شاید در نهایت هواوی هم نتواند در برابر گوگل و اپل حرف های برای گفتن داشته باشند.

نقد و بررسی هواوی P50 پرو

زمانی موضوع سخت تر می شود که شرکت رقیب تان پلتفرمی داشته باشد که اکثر کاربران به آن نیاز دارند ، و مدت هاست برنامه هایشان را از فروشگاه آن دانلود می کنند. اگر چه ساخت اپل کار سختی نیست اما داشتن یک اکوسیستم حاوی آپ های جذاب و ترغیب شرکت های بزرگ برای عرصه آپ هایشان در فروشگاه شما به این سادگی نیست.

اسلان ماسک به راحتی می تواند یک گوشی جدید بسازد ،به سادگی یک سیستم عامل جدید مبتنی بر اندروید ارائه کند و حتی یک فروشگاه  آپ توسعه دهد اما نمی تواند به همین راحتی ها یک اکوسیستم از آپ های باکیفیت و مناسب در اختیار کاربران قرار دهد .سخت تر از همه رقابت با سرویس هایی است که گوگل و اپل ارائه می کنند.

آیفون 14 پرو

ثروتمندترین فرد دنیا اگر بخواهد برای مثال با اندروید رقابت کند باید در چندین ماه و نه چندین سال هر چیزی را که گوگل ارائه می کند از پلی استور گرفته تا آپ ها برای کاربران  خود ایجاد کند.

اگر چه ماسک مدیریت چندین شرکت را بر عهده داشته و هنوز هم آن ها را مدیریت می کند ،اما موفقیت اکثر آن ها بر اساس نوآوری های فنی و نه ساخت پلتفرم بوده است .شاید مدیریت ماسک در توئیتر بتواند سنگ محکی ببرای او باشد تا ببیند در دنیای جدید که واردش شده می تواند عملکرد موفقی داشته باشد یا خیر.

ساخت یک پلتفرم موبایل جدید برای رقابت با اپل و گوگل با مدیریت شرکت تسلا متفاوت ست .شما باید سرمایه گذاری زیادی داشته باشید (البته از این نظر مشکلی ندارد). زیر ساخت هایی بهتر از رقبا ارائه کنید ،کاربران را ترغیب به استفاده از محصول تان کنید و البته با هزاران سرمایه گذار صحبت کنید تا در نهایت مجاب به سرمایه گذاری در شرکت شما شوند.البته اگر شرکتی مانند تسلا داشته باشید و بخواهید از طریق آن وارد بازار شوید دیگر نیازی به جذ ب سرمایه نیست و باید سرمایه گذاران را متقاعد کنید که برای ساخت گوشی تسلط ریسک کنند.

ایلان ماسک

در نهایت ایلان ماسک نشان داده است که هیچ فردی نمی تواند برای او تصمیم بگیرد،بنابراین اگر بخواهد گوشی بسازد باید خودش به چنین تصمیمی برسد . اگرچه شاید در نهایت با گوشی مخصوص ایلان ماسک روبه رو شوید اما نمی توانید واقعاً جایگزینی برای اندروید و آیفون باشد.

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *