۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳
خانواده

از خانواده ام متنفرم؛ علت چیست؟

تنفر از خانواده خصوصاًً در بعضی از دوران های زندگی مثل نوجوانی  طبیعی است. اما اگر همیشه چنین احساسی دارید بهتر است دقیق تر بررسی اش  کنید.

ممکن است عوامت مختلفی دست به دست هم دهند و تنفر از  مادر و پدر و به طور کلی  خانواده را در فرد ایچاد می کند . در ادامه  مهمترین این عوامل را بررسی می کنیم.

زیاد اتفاق می افتد که نوچوانان در فرآیند تشکیل هویت خودشان با خانواده دچار مشکل می شود.

ممکن است برخی بد رفتاری ها از طرف والدین باعث ایچاد این احساس منفی شده باشد. تروماهای دوران کودکی و سوء استفاده هش مهمی در ایجاد نگرش منفی و حتی رفتارهای منفی با والدین ا ست.
ارزش های هم احترام میارزش افراد ارزش های والدین و خانوائه  ها ممکن است با ارزش های ما متفاوت باشد و هر چه بزرگ تر می شویم این تفاوت ها بیشتر می  شوند .
معمولاًًافراد به ارزش های هم احترام می گذارند و این مشکل به راحتی حل میشود.

 

۴. نادیده‌گرفتن احساسات

 

وقتی کسی در کودگی از نظر احساسی نادیده گرفته می شود احساس تهی بودن ، تنهایی و ناتوانی در درک علت با خودش را به بزرگ 

احساس تهی‌بودن، تنهایی و ناتوانی در درک علت را با خودش به بزرگ‌سالی می‌برد. گاهی اوقات مراقبان کودک ناآگاهانه باعث ایجاد این حس در کودکان می‌شوند. ناتوانی والدین در حمایت عاطفی از کودکان باعث حس تهی‌بودن و جداافتادن از خانواده در بزرگ‌سالی می‌شود.

 

۵. مرزهای نامناسب یا درهم‌تنیده

 

اگر خانواده مرزهای مشخصی نداشته باشند و حریم شخصی فیزیکی و احساسی شما در دوران کودکی و نوجوانی رعایت نشود در بزرگ سالی احساس خوبی به خانواده خود نخواهید داشت. ممکن است در کودکی احساس نکنید که این شرایط غیرطبیعی است اما وقتی بزرگ شوید، متوجه می‌شوید که حقوق شما زیر پا گذاشته شده‌اند.

 

۶. انتقاد دائمی

اگر احساس کنید که هیچ‌ کاری را نمی‌توانید درست انجام دهید، داشتن احساس مثبت به دوران کودکی و والدینتان بسیار سخت می‌شود. برخی از شیوه‌های تربیتی والدین که مختص نسل‌های قبل بودند، مبتنی بر انتقاد و ایجاد شرمساری بودند و همین شیوه رفتار کودکان را شکل می‌داد.این شیوه تربیتی در حال تغییر است، اما هنوز بین انتقاد دائمی و احساس منفی به خانواده رابطه مستقیم وجود دارد. کودکانی که اینچنین با آنها بدرفتاری می‌شود، بعدا برای برقراری ارتباط با خانواده و نزدیک‌شدن به آنها دچار مشکل می‌شوند.

 

۷. رهاشدن

ممکن است والدین به دلایل مختلفی فرزندان خود را رها کنند که گاهی ورای اختیار و تصمیم والدین است. از حبس، اعزام به خدمت، نگرانی‌های مربوط به سلامتی یا مرگ گرفته تا خروج پدر و مادر از خانه با میل و رغبت همگی بر نحوه نگرش کودک در حال رشد به خود و دنیای اطرافش اثر می‌گذارند. غیبت والدین ممکن است بر سبک دلبستگی کودک اثر بگذارد  که به نوبه خود بر نحوه ایجاد و حفظ روابط آنها در بزرگ‌سالی تأثیرگذار است.

 

۸. سوءمصرف مواد مخدر

 

تچربه یا مشاهده مصرف مواد مخدر در خانه برای کودک آسیب زا ست . بسیاری از کسانی که شاهد مبارزه والدین با عود بیماری و سوء مصرف بوده اند . از والدین خود رنجوده خاطر می شوند . زمانی  که والدین مواد  مصرف می کنند.

 

نشانه‌های والدین سمی

تنفر از مادر - چرا از خانواده ام متنفرم

 

هر چند طبیغی  است که گاهی اوقات به خانواده عود احساس لنفر داشته باشیم.

 

 

 

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *