۱۰ فروردین, ۱۴۰۳
ورزشی

استخرهایی که تا به حال نمیشناختید!

اگرچه استخر تنها یک نام دارد، اما کاربردهای متفاوتی برای آن تعریف شده است. برخلاف تصور اکثر مردم که استخرها فقط برای شنا و تفریح ​​هستند، برای کمک به روند بهبود برخی اختلالات حرکتی و برخی مشکلات دیگر نیز استفاده می شود. در این مطلب ۱۵ نوع استخر را که برای مصارف مختلف ساخته می شوند را معرفی می کنیم پس تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

۱. استخر های خانگی یا شخصی

به این استخرها (Homeowner Pool) نیز گفته می شود که معمولاً در مجتمع ها یا ویلاها جهت استفاده شخصی ساخته میشوند و اکثر اعضای خانواده از آن استفاده می کنند. علاوه بر خانواده، میهمانان و در نهایت ۳ واحد مسکونی نیز می توانند از این نوع استخرها استفاده کنند به این نوع استخر، استخر خانگی میگویند.

15 نوع استخر که تا به حال نمیشناختید!

۲. استخرهای عمومی

استخرهایی که به منظور ایجاد درآمد یا خدمت به همه افراد جامعه فعالیت می کنند، استخرهای عمومی نامیده می شوند. گاهی اوقات این نوع استخرها خدمات رسانی به عموم مردم ندارند و صرفا برای ارائه خدمات به قشر خاصی از جامعه ساخته می شوند که در دسته بندی عمومی نیز قرار می گیرند. برخی از استخرهای عمومی عبارتند از:

استخرهای متعلق به موسسات خصوصی یا دولتی

انواع مدارس بخصوص مدارس غیرانتفاعی

مجتمع های نظامی

مراکز و مجتمع های اجتماعی و دانشگاهی

کمپ ها

ساختمان های آپارتمانی بسیار بزرگ و شلوغ

مهدکودک ها

انواع مسافرخانه ها، هتل ها و مراکز گردشگری

برخی از سواحل

و…

۳. استخرهای آموزشی برای کودکان و نونهالان

محیط های تفریحی یا آموزشی با ارتفاع و عمق بسیار کم  که فقط مختص خردسالان می باشد. و شیب بندی استخر در آن مناسب برای کودکان است از این استخرها برای آموزش شنا برای خردسالان استفاده می شود. در این مراکز بزرگسالان نمی توانند وارد آب شوند یا شنا کنند. و فقط برای مراقبت و سرپرستی فرزند خردسال خود حضور داشته باشند.

۴. استخرهای تفریحی

به استخرهای شنا در مراکز تفریحی یا تفریحی، هتل ها و …. به آن “استخر اوقات فراغت” نیز می گویند. نحوه ساخت و قوانین حاکم بر عملکرد این استخرها کمی متفاوت است و می توان تعدادی وسایل و تجهیزات تفریحی را برای سرگرمی افراد مراجعه کننده در نظر گرفت.

15 نوع استخر که تا به حال نمیشناختید!

۵. استخر با سرسره

این استخرها معمولاً عریض هستند و در محوطه مرتفعی ساخته می شوند. این مراکز حداقل دارای منتخبی از سرسره های ساده و غیر ساده با شیب های مختلف هستند. سیستم گردش و تصفیه آب و نحوه تزریق مواد شیمیایی به این نوع استخرها معمولاً پیچیده تر است. با توجه به اینکه اکثر آنها جنبه تفریحی دارند، نحوه ساخت و ضوابط اجرا و نگهداری این مراکز  مشابه استخرهای تفریحی است.

۶. استخرهای موج افشان

این مراکز معمولاً پیچیده تر از استخرهای معمولی هستند. مراکز موج افشان یا Wave Pool شکل و ظاهر خاصی دارند. آنها تجهیزاتی دارند که به طور مصنوعی امواج را ایجاد و به گردش در می آورند.

۷. استخرهای حرفه ای و مسابقات

از این استخرها برای برگزاری مسابقات حرفه ای بین المللی یا ملی استفاده می شود و استفاده کنندگان معمولاً ورزشکاران حرفه ای هستند. ساخت و نگهداری استخرهای المپیک باید بر اساس قوانین و مقررات فدراسیون بین المللی ورزش های آبی باشد. معمولا فقط مسابقات شنا در این استخرها برگزار می شود.

۸. استخرهای شیرجه زنی

غواصی یکی از زیرمجموعه های شنا است و ورزشی بسیار مهیج و پرطرفدار است. شرکت کنندگان در این رشته از روی تخته های غواصی با ارتفاع متغیر بین ۱ تا ۱۰ متر به داخل آب شیرجه می زنند و مهارت های خود را به رخ می کشند. از آنجایی که معماری فضای داخلی استخر در نحوه شیرجه رفتن این ورزشکاران تاثیر زیادی دارد، استخرهای ویژه ای برای آنها طراحی شده است. استخرهای غواصی در فضاهای بسته قرار دارند و به شدت کنترل می شوند.

در مقایسه با استخرهای غواصی، استخرهای عمومی فقط مجاز به نصب تخته غواصی در ارتفاع ۳ متری هستند، مشروط بر اینکه طبق قوانین نصب و نگهداری شوند. در حالی که استخر غواصی می تواند تخته غواصی و پرش را در ارتفاع تا ۱۰ متر نصب کند.

۹. استخر چند منظوره

گاهی به دلیل کمبود فضا و یا نبود استخرهای تخصصی و متنوع به ناچار مجتمعی را برای چند منظور می سازند. به عنوان مثال می توان استخرهای مسابقات را به گونه ای توسعه داد که ورزش های آبی به غیر از شنا را تحت پوشش قرار دهد. به این استخرها استخر چند منظوره نیز می گویند.

۱۰. استخر با آب گرم

به این استخرها (SPA Pool) یا اسپا نیز می گویند. هدف از ایجاد و اجرای چنین فضاهایی کمک به آرامش و بهبود بخشی از بیماران است. تجهیزات و امکانات متفاوت و مدرنی به طور ویژه در این فضاها تعبیه شده است. به عنوان مثال برخی از این امکانات عبارتند از:

حمام با آب معدنی

سیستم بالون

تزریق آب دوره ای

آب سرد و گرم متناوب

و…

این نوع استخرها معمولا کم عمق هستند و نمی توان از آنها برای شنا (چه غیررسمی و چه حرفه ای) یا غواصی استفاده کرد.

۱۱. استخر معلولین

استخرهای ویژه معمولا به گونه ای طراحی می شوند که افراد دارای معلولیت به راحتی می توانند وارد آنها شده و از امکانات آنها استفاده کنند بدون اینکه آسیبی به آنها وارد شود.

۱۲. استخر با کف متحرک

این استخرها (Moving Bottom Pool) نامیده می شوند و اگرچه چند کاره هستند، اما معمولاً برای رفاه حال افراد دارای معلولیت ساخته می شوند. کف آنها را می توان با استفاده از یک سیستم هیدرولیک بالا و پایین برد.

۱۳. استخر واترپلو

همانطور که از نام آن (استخر واترپلو) پیداست، این نوع استخر مخصوص واترپلو بوده و برگزاری مسابقات رسمی در این رشته محسوب می شود. این ورزش در داخل خانه انجام می شود و معمولا بسیار سخت اما هیجان انگیز است.

15 نوع استخر که تا به حال نمیشناختید!

۱۴. استخر غواصی

از این مکان ها برای آموزش و تمرین غواصی استفاده می شود. استخر غواصی معمولا دارای استانداردهای خاص و مجزا از سایر مراکز آبی است.

۱۵. استخرهای گروهی

در این نوع استخر شنا به صورت گروهی انجام می شود. این شنا تقریباً یکی از ورزش های آبی جدید است که در بین جوانان محبوبیت دارد. طبق معمول برای کار در این استخرها باید قوانین و شرایط اجرایی خاصی رعایت شود.

منبع::روزیاتو

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *