۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳
علمی

افزایش بیشتر سفرهای فضایی به لایه‌ اوزون آسیب می‌رساند

افزایش مورد انتظار پرتاب‌ راکت‌های فضایی با هدف گسترش گردشگری فضایی، مأموریت‌های فرود بر ماه و احتمالاً سفر به مریخ شاید برای برخی نویدبخش آغاز عصر جدیدی از اکتشافات فضایی باشد. اما مطالعات انجام‌شده در سازمان ملی اقیانوسی و جوی آمریکا نشان می‌دهد که افزایش بی‌سابقه‌ی فعالیت‌های مرتبط با سفرهای فضایی می‌تواند به لایه‌ی محافظت‌کننده‌ی اوزون آسیب برساند.

سوخت موتور راکت‌هایی که به‌طور گسترده در صنایع هوافضا کاربرد دارند حاوی ماده‌ای به‌نام کروزین (نفت سفید) است که با سوختن آن کربن سیاه یا دوده تولید می‌شود. این ماده‌ی به‌شدت آلاینده به‌طور مستقیم وارد استراتوسفر می‌شود؛ قسمتی از اتمسفر زمین که لایه‌ی اوزون هم جزو آن است. لایه‌ی اوزون از موجودات زنده‌ی زمین دربرابر اثرات تشعشعات فرابنفش محافظت می‌کند. قرار گرفتن درمعرض پرتوهای فرابنفش ممکن است به بروز سرطان پوست، تضعیف سیستم ایمنی بدن انسان و اختلال در اکوسیستم زمین و کشاورزی منجر شود.

با ادامه‌ی روند رو‌به‌رشد فعالیت‌های فضایی پیش‌بینی می‌شود که در بیست سال آینده تعداد پرتاب‌ راکت‌های سوخت هیدروکربن تا ۱۰ برابر افزایش پیدا کند. اما مطالعه‌ی جدیدی که توسط سازمان ملی اقیانوسی و جوی انجام شده و گزارش یافته‌های آن در ژورنال تحقیقات ژئوفیزیک اتمسفریک منتشر شده نشان می‌دهد این میزان افزایش باعث آسیب به لایه‌ی اوزون و تغییر الگوهای جریانی در اتمسفر خواهد شد.

 

 

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *