تکنولوژی و فناوری

ایراسپیدر MK4، اولین خودرو پرنده مسابقه‌ای الکتریکی است

ایراسپیدر MK4 ساخته یک شرکت نا آشنای استرالیایی، اولین خودرو پرنده مسابقه‌ای الکتریکی است و فرمول یک ماشین های پرنده را به آسمان می‌آورد!

به نظر می‌رسد ماشین های پرنده زودتر از آنچه انتظار می‌رفت به صورت عمومی عرضه خواهند شد و نه شرکت‌های معروف، بلکه همان شرکت‌هایی که اسمی از آن‌ها به گوشمان نخورده، این رویای بشر را محقق خواهند کرد. از ماشین پرنده «ایرکار» (AirCar) از «کلین ویژن» (Klein Vision) گرفته تا «جتسون وان» (Jetson One) ساخته شرکت سوئدی جتسون، همگی نوید آینده هیجان‌انگیزی را می‌دهند. ایرکار اخیراً از نهاد حمل و نقل اسلواکی مجوز پرواز دریافت کرده و سازندگان جتسون وان هدف از عمومی‌سازی خودروهای پرنده دارند؛ همان‌طور که هنری فورد با تاسیس اولین خط تولید انبوه خودرو، انقلابی به پا کرد.

در عین حال، شرکت نا آشنایی از استرالیای جنوبی با نام «آلودا ایروناتیکس» (Alauda Aeronautics) سخت در تلاش است تا بهترین خودروهای پرنده دنیا از لحاظ عملکرد را بسازد و فرمول یک را منبع الهام اصلی خود قرار داده است. این شرکت اوایل سال گذشته میلادی خودرو پرنده مسابقه‌ای ایراسپیدر MK3 را معرفی کرد. از همان ابتدا مثل روز روشن بود که این محصول به دلیل نبود چرخ‌های عادی، در تعریف مرسوم از ماشین پرنده جا نمی‌گیرد. با وجود این، شرکت سازنده مصر است که ماشین پرنده ساخته‌اند، ولی با اطمینان می‌توان گفت که Airspeeder یک اکتاکوپر با قابلیت برخاست (تیک‌آف) و فرود عمودی است.

خودرو پرنده مسابقه‌ای

ماشین پرنده ایراسپیدر MK3

ایراسپیدر MK3

«مت پیرسون» (Matt Pearson) موسس شرکت Alauda Aeronautics است و سال ۲۰۱۶ مسابقات ماشین پرنده ایراسپیدر را با هدف سرعت‌بخشی به انقلاب جدید حوزه حمل و نقل از راه رقابت سالم بنا کرد. به گفته فوربز، مدل کسب‌وکار Alauda و ایراسپیدر شبیه به فرمول E است. شرکت Alauda برای چندین تیم مسابقه‌ای سخت‌افزار می‌سازد و «خودروهای پرنده» یا به عبارتی دیگر ویتول‌های الکتریکی آن‌ها (eVTOL) را توسعه می‌دهد تا در نهایت این تیم‌ها در پیستی فرضی در آسمان به رقابت بپردازند. به این شیوه شرکت Alauda و تیم‌های مسابقه‌ای می‌توانند محدودیت‌های فنی وسایل نقلیه پرنده را کند و کاو کنند.

ماشین پرنده ایراسپیدر MK3

اولین پرواز ایراسپیدر MK3

ایراسپیدر MK3 در فوریه ۲۰۲۱ معرفی شد و تا ژوئن ۲۰۲۱ اولین پرواز خود را پشت سر گذاشت. با این حال، ام کی ۳ اکتاکوپتر برقی فوق سبکی است که از راه دور کنترل می‌شود. طبق ادعای شرکت سازنده، این خودرو پرنده مسابقه‌ای بهتر از یک خودروی فرمول یک می‌تواند حرکات گردشی انجام بدهد و از باتری پک قابل تعویض برخوردار است. این خودروی نوآورانه که برای رقابت در مسابقات EXA Racing Series توسعه پیدا کرده، بستری است برای آزمایش هرچه در عرصه رو به رشد ماشین های پرنده می‌توان به اجرا رساند.

فرمول یک در آسمان

خودرو پرنده مسابقه‌ای ایراسپیدر MK4

ایراسپیدر MK4

این پایان کار نیست؛ در آینده نزدیک ویتول الکتریکی سرنشین‌دار ایراسپیدر MK4 به بازار معرفی خواهد شد. شرکت Alauda این محصول را «اولین خودرو پرنده مسابقه‌ای الکتریکی دنیا» بر شمرده است. ام کی ۴ در زمینه طراحی به ام کی ۳ شباهت دارد، اما از کانوپی بزرگ سَبْک جت جنگنده (برای جاگیری راننده/خلبان) و ۸ موتور الکتریکی با مجموع خروجی ۵۴۰ اسب بخار بهره می‌برد. همچنین مجهز به هشت پروانه فیبر کربن و یک باتری پک قابل تعویض است.

منبع:گجت نیوز

 

 
 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *