۱۰ فروردین, ۱۴۰۳
اجتماعی

بررسی تاثیر رفتار والدین بر روی خلقیات فرزندان

به گزارش (شیعه نیوز) هنگامی که زوج ها با هم بحث  و جدال می کنند اگر فرزند یا فرزندانی داشته باشند آسیب های زیادی ناخود آگاه متوجه فرزندان می شود فرزندان که مجبورند با قهر و آشتی بحث و جدال والدین را تحمل کنند ولی از سوی والدین بر روحیه فرزندان آسیب جدی وارد می شود که دیگر فرزندشان معلوم نیست که در آینده با مردم به خاطر رفتار پدر و مادر برخورد کند .به طور کلی بر اساس بررسی های کلی که توسط بسیاری از روان شناسان اجتماعی انجام شده است و از همه مهمترژوهش های (مارگارت مید)نشان می دهد خانواده شخصیت اساسی فرد را در طول هفتاد سال تحت سلطه قرار می گیرد.

روان شناسان معتقد اند که خانواده چهار چوب زندگی یعنی تمام اخلاقیات را تحت شعاع خود قرار می دهد.

(مارگارت مید)  انسان شناس فرهنگی پژوهش های زیادی در رابطه با خانواده انجام داده است او دو قبیله را مورد بررسی قرار داد .قبیله ای که صلح در آن جریان دارد جوی آرام و قبیله ای که جنگ و درگیری در آن وجود دارد قبیله ای جنگجو هستند.مادران در قبیله صلح جا و منزلت بسیار خوبی دارند و آنها را مورد نوازش قرار میدهند  ولی در قبیه ای که جنگ و نزاع  در آن باشد باشد چایگاه مادر خوب به نظر نمی رسد.

از چه زمانی رفتارهای والدین بر فرزندان تاًثیر گذار است؟

از همان دوران بارداری رفتارهای مادران بر روی نطفه تاثیر گذار است .مادرانی که در دوران بارداری  دچار استرس و عصبانیت هستند زمینه بروز خشونت را در آینده فرزندان بیشتر فراهم می کنند.حتی معتقدند عصبانیت برخی از فرزنداد به رفتار زشت والدین باهم بر می گردد.

نقش مادران پر رنگ تر از پدران است زیرا مادر با داشتن روحیه ای مهربان هرگز به فرزندان خود تند خویی نمی کند ولی پدر ها به دلیل مشاغل کاری و مسائل مربوط به زندگی خلق و خوی آنها کمی تند به نظر میرسد که این هم در همه خانواده ها یکسان نیست .

بایدد روابط پدر و مادر چگونه باشد ؟

باید روابط پدر و مادر ها در خانواده به گونه ای باشد که فرزندانشان احساس آرامش و امنیت در این خانه و کاشانه کنند .درباره این موضوع رفتار پدر ها و مادر ها بر روی خلقیات فرزندان اثر می گذارد  و افرادی که در خانواده شان جنگ و نزاع نباشد موفق تر از افرادی هستند که در خانواده شان جنگ و نزاع است.

.کودکان رفتار و عواطف را حس می کنند هر جور که با آنها رفتار کنید کودکان اینگونه رفتارها را حس می کنند که فردا روز اینگونه با مردم برخورد می کنند ولی بیشتر خانواده ها باید با مهربانی و محبت با خانواده خود برخورد کنند که فردا روز از تربیت فرزندشان ماًیوس نشوند .البته این راهم بگویم که مسائل اجتماعی هم در نحوه تربیت فرزندان تاًثیرات مهمی دارد که پدر ها و مادر ها باید فرزندان شان را در محیطی خالی از خشونت و …. بگذارند که کودکان شان خوب تربیت شوند و به راه های خلاف کشیده نشوند.

خانواده ها نباید جلوی فرزندان از مسائل اجتماعی و اقتصادی و … صحبت کنند چون این کار امنیت ذهنی را از فرزندان می گیرد و فرزندان نمی توانند برای خود یک حرفه ای خاص را انتخاب کنند.

توصیه شما به پدر و مادر ها چیست؟

هیچ گاه با هم بحث نکنید و عیب همدیگر را به دیگران منتقل نکنید چون این کار باعث می شود که آبرو همسر خود را در کنار دیگران ببرید .افرادی که از خانواده زده شده اند نباید با سرو صدا آرامش خود را برهم بزنند چون که این سروصدا باعث اذیت و آزار دیگران می شود که به نوبه خود کار شایستگی نخواهد بود.

پدران و مادرانی که در خانه جلوی فرزندان سیگار می کشند و یا کارهای نا شایست انجام می دهند همین فرزندان هم در بزرگی همین کارهای پدر و مادر را یاد می گیرند و ممکن است به خود و یا دیگران صدمه وارد کنند .پس باید پدر و مادر ها با فرزندان شان به نحو احسن رفتار کنند که فرزندان به راه خبط و خطایی کشیده نشوند.

 

 

 

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *