۳۰ فروردین, ۱۴۰۳
تکنولوژی و فناوری

بررسی مانیتور گیمینگ گیگابایت M27F؛ بهترین مانیتور اقتصادی برای گیمرها

مانیتور گیمینگ گیگابایت M27F یک مانیتور همه‌کاره مخصوص گیمرها محسوب می‌شود که ویژگی‌های فنی فوق‌العاده و قابلیت‌های پرشماری دارد. این محصول، اولین مانیتور گیمینگ جهان با قابلیت KVM است که امکان کنترل چند دستگاه را با یک کیبورد و ماوس مشترک فراهم می‌کند. حتی اگر این قابلیت را کنار بگذاریم، باز هم مانیتور گیمینگ گیگابایت M27F یکی از خوش‌قیمت‌ترین مانیتورها برای تجربه گیمینگ حرفه‌ای و حتی تدوین حرفه‌ای ویدیو و عکس محسوب می‌شود. در ادامه مشخصات این مانیتور را مرور می‌کنیم.

مشخصات مانیتور گیمینگ گیگابایت M27F

پنل ۲۷ اینچی از نوع IPS

رزولوشن فول اچ‌دی (۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل)

نرخ رفرش ۱۴۴ هرتز

زمان پاسخ‌دهی پیکسل‌ها ۱ میلی‌ثانیه

پشتیبانی از فناوری AMD Freesync پریمیوم

حداکثر روشنایی ۳۰۰ نیتپشتیبانی از HDR

پوشش ۱۳۰ درصدی فضی رنگی استاندارد sRGB

پوشش ۹۵ درصدی فضای رنگی وسیع DCI-P3

وزن ۵.۵ کیلوگرم

گارانتی ۳ ساله شرکت آواژنگ

قیمت حدود ۸.۷ میلیون تومان

احتمالاً شما هم مثل من با مشاهده قیمت این مانیتور تعجب کرده‌اید. ترکیب چنین مشخصاتی در یک محصول از برند معتبر جهانی با گارانتی رسمی هیجان‌انگیز است، چون این مانیتور رقیب خاصی را در این رده قیمتی پیش روی خودش نمی‌بیند. در ادامه مانیتور گیمینگ گیگابایت M27F را بررسی می‌کنیم.

طراحی و کیفیت ساخت

 

مانیتور گیمینگ گیگابایت M27F رنگ و لعاب محصولات گیمینگ حرفه‌ای را ندارد و این موضوع از بسته‌بندی ساده آن هم مشخص است. یکی از دلایل قیمت پایین این محصول نیز همین است. می‌دانید که مانیتورهای گیمینگ گران‌قیمت و زیبای گیگابایت عضو خانواده آئورس (Aorus) هستند. بنابراین مانیتور گیمینگ گیگابایت M27F جزو محصولات اقتصادی این شرکت محسوب می‌شود.

ابتدا بیایید محتویات جعبه را مرور کنیم: مانیتور، آداپتور، دو نوع کابل برق، کابل دیسپلی پورت، کابل HDMI، کابل USB سوپر اسپید (تایپ A به تایپ B) و دفترچه راهنما. بنابراین هرآنچه برای استفاده از مانیتور نیاز دارید داخل جعبه پیدا می‌کنید. برای اتصال مانیتور به پایه هم نیاز به ابزار ندارید. کافیست ستون پشت مانیتور را روی پایه قرار داده و پیچ زیر آن را با دست محکم کنید.

مانیتور گیمینگ گیگابایت M27F طراحی ساده‌ای دارد. تمام بدنه از پلاستیک ساخته شده و فقط قسمت‌هایی از زیر پایه و لولای آن فلزی است. پلاستیک بدنه کیفیت بالایی دارد و با روکش مات، هیچگاه قدیمی نمی‌شود. از نمای روبرو نمایشگری با حداقل حاشیه را می‌بینیم که در سه طرف به حدود ۲ میلی‌متر و در قیمت پایین به حدود ۲ سانتی‌متر می‌رسد. لوگوی گیگابایت نیز در این قسمت دیده می‌شود. البته پس از این‌که نمایشگر را روشن کنید، حاشیه تصویر در سه طرف به حدود ۱ سانتی‌متر خواهد رسید.

 

پشت مانیتور نیز خبری از رنگ‌بندی گیمینگ نیست. بخش نسبتاً بزرگی از پشت مانیتور را پوشش پلاستیکی براق با لوگوی بزرگ گیگابایت پوشانده و باقی قسمت‌ها همان پلاستیک مات هستند. یک جوی‌استیک برای کنترل ویژگی‌های تصویر و یک دکمه برای فعال کردن قابلیت KVM در پشت دستگاه دیده می‌شود. جوی‌استیک کمی لق می‌زند ولی کار خودش را به‌خوبی انجام می‌دهد. در مورد دکمه KVM هم کمی جلوتر توضیح خواهم داد.

 

ضخامت بدنه مانیتور حدود ۴ سانتی‌متر است اما پس از اتصال پایه باید فضایی با عمق حدود ۲۰ سانتی‌متر را به آن اختصاص دهید. پایه دستگاه کاملاً پایدار است و به‌خوبی وزن ۵.۵ کیلوگرمی مانیتور را تحمل می‌کند اما فضای زیادی را اشغال می‌کند. اگر تمایلی به استفاده از پایه مانیتور ندارید می‌توانید از مانت استاندارد VESA با ابعاد ۱۰ در ۱۰ سانتی‌متر برای اتصال مانیتور به دیوار یا دیگر پایه‌های موجود در بازار استفاده کنید. این مانیتور قابلیت تنظیم ارتفاع تا ۱۳ سانتی‌متر را دارد و شما را از استند بی‌نیاز می‌کند. همچنین امکان تغییر زاویه از ۵- تا ۲۰ درجه نیز وجود دارد اما نمی‌توانید نمایشگر را بچرخانید و آن را به شکل عمودی درآورید.

مانیتور گیمینگ گیگابایت M27F یک مانیتور اقتصادی با ظاهر استاندارد محسوب می‌شود که شاید مورد علاقه گیمرهای حرفه‌ای نباشد. فقدان نورپردازی RGB یکی از دلایلی است که این مانیتور را از دیگر محصولات بازار جدا می‌کند. تنها نشانه ظاهری تعلق این مانیتور به دنیای گیم، عبارت «Gaming Series» است که روی پایه دستگاه به چشم می‌خورد. با این حال اگر به ویژگی‌های فنی بیشتر از ظاهر مانیتور اهمیت می‌دهید، این مانیتور شما را ناامید نخواهد کرد.

درگاه‌های ارتباطی

مانیتور گیمینگ گیگابایت M27F مجموعه متنوعی از درگاه‌های ارتباطی را در اختیار شما می‌گذارد که نظیر آن را در کمتر مانیتوری می‌بینید. سوکت برق و خروجی هدفون، دو درگاه HDMI و یک درگاه دیسپلی پورت، پورت‌های استاندارد این مانیتور هستند. علاوه بر این‌ها دو درگاه USB 3.0 نوع A، یک درگاه USB 3.0 سوپر اسپید (نوع B) و یک درگاه USB-C نیز در این مانیتور تعبیه شده‌اند. این درگاه‌ها چه کاربردی دارند؟ پاسخ این سؤال به قابلیت KVM برمی‌گردد.

 

دستگاه KVM ابزاریست که با استفاده از آن می‌توانید چند دستگاه را با استفاده از یک کیبورد، ماوس و مانیتور کنترل کنید. در واقع KVM مخفف عبارت «کیبورد، ویدیو و ماوس» است. مانیتور جدید گیگابایت نیز توانایی ایفای نقش به‌عنوان سوئیچ KVM را دارد. برای استفاده از این قابلیت باید ابتدا کیبورد و ماوس خود را به دو درگاه USB 3.0 استاندارد پشت مانیتور متصل کنید. سپس دستگاه دیگری که از خروجی تصویر روی درگاه USB-C پشتیبانی می‌کند (لپ‌تاپ، موبایل یا تبلت) را با استفاده از کابل دو سر USB-C به این درگاه روی مانیتور وصل نمایید. در نهایت با فشردن کلید KVM پشت مانیتور می‌توانید بین دو دستگاه سوئیچ کنید.

درگاه USB سوپراسپید روی بدنه نیز برای اتصال مانیتور به کامپیوتر به‌کار می‌رود. گیگابایت نرم‌افزاری را برای این مانیتور تهیه کرده که OSD Sidekick نام دارد. با اتصال مانیتور به کامپیوتر و نصب این نرم‌افزار می‌توانید کنترل کامل مانیتور را با کیبورد و ماوس انجام دهید. امکان آپدیت فرمور مانیتور از طریق این نرم‌افزار نیز وجود دارد.

کیفیت تصویر و تجربه گیمینگ

 

مانیتور گیمینگ گیگابایت M27F به‌طور اختصاصی برای گیمرها ساخته شده است. نرخ رفرش ۱۴۴ هرتزی در کنار زمان پاسخدهی ۱ میلی ثانیه‌ای پیکسل‌ها تجربه‌ای کم‌نظیر از بازی‌های رقابتی داشته باشید. من بازی‌های کانتر استرایک (CS:GO) و فورتنایت را روی این مانیتور بازی کردم و می‌توانم تضمین کنم که استفاده از این مانیتور می‌تواند سطح بازی شما را بهبود دهد.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این مانیتور، دقت رنگ فوق‌العاده آن است. مانیتور گیمینگ گیگابایت M27F فضای رنگی استاندارد sRGB را تا ۱۳۰ درصد و فضای رنگی وسیع DCI-P3 را تا ۹۵ درصد پوشش می‌دهد، یعنی می‌توانید از آن برای طراحی حرفه‌ای، ویرایش تصویر و تدوین ویدیو نیز استفاده کنید. جالب این‌که رنگ‌ها از همان ابتدا کاملاً کالیبره هستند و نیازی به تغییر تنظیمات مانیتور ندارید.

 

گیگابایت حالت‌های مختلفی را برای نمایش تصویر در نظر گرفته است که در تمام آنها می‌توانید مشخصات تصویر را تغییر دهید. علاوه بر حالت استاندارد، حالت‌های ویژه‌ای برای بازی‌های شوتر اول شخص (FPS)، بازی‌های استراتژی یا نقش‌آفرینی، تماشای فیلم و مطالعه در اختیار دارید. گزینه دیگر نیز sRGB است که دقیق‌ترین رنگ‌ها را به شما نشان می‌دهد.

در کنار حالت‌های مختلف نمایش تصویر، قابلیت‌هایی برای بهبود تجربه گیمینگ شما نیز در این مانیتور تعبیه شده است که به‌اختصار آنها را معرفی می‌کنم:

تایمر: با این گزینه می‌توانید زمانی که در بازی سپری کرده‌اید را زیر نظر داشته باشید.

زمان‌سنج: اگر برای انجام یکی از مراحل بازی زمان محدودی دارید، می‌توانید زمان‌سنج را فعال کنید تا زمان باقی‌مانده را به شما نشان دهد.

نشانگر هدف: با این ویژگی می‌توانید نشانگر هدف بازی را تغییر دهید تا نشانه‌گیری را دقیق‌تر و ساده‌تر انجام دهید.

تثبیت‌کننده هدف: این قابلیت نیز با افزایش شفافیت تصویر به شما در نشانه‌گیری بهتر کمک می‌کند.

نرم‌افزار OSD Sidekick گیگابایت توانایی نمایش اطلاعات عملکرد سیستم مثل دقت ماوس، دمای پردازنده اصلی و کارت گرافیک، سرعت فن‌ها و نرخ فریم بازی را نیز دارد که از طریق گزینه دشبورد (Dashboard) فعال می‌شود.

شاید گزینه‌های فوق برای شما کاربرد زیادی نداشته باشند اما Black Equalizer ویژگی مورد علاقه من در این بازی است، به‌خصوص اگر به بازی‌هایی با محیط تاریک علاقه دارید. این قابلیت به شما کمک می‌کند تا جزئیات بخش‌های تاریک را بهتر ببینید، بدون آنکه جزئیات بخش‌های روشن را از دست بدهید.

 

دیگر ویژگی رقابتی این مانیتور، تأخیر فوق‌العاده پایین درگاه‌های آن است که در بیشترین حالت به ۴ میلی‌ثانیه می‌رسد. بنابراین با خیال راحت می‌توانید کنسول بازی خود را به مانیتور وصل کنید و از تجربه بازی‌های رقابتی لذت ببرید.

از بحث گیمینگ که بگذریم، مانیتور جدید گیگابایت ضعف‌هایی دارد که شاید برای استفاده عمومی چندان مناسب نباشد. دو ضعف اصلی این مانیتور برای استفاده عمومی، رزولوشن و کنتراست آن است. رزولوشن فول اچ‌دی برای یک مانیتور ۲۷ اینچ به‌هیچ‌وجه راضی کننده نیست. تراکم پیکسلی این مانیتور در حدود ۸۲ پیکسل در هر اینچ است، یعنی حتی از فاصله حدود یک متر هم می‌توانید پیکسل‌های تصویر را از یکدیگر تشخیص دهید. این مقدار تراکم پیکسلی برای مطالعه یا وب‌گردی کافی نیست و حتی مالتی‌تسکینگ و باز کردن هم‌زمان چند پنجره در کنار یکدیگر را با مشکل مواجه می‌کند.

 

مشکل دوم کنتراست پایین نمایشگر است. به گفته گیگابایت، نسبت کنتراست تصویر این مانیتور گیمینگ ۱۰۰۰:۱ است که رقم بالایی محسوب نمی‌شود. به همین دلیل رنگ مشکی در اکثر شرایط به خاکستری متمایل می‌گردد. این موضوع هنگام تماشای فیلم کاملاً محسوس است. بک‌لایت این مانیتور هم از کناره‌هاست و فقدان نوردهی موضعی (Local Dimming) نیز کنتراست پایین تصویر را برجسته‌تر می‌کند. البته باید پذیرفت که افزودن این ویژگی‌ها به مانیتور، قیمت آن را بسیار بالاتر می‌برد.

منبع:دیجیاتو

 

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *