۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳
گردشگری

جاهای دیدنی تبریز

موزه آذربایجان تبریز

 

 

موزه آذربایجان یکی از مهم ترین و قدیمی ترین موزه های کشور و جاهای دیدنی شهر تبریز به شمار می رود که در ممرکز شهر قرار دارد و سالانه پذیرای یکصد هزار نفر گردشگر داخلی و خارجی است . شهر تبریز  را می توان شهر موزه ها نامید زیرا دارای آثار ،  بناهای تاریخی و موزه های غنی است که هر  یک از آن ها بخشی از تاریخ ایران را به نمایش می گذارند .

 

معرفی موزه آذربایجان تبریز

 

موزه آذربایجان تبریز یکی از مهمترین موزه های ایران و دومین موزه باستان شناسی کشور پس از موزه ملی ایران شناخته می شود . زیر بنای موزه آذربایجان ۲۴۰۰ متر مربع بوده و دارای سه طبقه و یک سالن نمایش در هر طبقه به ابعاد ۳۷ در ۱۲ متر چند اتاق ، دارای کتابخانه است . گفتنی است بنای موزه آذربایجان بر اساس نقشه تنظیمی باشتان شناسی فرانسوی به نام ( آندره گدار ) با الهام از سبک معماری محلی در آذربایجان ایران تهیه و ترسیم اسماعیل دیباج احداث شده است .

 

در موزه آذربایجان تبریز

 

موزه آذربایجان تبریز کجاست؟

 

موزه آآذرببایجان تبریز که از جاهای دیدنی استان آذربایجان شرقی محسوب می شود ، در خیابان امام و در جوار مسجد کبود قرار دارد . برای دسترسی به این موزه می توانید از وسایل حمل و نقل عمومی و خودروی شخصی استفاده کنید .

 

تاریخچه موزه آذربایجان تبریز

 

تاریخچه ایجاد موزه در شهر تبریز به سال های ۱۳۰۶ و ۱۳۰۷ هجری شمسی بر می گردد . در این سال ها نمایشگاهی از سکه های مکشوفه در تبریز در محل سالن کتابخانه تربیت بر پا شد . پس از برگزاری این نمایشگاه تلاش های زیادی از جانب جمعی از فرهنگ دوستان انجام شد.

 

فضای داخلی موزه آذربایجان تبریز

 

آثار و گنجینه‌های موزه آذربایجان تبریز

 

موزه آذربایجان دارای آثار تاریخی و هنری متعلق به دوران پیش از اسلام و دوران اسلامی است .

 

قفل قدیمی موزه آذربایجان تبریز

 

در حال حاضر موزه آذربایجان دارای  گنجینه ای مهم و با ارزش حاوی دوازده هزار قطعه اشیای عتیقه و هنری است که ۲۳۰۰ قطعه از این اشیای هنری به ثیب رسیده است.

 

سنگ‌نوشته در موزه آذربایجان تبریز

 

طبقه همکف موزه آذربایجان

 

در طبقه همکف موزه آذربایجان ، آثار و اشیای تاریخی مربوط به دوران پیش از تاریخ و دوران پیش از اسلام گردآوری شده اند که سفالینه های تپه اسماعیل آباد با قدمت هفت هزار ساله از تاریخی ترین آثار این بخش بهه شمار می رود .

 

 

مسجد کبود

 

 

 

مسجد کبود تبریز از برجسته ترین نمونه های معماری اسلامی در استان آذربایجان شرقی است . این بنای تاریخی در تبریز مورد توجه بسیاری از علاقه مندان هنر معماری در جهان قرار دارد . گر چه متاًسفانه در طول سالیان اخیر بخش های زیادی از این مسجد از بین رفته است .

 

مقبره الشعرا

یکی از دیدنی های تبریز

یکی از دیدنی های تبریز مقبره ملک الشعرا محسوب می شود و هرگز گردشگری که به این شهر سفر کرده باشد ، نام آن را شنیده و از آن دیدن کرده است . این بنا یاد بودی است از شاعرانی چون اسدی ، طوسی ، خاقانی، شروانی و شهریار دفن شده اند .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

معرفی مقبره الشعرا

 

مقبره الشعرا تبریز

 

 

اگر کمی اهل شعر و ادبیات باشید و علاقه مند به شناخت شاعران و بزرگاان شعر باشید ممکن است نام مقبره ملک الشعرای بهار راشنیده باشید . مکقبره ملک الشعرای بهار از ۸۰۰ سال پیش محل دفن بیش از ۴۰۰ شاعر ، ادیب ، عارف و رجال نامی است که در  طی دوران مختلف در این مکان دفن شده اند .

 

کوه عینالی (کوه عون بن علی)

 

 

 

 

عینالی کوه و تفرجگاهی زیبا در تبریز است و گردشگران و زائران زیادی به هنگام سفر به تبریز به خود جذب می کند .

 

معرفی کوه عینالی

 

در ناحیه شمالی شهر تبریز رشته بلندی های سرخ رنگی به نام عینالی قرار دارد که ارتفتع بلندترین نقطه آن از سطح دریا ۱۹۶۰ متر است . درر واقع کوه عینالی به مجموعه ای از قله ها و دره ها قرار دارند .

 

 

کوه های آلاداغ لار

 

 

از در یاچه جنگل ها  چشمه های آب گرم تا بیابان ها و دره ها و غار ها ، تنوع طبیعت ایران به حدی است که هر گردشگر با هر نوع سلیقه ای را جذب می کند .  یکی از زیبباتررین عجایبطبیعی ایران و جاهای دیدنی تبریز که گردشگران معمولاً از کنار آن عبور می کنند .

 

 

ربع رشیدی

 

شهر تبریز از بزرگ ترین شهر های ایران با قدمتی بیش از ۳۰۰۰ سال یکی از کهن ترین مناطق ایران زمین است که بناهای تاریخی بسیاریی را در خود جای داده است . یکی از یادگارهای تاریخی و کهن شهر تبریز که نشان از قدمت و تاریخ شگرف این شهر دارد ، بنای ربع رشیدی است .

 

 

تالاب قوری گل

 

 

 

تالاب قوری گل یکی از جاذبه های طبیعی استان آذربایجان شرقی و مکان های دیدنی شهر تبریز است که از لحاظ زیست محیطی نیز اهمیت بسیاری دارد .

 

 

معرفی تالاب قوری گل

 

تالاب قوری گل با وسعت ۲۰۰ هکتار در ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی تبریز قرار دارد . این تالاب در ۱۸۹۰ متری از سطح دریا واقع شده و دارای طول و عرضی به طول چهار کیلومتری و ۱۶ کیلومتری است . ژرفای دریاچه در عمیق ترین نقطه به ۱۳ متر می رسد .

 

 

بازار تبریز

 

 

 

 

بازار تبریز یکی از بزرگ ترین بازار های سرپوشیده جهان و جزء زنده ترین بازار های تاریخی ایران به شمار می رود که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است . این بازار که شامل مجموعه ای از ساختار های مختلف اجتماعی است در میان بازار های ایران منحصر به فرد است .

 

 

ائل گلی

 

 

 

ائل گلی یا شاه گلی نام باغی در شهر تبریز است که به دلیل قدمت و زیبایی اش یکی از نماد های اصلی این شهر نیز به حساب می آید و در کنار نماد های نظیر مقبره الشعرا و میدان ساعت جلوه نمایی می کند .

 

 

خانه مشروطه تبریز (موزه مشروطه تبریز)

 

 

 

خانه مشروطه از جاهای دیدنی شهر تبریز است و موزه ای زیبا را در خود جای می دهد که به موزه مششروطه شهرت دارد .

 

معرفی خانه مشروطه تبریز

 

تبریز تاریخ پر فراز و نشیبی داشته است . این شهر در دوره قاجاریه نیز به شکوفایی رسیده است ؛ به طوری که در این دوره به عنوان مهمترین و پیشروترین شهر ایران شناخته می شد .

 

 

ارگ تبریز

 

 

 

ارگ تبریز که به نام ارگ علیشاه نیز شناخته می شود ، قدمتی ۷۰۰ ساله دارد این سازه تاریخی یکی از بلند ترین و قدیمی ترین دیوارهای تاریخی کشور است و از مهمترین جاهای دیدنی شهر تبریز به شمار می رود .

 

 

خانه پروین اعتصامی

 

 

 

 

رخشنده اعتصامی معروف به پروین اعتصامی مشهور ترین شاعر زن ایرانی است که در اسفند ۱۳۸۵ در خانه ای در محله ششکلان تبریز چشم به جهان گشود . امروزه خانه زادگاه او به عنوان یکی از مقاصد گردشگری و جاهای دیدنی تبریز تبدیل شده است .

 

خانه استاد شهریار

 

 

 

خانه استاد شهریار شاعر معاصر ایرانی ، به موزه و یکی از جاهای دیدنی شهر تبریز تبدیل شده است .

 

 

معرفی خانه استاد شهریار

 

 

خانه استاد شهریار سومین منزلگاه استاد شهریار ، شاعر معاصر ایران بوده است که در سال ۱۳۴۷ توسط ایشان خریداری شده و در بیست سال پایان عمرش میزبان و محل تراوشات ذهنی ایشان بوده است .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *