روانشناسی

حقایق ناخوشایند درباره زندگی که باید آن ها را بپذیریم

روانشناسان فرگشتی معتقدند دلیل رفتار های ما طبیعت انسان است . ما گاهی تصمیماتی می گیریم که هیچ نشانی از درک و بسصیرت ندارد . مثلاً میل ما به ریسک کردن یا خرید چیز های گران قیمت نتیجه ی یک مکانیزم روانی پیشرفته است . گر چه ما خطر و پرستیژ را لزوماً آگاهانه انتخاب نمی کنیم اما به طور حتم تصور می کنیم زندگی مان را بهتتر می کنند .

از عوامل بیولوژیک و اجتماعی صحبت می کنیم که بر رفتار انسان تاًثیر می گذارند . شاید بعضی از این نتیجه گیری ها به نظرتان غیر اخلاقی ، غیر منطقی یا حتی توهین آمیز به نظر  برسد  . اما این ها نتایج تحقیقات علمی هستند و نشان می دهند که دیدگاهه های مختلفی درباره اعمال و رفتار های انسان وجود دارد .

 افراد ناخوشایند به چشم ما تنومندتر و قدرتمند تر از واقعیت شان می آیند

 

محققان می گویند اجداد ما دشمنان خود را ابتدا بر اساس اندازه ی جثه ارزیابی می کردند ، چرا که دشمن تنومند به معنای دشمن قدرتمند است .

آن ها دست به یک آزمایش جالبی زده اند . بعضی از شرکت کنندگان  را به یک صندلی سنگین بسته اند بعد از آن تصاویری از مردانی پرخاشگر را به آن ها  نشان دادند و از آن ها خواستند که قد و میزان قدرت این مردان را ارزیابی کنند . نتیجه آن بود که شرکت کنندگانی که به صندلی بسته شده بودند اندازه جثه دشمنان بالقوه را بسیار بزرگ تر از شرکت کنندگانی دیده بودند که به صندلی بسته بودند .

 وقت هایی که حال روحی خوبی نداریم به باور کردن پیشگویی تمایل پیدا می کنیم

دانشمندان دست به آزمایش جالبی زده اند در حقیقت ۳ آزمایش جالب اولی نشان داد کسانی که مطمئن بودند کنترل زندگی شان را از دست داده اند اعتقاد بیشتری به پیشگویی داشتند . آزمایش دوم نشان می دهد اعتقاد به پیشگویی ،ۀ حس داشتن کنترل روی زندگی خود را بیشتر می کند . و آز مایش سوم نشان داد و قتی حس داشتن کنترل روی زندگی خود اندک باشد ، اعتقاد به پیشگویی کمک می کند افراد احساس کنند این قدرت را دارند و برای آن ها روشی برای جبران این کمبود است .  

 

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *