۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳
دسته‌بندی نشده

درختان زینتی مقاوم به سرما؛ ۱۵ درختچه زمستانی زیبا

درختان زینتی مقاوم به سرما

سرمای هوا به این معنی نیست که فصل باغبانی تمام شده است! بسیاری از درختچه ها و درختان زمینی مقاوم به سرما در سردترین ماه های سال سبز و پرگل اندو جلوه ی زیبایی به باع و باغچه شما می دهند.. در ادتامه شمارا به باغچه ها و درخحتان زینتی مقاوم به سرما و شرایط کاشت آنها آشنا می کنیم.

۱. یاسمن زمستانه (Winter Jasmine)

این درختچه که اندازه متوسطی دارد،شاخه های بلند و خمیده و گل های زرد روشنی دارد. یاسمن زمستانه در اواخر زمستان گل می دهد . این گیاه معطر نیست ؛ ولی به مناظر خسته کننده ی اواخر زمستان جلوه ی زیبایی می بخشد. دذر سرمای شدید دوام می آورد و گیاهی بالارونده است کهع مانند تاک رو.ی داربست بالا می رود.

درختان زینتی مقاوم به سرما - یاسمن زمستانه

خوشبختانه این گیاه هیچ آفت یا بیماری جدی ندارد .برای داشتن بیشترین رشد و زیبایی، باید آن را جایی بکارید که آفتاب کافی وجود داشته باشد .همچننین فقط زمانی آن را  آبیاری کنید که خاکش شده باشد و بیش از حد به آن کود ندهید.

۲. راج زمستانی (Winterberry)

 

درختان زینتی مقاوم به سرما - راج زمستانی

بعضی لز انواع راج زمستانی برگ ریزند و در زمستان برگ هایشان می ریزد .بعضی نیز همیشه سبزند و برگ هایشان را حفظ می کنند. فرقی نمی کند که کدام نوع را بکارید؛ زیرا در پس زمینه برفی، میوه های قرمز و زیبای این گیاه رنگ چشم نوازی را به منظره زمستانی می بخشد.

حتماً توجه داشته باشید که گیاه گرده افشان (( نر را نیز خریداری کنید و هر دو نر و ماده گیاه را بکارید تا گرده افشانی انجام شود و درختچه ها میوه دهند.

۳. فندق افسون‌گر (Witch Hazel)

درختان زینتی مقاوم به سرما - فندق افسونگر

از بهمن یا اسفند ، حتی در سردترین مناطق نیز گل های عجیب این گیاه روی شاخه های برهنه آن ظاهر می شود، این گیاه به خاطر  ظاهر عجیبش انتخاب جالبی برای باغچه شما خواهد داشت. حتماً باید نتوعی را بکارید که در زمستان گل دهد ؛زیرا انواع مختلفی از این گیاه وجود دارد.

۴. بیدمشک (Pussy Willow)

درختان زینتی مقاوم به سرما - درخت بیدمشک

شاید درخت بید مشک گل های بزرگ و جذابی نداشته باشد ،ولی گل آذین های دم گربه ای کرکی و با نمکی دارد که در اواخر زمستان و اوایل بهار روی ساقه های برهنه آن پدیدار می شوند . این گل آذین ها نشان می دهد که تا بهار فاصله چندانی نداریم.

۵. ماهونیا (Mahonia)

درختان زینتی مقاوم به سرما - ماهونیا

ایندرختچه همیشه سبز ، که از اعضای تیره زرشکیان است .برگ های چرمی داردئ با دندانه هایی تیز و ساقه هایی کوچک و زیبا دسته های بزرگی از گل های زرد معطر در اواخر پاییز و اوایل زمستان روی این درختچه های همیشه سبز ظاهر می شوند.این گل ها در نهایت به میوه های مومی شبیه انگور تبدیل می شود.

ماهو نیای ژاپنی و HOLLY Grapes از نام های دیگر این گیاه است . در زمان کاشت نوعی را خریداری کنید که بتواند در زمستان های منطقه شما دوام بیاورد.

۶. درختچه دافنه (Daphne Shrub)

درختان زینتی مقاوم به سرما - درختچه دافنه

این درختچه زیبا که با نام های برگ بویی و مازریون نیز شناخته می شود. در آب و هوای گرم تر رشد می کند ،درختچه دافنه گل های صورتی، بنفش، یا سفید اغلب چهار گل برگی زیبا دارند که در اواخر زمستان ظاهر می شوند و رایحه شگفت انگیزی دارند!

ریشه زدن و مستقر شدن  دافنه معطر کار آسانی نیست .این گیاه خاک خنک با زهکشی خوب را ترجیح می دهد و به راحتی به بیماری های ویروسی مبتلا می شود. رشد این گیاه نیز کند است ؛ولی در نهایت می تواند به ارتفاع بیش از ۱ متر برسد.

۷. زغال‌اخته (Cornelian Cherry)

 

درختان زینتی مقاوم به سرما - زغال اخته

احتمالآ در فصل بهار و تابستان نام زغال اخته زیاد به گوشتان خورده باشد، زغال اخته درخت کوچک برگ ریزی است که به خاطر گل های طلایی زیبایی مشهور است که در اواخر زمستان شاخه های قهوه ای برهنه آن را می پوشاند.در تابستان این درخت پوشیده است از برگ های سبز متراکم و خوشه هایی از میوه های قرمز گیلاس مانند قابل خوردن ، این درخت به نور کامل و در  هر نوعی از خاک بهترین رشد را دارد.

۸. درخت زبان‌گنجشک زینتی یا گل برفی (Fringe tree)

درختان زینتی مقاوم به سرما - درخت برف ریزان

درخت زبتان گنجشک زینتی از درختان زینتی مقاوم به  سرما است .این گیاه خوشه ای زمستانی شگفت انگیز با گل های سفید آویزان و گل برگ های بلند دارد. این گل ها مانند رشته های نخ ، هفته ها درخت را می پوشانند . جلوه ی این درخت زمانی بیشتر می شود که در زمینه ای از گیاهان همیشه سبز تیره کاشته شود.

درخت زبان گنجشک زینتی با وضعیت شهری سازکار است و پس از پیوند زدن به خوبی ریشه می زند . این گیاه معمولاً به صورت درخت کوچکی است که ۳ تا ۵ متر ارتفاع دارد؛ ولی ذر طبیعت به ۱۰ متر نیز می رسد.

۹. آکاسیای طلایی (Golden Wattle)

 

درختان زینتی مقاوم به سرما - آکاسیای طلایی

آکاسیای طلایی به سبب گل های زمستانی زرد فراوانش شناخته می شود .این گل زیبا نشان ملی استرالیاست .تقریباًًً انواع وضعیت محیطی را نیز تحمل می کند و به طور طبیعی در جنگل ها و علفزارها رشد می کند.

۱۰. درختچه به ژاپنی (Japanese Quince)

درختچه به ژاپنی - درختان زینتی مقاوم به سرما

این گیاه که از ژاپن آمده است به شاخه های قهوه ای  باریک و پر از گل های قرمز فصل زمستانی را جذاب تر می کنند.در ژاپن درختچه ای به ژ اپنی از گیاهان بونسای محبوب است.

۱۱. مانزانیتا یا انگور خرس (Manzanita)

مانزانیتا - درختان زینتی مقاوم به سرما

این درخت به خاط پوست قرمز درخشانی محبوب است . در اواخر زمستان گل های کوزه ای شکل به رنگ های صورتی  بنفش و سفید نمایان می شوند.گیاه مانزانیتا در برابر خشک سالی مقاوم است و در تابستان بسیار سبز است.

۱۲. درخت ارکیده (Orchid Tree)

درخت ارکیده - درختان زینتی مقاوم به سرما

درخت ارکیده با درخت ارکیده هنگ کنگ در واقع ارکیده نیست و از اقوام نخود فرنگی است . این گیاه گل های صورتی تا بنفش دارد که شبیه ارکیده اند.بعضی از انواع این گیاه ها شاخ برگ هایشان را از دست می دهند تا بتوانند در زمستان گل بدهند.

۱۳. افرای قرمز (Red Maple)

درختان زینتی مقاوم به سرما - افرای قرمز

تمام قسمت های افرای قرمز (یعنی شاخه ها،ساقه ها ،جوانه ها، گل ها ، برگ ها و میوه ها ) همگی قرمز اند. افرای قرمز گیاهی عالی برای باغ است. ولی نسبت به آفات و بیماری ها در امان نیست.مشکلات معمول شامل رطان درخت، لکه برگ (Leaf Spot ) و کپک است.

۱۴. اکالیپتوس صمغ‌دار یا درخت دلار نقره‌ای (Silver Dollar Tree)

 

اکالیپتوس خاکستری یا درخت دلار نقره‌ای - درختان زینتی مقاوم به سرما

کالیپتوس خاکستری (EUCaly cinerea ) بیه خاطر برگ های خاصش گیاه جالبی برای باغ است. از برگ های سبز نقره ای گرد این گیاه در گل آ رایی نیز استفاده می شود.در میان برگ های درخت اکاتلیپتوس خاکستری گل هایی شامل کلاله ای با پرچم های کرمی که دور مرکزی زرد قرار گرفته اند شکوفا می شود.

اسین درخت درزمان گل دهی بسیار زیبا ست .علاوه بر زیبایی خاصش خواص دارویی نیز دارد و سرفه و آسم و حتی ذات الریه را درمان می کند.

۱۵. گل‌یخ (chimonanthus praecox)

 

گل یخ - درختان زینتی مقاوم به سرما

گل یخ در ماه های دیگر سال درختچه کوچکی است که برگ های نیزه مانند عادی دارند ؛ ولی به سردتر شدن هوا و بلند شدن شب ها ،شاخه های گیاه به رنگ برنزی در می آیند و برگ هایششان را از دست می دهند و به جای آنها گل های زرد ستاره ای شکل کاغذی ظاهر می شوند.این گل های زیبا عطردلنشینی دارند.

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *