۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳
پزشکی

سپسیس؛ علائم، علت، روش درمان و پیشگیری

سپسیس نوعی بیماری بسیار خطرناک است که بر اثر واکنش بدن به عفونت رخ می دهد.سیستم ایمنی معمولاً از شما در برابر عفونت ها و بیماری ها محافظت می کند،اما ممکن است به سبب عفونت ،بیش از حد فعال شود.طبق اعللام سازمان کنترل و پیشگیری بیماری (cDS)سالانه ۷|۱ میلیون نفر به سپسیس مبتلا شوند.این بیماری می تواند به اندام ها آسیب برساند و باعث مرگ شود.بنابراین درمان سریع آن زندگی بیمار را نجات می دهد .

سپسیس چیست؟

سپسیس هنگامب رخ می دهد که عفونت باعث پاسخ ایمنی شدید در بدن شود .وقتی دچار عفونت می شوید ،سیستم ایمنی پروتئین ها و سایر ترکیبات شیمیایی را برای مبارزه با این عفونت ها می فرستد .اببتلا به سپسیس سبب اختلال این پاسخ ایمنی می شود و التهاب گسترده ای را در بدن ایجاد می کند.

بیشتر عفونت هایی که باعث بروزسپسیس می شوند باکتتری هایی هستند که بیشتر در پوست،ریه و مجاری ادرار دیده می شوند.البته سظایر عفونت ها از جمله کووید ۱۹ و عفونت های قارچی نیز می توانند به سپسیس منجر شوند.این عارضه علائمی مانند تب،ضربان قلب تند و تنفس دشوار ایجاد می کند.

ممکن است سپسیس شدید به شوک سپنتیک منجر شود که موقعیتی اوورژانسی است .شوک سپنتیک باعث افت فشار خون،از کار افتادن اندام ها و آسیب گسترده ای به بافت ها می شود و اگر درمان نشود ممکن است کشنده باشد.گاهی اوقات سپسیس یا سپستیسمی اشتباه گرفته می شود اما این دو بیماری کاملاً متفاوت است .

تفاوت سپتی سمی و سپسیس چیست؟

با اینکه گاهی این دو کلمه به جای هم به کار می روند سپسیس و سپتیسمی یکی نیستند .سپسیس می تواند یکی از عوارض خطرناک سپتیسمی باشد.به سبب بیماری سپسیس تمام بدن دچار التهاب می شود.این التهاب می تواند لخته خونی ایجاد کند و مانع رسیدن اکسیژن به اندام های حیاتی شودو آنها را از کار بیاندازد.اگر هم باعث افت فشار شود شوک سپتتیک نامیده می شود که می تواند مرگبار باشد.

سپتیسمی عفونت خطرناکی است در دستگاه گردش خون است .این بیماری هنگامی رخ می دهد که عفونتی باکتریابی از قسمت های دیگر مانند پوست،ریه،کلیه یا مثانه وارد خون شود.سپتیسمی خطرناک است زیرا باکتری و سموم آن می تواند از خون به سر تا سر بدن برسند.

مراحل پیشرفت سپسیس

۱-سپسیس: عفونت وارد جریان خون می شود و در بدن التهاب ایجاد می کند.

۲-سپسیس شدید:عفونت و التهاب آن قدری شدیدند که عملکرد اندام ها را مختل می کند.

۳-شوک سپتیک: عارضه ای شدید که بر اثر سپسیس رخ می دهد و باعث کاهش شدید فشار خون می شود و می تواند عوارضی خطر ناک ایجا د کند از جمله:

اختلال عملکرد اندام ها،ایست قلبی یا تنفسی،سکته مغزی،مرگ احتمالی.

علائم سپسیس:

با مشاهده هر یک از علائم سپسیس باید فوراً به پزشک مراجعه کنید .هر چه سریع تر درمان را دریافت کنید ،احتمال بهبودی شما بیشتر خواهد بود.این بیماری در مراحل مختلفش علائم متفاوتی دارد.

نشانه های سپسیس:

تب و لرز یا یکی از آن ها،سر در گمی یا گیجی،تنفس دشوار،ضربان قلب تند یا فشار خون پایین،درد شدید،پوست عرقی و مرطوب،قرمزی و التهاب اطراف زخم.

ممکن است این علائم با علائم بیماری های  دیگری مانند ذات الریه،کرونا یا سرطان اشتباه گرفته شوند.همچنین تشخیص علائم این عارضه در نوزادان ،کودکان و افرادی که در بر قراری ارتباط مشکل دارند دچار اختلال یادگیری یازوال عقل هستند دشوار است . 

علائم سپسس شدید:

سپسیس شدید با از کار افتادن اندام ها همراه است و باعث بروز یک یا چند مورد از این علائم می شود:

تنفس دشوار،تفییر رنگ لب ها یا انگشتان دست ها و پا ها به رنگ آبی،لرز بر اثر کاهش دمای بدن،کاهش ادرار،سر گیجه،تغییر وضعیت توانایی ذهنی،ضعف شدید،کاهش پلاکت خون،عملکرد غیر عادی قلب،پوست سرد و رنگ پریده دست و پا،اختلال تکلم،درد و ناراحتی شدید،اسهال یا تهوع یا استفراغ،بیهوشی.

نشانه های شوک سپتیک:

سپسیس می تواند خیلی سریع به سپسیس شدید و سپس شوک سپتیک تبدیل شود و بیشتر زندگی فرد مبتلا را تهدید کند.سپسیس شدید و شوک سپتیک علائم مشابه زیادی دارند ،مثلاً هر دو سبب تنفس دشوار،گیجی حاد و پوست آبی می شوند.

یکی از نشانه های اصلی شوک سپتیک فشار خون بسیار پایین است.

منبع:سلامتی

 

 

 

 

 

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *