۱۰ فروردین, ۱۴۰۳
آشپزی

طرز تهیه باقالی قاتق؛ این غذای اصیل شمالی

باقالی قاتق یکی از غذاهای خوشمزه گیلانی است که طرف‌داران بسیاری دارد. معمولا غذای هر منطقه‌ای شبیه همان منطقه می‌شود و باقالی قاتق هم از این قاعده مستثنا نیست و رنگ سبز و عطر خوشش یادآور جنگل‌های سرسبز شمال ایران است. نیم ساعت وقت بگذارید و این غذا را برای خانواده و دوستان خود آماده کنید تا از طعم بی‌نظیرش در کنار هم لذت ببرید. در این مقاله، طرز تهیه باقالی قاتق و فواید آن را گفته‌ایم.

مواد لازم برای تهیه باقالی قاتق و خواص آنها

۱. باقالی سبز

اصلی‌ترین ماده این غذای خوش‌طعم گیلانی باقالی است که در گیلان پاچ باقالی یا لوبیا رشتی هم نامیده می‌شود. به باقالی ابرغذا هم می‌گویند، زیرا سرشار از پروتئین، فیبر و انواع مواد مغذی است. با توجه به پایین‌بودن شاخص گلیسمی باقالی، این لوبیا برای افراد مبتلا به دیابت ماده غذایی خوبی است. فیبر موجود در باقالی هم موجب هضم بهتر غذا می‌شود. همچنین این لوبیا حاوی آهن است و از شما در برابر کم‌خونی محافظت می‌کند.

۲. شوید

شوید یکی از خوش‌طعم‌ترین سبزی‌هاست که در غذاهای بسیاری استفاده می‌شود، از شویدپلو گرفته تا آش. برای درست‌کردن باقالی قاتق هم از شوید خشک استفاده می‌شود و هم از شوید تازه. طعم باقالی قاتق با شوید تازه کمی با شوید خشک متفاوت است. هرچند این تفاوت بسیار کم است، بیشتر مردم ترجیح می‌دهند برای درست‌کردن باقالی قاتق از شوید خشک استفاده کنند.

اگر می‌خواهید از شوید تازه استفاده کنید، باید مقدار این سبزی را دو برابر شوید خشک در نظر بگیرید.

شوید کم‌کالری و سرشار از ویتامین‌های C و A است و مانند باقالی از خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌کاهد. در ضمن به دلیل اینکه این سبزی قند کمی دارد، برای افراد مبتلا به دیابت هم مفید است.

۳. تخم‌مرغ

تخم‌مرغ ابرغذای دیگری است که در باقالی‌قاتق استفاده می‌شود. مواد مغذی موجود در تخم‌مرغ مانند ویتامین D (به‌میزان ۴۰درصد نیاز روزانه بدن) و پروتئین، بدنتان را سالم نگه می‌دارند. با وجود پروتئینِ تخم‌مرغ، دیگر نیازی به افزودن گوشت به غذا هم ندارید.

یکی دیگر از ویژگی‌های تخم‌مرغ ایجاد احساس سیری طولانی‌مدت است که آن را به بهترین ماده غذایی برای کاهش وزن تبدیل می‌کند.

۴. سیر

سیر عطر خوبی به باقالی قاتق می‌دهد، خواص دارویی دارد و با کاهش مقدار کلسترول بدن از بیماری‌های قلبی پیشگیری می‌کند. برای باقالی قاتق باید از سیر تازه استفاده کنید، اما اگر علاقه‌ای به طعم و بوی سیر ندارید، می‌توانید از پودر سیر هم استفاده کنید.

طرز تهیه باقالی قاتق رشتی

باقالی قاتق با باقالی سبز

زمان آماده‌سازی مواد: ۱۵ دقیقه
زمان درست‌کردن غذا: ۱۵ دقیقه
کالری: ۳۴۷ کیلوکالری
برای ۴ نفر
پیش از شروع پخت، مواد لازم را مطابق فهرست زیر آماده کنید. البته اگر می‌خواهید باقالی قاتق دو نفره درست کنید، باید مقدارشان را دقیقا نصف کنید. (برای درست‌کردن باقالی قاتق رشتی می‌توانید از باقالی سبز تازه یا باقالی خشک استفاده کنید.)

مواد لازم برای تهیه باقالی قاتق

  • باقالی قاتق (لپه باقالی) ۲ فنجان (۴۳۵ کالری)؛
  • شوید خشک ۲ قاشق غذاخوری (۴۳ کالری)؛
  • تخم‌مرغ ۲ عدد (۱۵۶ کالری)؛
  • سیر ۲ حبه (۲ کالری)؛
  • روغن سبزیجات ۲ قاشق غذاخوری (۲۲۸ کالری)؛
  • نمک و فلفل سیاه نصف قاشق چای‌خوری.

طرز تهیه باقالی قاتق با لپه باقالی در ۵ مرحله

مرحله ۱

باقالی‌های خشک را در آب بریزید و بگذارید آن‌قدر خیس بخورند تا بتوانید پوست روی آنها را بکنید. سپس باقالی‌ها را به دو نیم کنید تا لپه می‌شوند. این فرایند معمولا ۲ ساعت طول می‌کشد.

مرحله ۲

سیر خردشده را درون ماهیتابه‌ای بریزید و در روغن زیتون تفت بدهید. البته سیر خیلی زود می‌سوزد، بنابراین مراقب باشید آن را زیاد حرارت ندهید. چند تفت کوتاه کفایت می‌کند. وقتی بوی سیر به مشامتان رسید، سراغ مرحله بعدی بروید.

مرحله ۳

حالا موقع اضافه کردن لپه‌های باقالی به سیر است. کمی باقالی‌ها را تفت دهید و شوید خشک را به مواد اضافه کنید. در این مرحله نباید به مواد نمک بزنید، زیرا باعث سفت و پخته‌نشدن لوبیاها می‌شود.

مرحله ۴

۲ فنجان آب اضافه‌ کنید و در ماهیتابه را ببندید تا آب بجوشد. ۱۵ دقیقه صبر کنید تا مواد به‌اندازه کافی غلیظ شوند. هر ۵ دقیقه ۱ بار باید غذا را هم بزنید و مراقب باشید مواد نسوزند. البته این کار را آرام انجام دهید تا باقالی‌ها له نشوند.

مرحله ۵

پس از ۱۵ دقیقه، تخم‌مرغ‌‌ها را اضافه کنید. می‌توانید تخم‌مرغ‌ها را به ۲ روش هم‌زده یا هم‌نزده به باقالی‌ها اضافه کنید. در روش هم‌زده تخم‌مرغ‌ها با مواد کاملا مخلوط می‌شوند، اما در روش هم‌نزده، تخم‌مرغ‌ها درسته در غذا باقی می‌مانند. اکنون نمک و فلفل را هم به غذا اضافه کنید. بعد از چند دقیقه غذایتان آماده است. اگر مایل باشید، می‌توانید این غذا را با برنج دم‌کشیده یا نان میل کنید.

 

طرز تهیه باقالی قاتق ویژه گیاهخواران

اگر گیاهخوار هستید یا علاقه‌ای به تخم‌مرغ ندارید، می‌توانید باقالی‌قاتق را بدون تخم‌مرغ درست کنید. باقالی قاتق باز هم همان‌قدر خوشمزه خواهد شد.

کلام آخر

باقالی قاتق هم خوشمزه است، هم مفید و هم راحت آماده می‌شود. اگر شما هم تجربه پخت این غذا را دارید، خوشحال می‌شویم تجربه‌تان را با ما هم در میان بگذارید.

منبع:چطور

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *