۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳
آشپزی

طرز تهیه ی میرزا قاسمی

میرزا قاسمی یکی از غذاتهتای محبوب است که در گیلان تهیه می شود . میرزا قاسمی به دلیل طعم خوشمزه اش خواهان زیادی دارد . میرزا قاسمی در تمام شهر ها درست می شود .

 

 

مواد لازم برای تهیه ی میرزا قاسمی :

 

۱-بادمجان : ۶ عدد؛؛

۲-گوجه فرنگیس : ۲ عدد؛

۳- تخم مرغ : ۲ عدد؛

۳-سیر: ۴ حپه ؛

۴- رب گوجه فرنگی : ۱ قاشق غذا خوری ؛

۵- روغن و زرد چوبه :: به اندازه کافی ؛

۶-نمک و فلفل سیاه : به اندازه کافی .

 

برای تهخیه میرزا قاسمی باید بادمجان ها را کباب کنید می توانید از شعله گاز یا منقل استفاده کنید . باید به خوبی بادمجان ها را کباب کنید به حدی که پوسته بادمجان ها به طور کامل بسوزد .

 

اگر طعم دودی بادمجان را دوست ندارید می توانید بادمجان ها را به صورت آبپز بپزید . پس از اینکه کباب کردن بادمجان ها به پایان رسید اجازه دهید کمی سرد شوند سپس پوست شان را به آرامی جدا کنید .

 

طرز تهیه میرزا قاسمی :

 

بادمجان ها را پس از اینکه پوست گرفتید در یک کاسه بزرگ بادمجان ها را بریزید سپس آنها را با گوشکوب له کنید تا بافت هایشان از هم جدا شوند . در ادامه کار بادکجان ها را کنار بگذارید و گوجه فرنگی را آماده کنید .

 

گگوجه فرنگی ها را به مدت ۵ دقیقه با دقت در یک قابلمه پر از آب جوش بریزید تا پوست شان به راحتی جدا شوند . پس از گذشت ۵ دقیقه گوجه فرنگی ها را از آب جوش خارج کنید و بعد از اینکه کمی سرد شد پوستشان را جدا می کنید .

 

یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهید و مقداری روغن اضافه می کنید ، در ادامه کار سیر ها را رنده می کنید و کمی در روغن تفت می دهید تا نرم و سبک شوند ، در ادامه مقداری زرد چوبه به سیر ها اضافه کنید و خوب تفت بدهید تا سیر و زرد چوبه یکدست شوند.

 

طرز تهیه میرزا قاسمی :

 

در این مرحله بادمجان ها را اضافه کنید ، و حدود ۲۰ دقیقه تفت دهید ، سپس گوجه فرنگی ها را را به صورت خیلی ریز رنده کنید و به تابه اضافه کنید و خوب تفت دهید تا آآب گوجه فرنگی بخار شود و میرزا قاسمی به روغن بیفتد .

 

اضافه کردن رب گوجه فرنگی به میرزا قاسمی اختیاری است اما اگر می خواهید میرزا قاسمی طعم دار شود می توانید ۱ قاشق غذا خوری رب گوجه فرنگی به میرزا قاسمی اضافه کنید . رب گوجه فرنگی را خوب تفت دهعید تا کاملاً سرخ شود .

 

در این قسمت مواد میرزا قاسمی را به یک سمت تابه جمع کنید سپس تخم مرغ ها را در قسمت خالی تابه می شکنیم و پس از اینکه خوب پختند با دیگر مواد میرزا قاسمی مخلوط می کنیم تا کاملاً با دیگر مواد یکدست شوند .

 

طرز تهیه میرزا قاسمی :

 

در آخ ر نمک و فلفل سیاه را به میرزاقاسمی اضافه کنید و اجازه دهید کمی جا بیفتد . برای تزئین میرزا قاسمی می توانید یک عدد تخم مرغ را در در یک تابه جداگانه در یک قالب گرد بپزید .سپس بعد از اینکه میرزاقاسمی را در بشقاب کشیدید تخم مرغ نیمرو شده را روی میرزا قاسمی قرار دهید.

 

کباب کردن بادمجان :

 

اگر می خواهید بادمجان شما طعم دودی داشته باشد بادمجان ها را روی زغال یا شعله کباب کنید ، کباب کردن بادمجان ها در فر باعث می شود که بوی دود نگیرند . رستوران های شمالی برای کباب بادمجان ها از ذغال استفاده می کنند که طعم بسیار عالی به بادمجان دهند .

 

محبوبیت میرزا قاسمی به دلیل طعم دودی آن است ولی افرادی هستند که به دلیل دودی بودن طعم بادمجان میرزا قاسمی را نمی پسندند . افرادی که طعم دودی بادمجان را دوست ندارند می توانند از فر برای کباب کردن بادمجان ها استفاده کنند تا بوی دودی نداشته باشند .

 

استفاده از رب گوجه فرنگی :

 

بعضی از آشپز ها اضافه کردن رب گوجه فرنگی به میرزا قاسمی را کاری اشتباه می دانند زیرا بر این باورند که اضضافه کردن رب گوجه فرنگی طعم اصلی میرزا قاسمی را از بین می برد و باعث می شود میرزا قاسمی طعم گوجه فرنگی بگیرد .

 

طرز تهیه میرزا قاسمی با گردو :

 

در برخی از شهر ها برای تزئین میرزا قاسمی از گردو استفاده می کنند ، در صسورت تمایل می توانید میرزا قاسمی را برای تزئین و مجلسی تر کردن می توانید میرزا قاسمی را در ظرف جداگانه بکشید و با چند عدد مغز گردو آن را تزئین کنید.

 

تلخ شدن میرزا قاسمی :

 

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که با ذوق و شوق این غذا را درست کرده باشید  و در  زمان سرو متوجه شوید که طعم غذا تلخ است . دلیل تلخ شدن میرزا قاسمی استفاده از بادمجان هایی است که دارای تخم هستند . اگر بادمجانی را استفاده می کنید که دارای تخم هستند ، حتماً بعد از کباب کردن تخم های آن را جدا کنید و دور بریزید تا در پایان طعم میرزا قاسمی تلخ نشود .

 

 

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *