۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳
تمدن

قدیمی ترین تمدن جهان؛ از ایران باستان تا تمدن مایا

قدیمی ترین تمدن جهان در کدام قسمنت جهان شکل گرفته است ؟ حقیقت این است که محققان جواب قطعی این سئوال را نمی  دادند و بر اساس أثار به جا مانده فقط حدس می زنند که قدیمی ترین تمدن جهان کجا بوده است . در این مقاله ۱۰ تمدن قدیمی را معرفی می کنیم که وجودشان قطعاًَ اثبات شدهه ست . سپس چند مورد از این جوامع را نام می بریم که هر چند در دسته تمدن ها جانگرفته اند .

 

۱-تمدنن اینکا

 

این تمدن در آمریکای جنوبی شکل گرفت. این کشور سه کشور پرو، اکوادور و شیلی را در خود جا داده است  و در همسایگی برزیل قرار دارد . مرکز اداری سیاسی اینکا ها شهر کوزکو بود که بخشی از خاک پروست.

اینکاها موفق به ابداع خط نشدند و به جای آن از نماد ها و تصاویر بهره می بردند ،  با این حال دستاورد چشمگیری داشتند همچون :

 

ایجاد جاده های سنگ فرش شده در زمین های ناهموار برای اتصال شهر ها به هم ؛

ابداع نوع سیسظتم ریاضیات برای حساب و کتاب ؛

پیشرفت باور نکردنی در کشاورزی.

 

۲-تمدن آزتک

 

زمانی که اینکاها تازه در آمریکای جنوبی مدعی قدرت شده بود ، تمدن آرتک در منذطقه ای که امروز مکزیک نام دارد به اوج شکوفایی خود رسید . تمدن آزتک  را تمدن سه گانه می نامند زیرا این تمدن با اتحاد سه شهر تنوچتیتلان ،تتسکوکو  و تلاکوپان شکل گرفت که زمانی رقیبان سر سخت هم بودند .

هدف از این اتحاد سلطه بر دره مکزیکو بود که به لطف تنوچیتلان شهر نظامی آرتک ها به خوبی انجام شد . البته امپراتور آرتک ها به تک تک شهر ها و مناطق تصرف شده حکومت نمی کرد اما حاکمان محلی موظف به پرداخت خراج به اتحاد سه گانه بودند .

آرتک ها در اوج قدرت بودند که اسپانیایی ها از راه رسیدند و به رهبری هرنان کورتس و به کمک دشمنان محلی آزتک ها این تمدن را سرنگون کردند تا مکزیک به تصرف اسپانیا در بیاید .

 

۳-  تمدن روم باستان

تمدن روم باستان تقریباً ۶  قرن پیش از میلاد مسیح شکل گرفت و ماجرای شکل گیری افسانه ها در هم آمیخته است . امپراتنوری روم در اوج قدرت خود ناحیه گسترده شامل کشور های  مدیترانه و بخشی از ترکیه را امروزی را را در بر گرفت .

 

۴- تمدن پارس

درست است که امپراتنوری هعخامنشیان قدیمی ترین تمدن جهان نبوده است . اما روزگاری مقتدر ترین امپراتوری جهان محسوب می شد و همه ما  ایرانیان به عظمت و شکوه آآن افتخار می کنیم.

امپراتوری هخامنشیان به قدرت نظامی بی نظیر و حاکمان خرد مندش مشهور بود . این دو عامل باعث شد که قلمرو این حکومت در طول ۲۰۰ سال از مصر در غرب تا قسمت هایی از هند در شرق گسترده شود .

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *