۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳
دسته‌بندی نشده تکنولوژی و فناوری

همه چیز درباره شبکه اجتماعی ماستادون؛رقیب جدی توییتر

شماری از کاربران توییتر از زمان خرید این شبکه اجتماعی توسط ایلان ماسک ، ثروتمندترین مرد جهان تصمیم گرفته اند از پلتفرم های جدیدی به جای توییتر استفاده کنند.

یکی از شبکه های اجتماعی که کاربران سابق توییتر به استفاده از آن روی آوردند ((ماستودون))  (mastodun) نام دارد.این پلتفرم که تا چند روز پیش نا شناخته محسوب می شد اکنون میزبان تعدادی از کاربران ناراضی ازز حضور ایلان ماسک در راًس توییتر است.اویگن روخکو،سازنده آلمانی نرم افزلرها این شبکه اجتماعی را در سال ۲۰۱۲ اییجاد کرد.

(ماستودون) خود را ((شبکه اجتماعی غیر متمرکز و با منبع آزاد)) معرفی می کند. هر کدام از کاربراان ((ماستون)) برر اساس علایق خود می تواند در انجمن های مجازی مقررات خود را تعیین می کند.

((ماستودون)) در عمل از هزاران سرور مستقل تشکیل شده است و کاربران در صورتتی که مقررات انجمن هایی که در آنت عضو هستند با یکدیگر ارتباط برقراار کنند

آیا باید عضو ماستادون (mastadon ) شویم؟!

پس از به روی کار آمدن ایلان ماسک به عنوان صاحب جدید توییتر و تصمیمات جنجالی برای ایین افراد شبکه اجتماعی محبوب حالا خیلی از کاربران ناراضی به سمت کاربران هجوم برده اند که مهم ترین آنها mastodon است.

ماستودون چیست و چه تفاوتی با توییتر دارد؟

ماستادون ک پلتتفرم میکروبلانتیگ منبع باز است که به نام موجودی شبیه فیل منقرض شده که آخرین بار بیش از ۱۰۰۰ سال پیش روی زمین راه می رفت، نامگذاری شده است.تفاوت اصلی بین ماستادون و توییتر این است که در حالی که توییتر توسط یک شرکت واحد کنترل نمی شود ،ماستادون غیر متمرکز است.

تحلیلگران در مورد ماستادون تا کنون چه فکری می کنند؟

تا قبل از هجوم اخیر کاربران از توییتر به این پلتفرم جامعه ماستادون کوچک و با دقت سرپرستی شده بود و بیشتر از افراد سرگرم کننده با تمایلات گیک تشکیل شده بودبه همین دلیل تعاملاات mastodon کمی متفاوت از تعاملات در توییتر است.کاترین فلیک که در دانشگاه دی مونتفورت در لستر، بریتانیا درباره محاسبات و مسئولیت اجتماعی تحقیق می کند. می گوید mastodon برای مکالمه واقعاً عالی است و بسیار صمیمی تر به نظر می رسد.

فلیگ میگوید:

وروئ به ماستادون کمی شبیه به نوشیدنی  بعد از یک کنفرانس است.شما می توانید با همه چت کنید.افرادی که آکادمیک و قوانین اساسی مکالمات دانشگاهی را درک می کنند .او آن را به خوبی با توییتر مقایسه می کند.

جایی که احساس می کند همه به آن گوش می دهند و دنیا تماشا می کنند.ایان ببراون محققق امنیت سایبری در بنیاد Getutlo در ریودوژانیرو برزیل فکر می کند که تعداد قابل توجهی از کارربران ماستافون احتمالاً دانشگاهی هستند.

چه چیزی ماستادون را متفاوت می کند؟

طرفداران ماستادون می گویند آنچه واقعاً آن را متمایز می کند رویکرد غیر متمرکز آن است. هر کاربر می تواند به جای رفتن به سرویس مرکزی تویییتر ،اترائه دهنده خود را انتخاب کند.یا حتی mastadon اجرا کند.

چگونه به ماستادون (mastadon) بپیوندیم؟

ازز آنجایی که هیچ روش مستقیمی برای عضویت در این پلتفرم وجود ندارد باید در یک سرور mastodon خاص ثبت نام کنید. سرورها بر اساس موقعیت جغرافیایی علاقه موضوعی پیشینه حرفه ای با تقریباً هر چیز عجیب و غریبی که یک مدیر فکر می کند تنظیم شده است.به عنوان مثال علاقه مندان به ادبیات در oulipo.social از استفاده از حرف E_  به افتخار زمان Ladisparition برای علاقه مندان به فناوری و نرم افزار منبع باز.

قوانین حریم شخصی در ماستادون

روچکو یا روخکو که ببنیان گذار ماستودون بود او با بودجه مححدودی که با کمک مالی کمی از سوی کمیسیون اروپا تکمیل شده است اجرا می شود.در میان تنظیم کننده های اروپایی آگاه به حفظ حریم خصوصی مخاطبان بسییار مورد استقبال بوده است.

مشکلات دیگری وجود دارد که ممکن است باعث توقف موقت کاربران شود. ماستادون مکالمات پیرامون هشتک ها را بسیار بیشتر از توییتر دسته بندی می کند.تا حدی به دلیل عدم وجود توصیه های الگوریتمی .اما به دلیل روشی که معماری فنی پلتفرم کار می کند . راه واضحی برای به هم زدن مکالمات درباره یک مقاله دانشگاهی خاص، با استفاده از یک مرجع DOl به عنوان هشتک وجود ندارد. (یکی از کاربران مشکل را گزارش کرده و درخواست کرده است که این قابلیت معرفی شود.)

 

 

 

 

 

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *