علمی

پهپاد خورشیدی Zephyr رکورد زد؛ پرواز مداوم به مدت حداقل ۳۶ روز

پهپاد Zephyr که طراحی شده تا در ماموریت‌های طولانی در آسمان معلق بماند و از انرژی خورشید استفاده کند، رکورد ۲۶ روزه قبلی خود را شکسته و آخرین بار گفته شده بود که به مدت زمان پروازی ۳۶ روز رسیده است. در حال حاضر اطلاعات جدیدی از این هواپیما در دسترس نیست و شاید هنوز در آسمان‌ها در حال حرکت باشد.

هواپیمای بدون سرنشین Zephyr با طول بال ۲۵ متری کمتر از ۷۵ کیلوگرم وزن دارد و بسیار سبک است. این هواپیما در سال ۲۰۱۸ با حضور ۲۶ روزه در آسمان رکوردشکنی کرد. اما حالا در آزمایشی دوباره که از ۱۵ ژوئیه آغاز شده، دوباره این رکورد را شکسته و حداقل ۳۶ روز پرواز کرده است. طبق آخرین گزارش تیم بوئینگ، این هواپیما در آن زمان هنوز در حال پرواز بوده و ممکن است این پرواز همچنان ادامه داشته باشد.

طبق اعلام ارتش آمریکا که این پرواز از یکی از پایگاه‌های آن‌ها انجام شده، Zephyr چند رکورد دیگر هم داشته است. این پهپاد برای اولین بار وارد حوزه هوافضای بین‌المللی شده، برای اولین بار روی آب پرواز کرده، طولانی‌ترین پرواز متوالی با کنترل‌های ارتباطی ماهواره‌ای را داشته و به بیشترین فاصله از نقطه ابتدایی پرواز رسیده است.

پهپاد Zephyr شاید هنوز فرود نیامده باشد

سخنگوی ارتش آمریکا جمعه همین هفته گفته بود که تیم هدایت Zephyr منتظر شرایط آب و هوایی ایده‌آل بوده تا این هواپیما را به زمین برگرداند. بنابراین ممکن است که هواپیمای بوئینگ هنوز در حال پرواز در آسمان باشد.

این پهپاد شگفت‌انگیز دیر یا زود باید روی زمین فرود بیاید، نه به خاطر این که انرژی کافی برای ادامه ماموریت ندارد، بلکه چون آزمایش دیگری برنامه‌ریزی شده تا ظرف چند هفته آینده روی اقیانوس آرام انجام شود. Zephyr در ابتدا توسط شرکت QinetiQ ساخته شد اما حالا متعلق به بوئینگ است و یکی پس از دیگری رکوردهای خود را جابه‌جا می‌کند.

منبع:دیجیاتو

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *