۳۰ فروردین, ۱۴۰۳
اجتماعی

۱۲ اشتباه در شروع روز کاری که بهره‌وری روزانه شما را کاهش می‌دهند

۱۲ اشتباه شروع روز کاری که بهره‌وری روزانه شما را کاهش می‌دهند

دقایق ابتداییِ روزِ کاری در بهره وری شما در طول روز نقشی حیاتی دارند. گاه با تأخیر به محل کار می‌رسید یا در انبوه ایمیل‌های دریافتی غرق می‌شوید. به همین راحتی از فضای کاری دور می‌شوید و حفظ تمرکز در ادامۀ روز برایتان بسیار دشوار می‌شود. با کمی تحقیق به ۱۲ تلهٔ متداول در آغاز روز کاری رسیدیم: تله‌هایی که می‌توانند در ۱۰ دقیقهٔ ابتداییِ روز کاری، شما را به دام بیندازند! با خواندن این مقاله یاد می‌گیرید چگونه در این تله‌ها گرفتار نشوید و خود را برای موفقیت آماده کنید.

۱. با تأخیر سر کار حاضر می‌شوید

شما می‌توانید روز کاری خود را حتی پیش از آغاز شدنش نابود کنید! پژوهشی که در نشریۀ «Huffington Post» منتشر شده است نشان می‌دهد: رؤسا تصور می‌کنند کارمندانی که با تأخیر سر کار حاضر می‌شوند، وجدان کاری کمتری دارند.

۱۲ اشتباه شروع روز کاری که باعث کاهش بهره وری می شوند - زود بیدار شدن

این کارمندان حتی اگر دیر‌تر از محل کار خارج شوند، در رده‌بندیِ بهره‌وریِ پایین‌تری قرار می‌گیرند. این رویکرد عادلانه‌ای نیست اما واقعیت دارد. بنابراین سعی کنید هرچه‌زود‌تر به محل کار برسید.

۲. فراموش می‌کنید به همکاران‌تان سلام کنید

شما می‌توانید با چند دقیقه احوالپرسی با همکاران‌، فضای بانشاطی برای خود و اطرافیان‌تان فراهم کنید. لین تیلور متخصص محیط کار و نویسندهٔ کتاب «حاکم ستمگرِ شرکت را رام کنید: چگونه رفتار بچه‌گانۀ رئیس را مدیریت کنیم و در شغل خود موفق باشیم» است. به عقیدهٔ او، اگر شما رهبر یک گروه باشید و به اعضای آن گروه سلام نکنید، مهارت اجتماعی ضعیف‌تان،‌ شایستگی فنی شما را تباه خواهد کرد.

حتی اگر مدیر هم نباشید، این مهارت های اجتماعی اهمیت دارند. اگر در ابتدای روز با سکوت، پشت میز خود بخزید، نزدیک شدن به شما برای همکاران‌تان سخت خواهد بود.

۳. صبح خیلی زود چای می‌نوشید

برخی از مردم صبح‌ها به‌محض بیدار شدن چای می‌نوشند. حتی اگر این کار را نمی‌کنید، احتمالا به‌محض رسیدن به محل کار، برای خودتان چای می‌ریزید. پژوهش‌ها حاکی از آن است که بهترین ساعت برای نوشیدن چای، ۱۰ صبح است، چون ترشح هورمون استرس (کورتیزول) معمولا حوالی ۸ تا ۹ صبح به اوج می‌رسد. این هورمون انرژی بدن را تنظیم می‌کند. اگر در این ساعات چای بنوشید، بدن‌تان کورتیزول کمتری ترشح می‌کند و به کافئین وابسته می‌شود.

سطح هورمون کورتیزول (هورمون استرس)‌ بعد از ۹:۳۰ صبح رو به افول می‌رود و انرژی شما کاهش می‌یابد. بنابراین برای افزایش انرژی، ممکن است واقعا به نوشیدن چای و تقویت کافئین در بدن نیاز داشته باشید.

۴. روزتان را با جواب دادن به تک‌تک ایمیل‌ها شروع می‌کنید

وقتی پشت میز می‌نشینید، وسوسه می‌شوید در باتلاق پیام‌های دریافتی در طول شب شیرجه بزنید. میشائیل کر، سخنران تجارت بین‌المللی و نویسندۀ کتاب «نمی‌توانید جدی باشید! اضافه کردن شوخ طبعی به کار» است. به عقیدهٔ او، ۱۰ دقیقهٔ ابتدایی روز را باید برای بررسی و اولویت بندی سریع ایمیل‌ها صرف کرد. به این ترتیب، می‌توانید ابتدا به ایمیل‌های ضروری بپردازید و برای پاسخ دادن به بقیهٔ پیام‌ها برنامه ریزی کنید.

میشائیل کر می‌گوید: «چک کردن ایمیل‌ها ممکن است در راستای انجام وظایف‌تان باشد، اما خطر اینجاست که شما اولویت کار‌ها را درنظر نمی‌گیرید. در حقیقت، به دیگران اجازه می‌دهید آنها برنامه کاری‌تان را تنظیم کنند.»

۵. ابتدا به ساده‌ترین کار‌ها می‌پردازید

پژوهش‌ها نشان می‌دهد انرژی و قدرت ارادهٔ شما با گذر زمان در روز تحلیل می‌رود. به همین دلیل، بسیار ضروری است که کار‌های مهم را هرچه‌سریع‌تر انجام دهید. برخی، بنابر نقل‌قول مشهوری از مارک تواین، این راهبرد را «قورباغه ات را قورت بده» نامیده‌اند. به گفتۀ او:

اول صبح یک قورباغهٔ زنده قورت بده. محال است در ادامهٔ روز اتفاق بد‌تری پیش بیاید.

– مارک تواین

۶. فراموش می‌کنید پیش از شروع کار، برنامهٔ کاریِ خود را تخمین بزنید

به عقیدۀ لین تیلور، پیش از شروع تمرکز بر کار، باید بدانید چگونه روزی خواهید داشت؛ این یعنی اولویت‌های روز و فعالیت‌های کلیدی را یادداشت و تقویم کاری خود را مرور کنید.

شما باید رویداد‌های برنامه‌ریزی‌شدهٔ خود را بررسی کنید و برای هرگونه تماس تلفنی یا جلسه‌ای آماده باشید. در غیر این صورت، وقتی ۱۰ دقیقه پیش از شروع جلسه‌ای آن را به شما یادآوری می‌کنند، غافل‌گیر خواهید شد؛ درست وقتی که در حال نوشتن طرح یک پروژه هستید!

۷. چندین کار را هم‌زمان انجام می‌دهید

ضررهای انجام چند کار همزمان - ۱۲ اشتباه شروع روز کاری که باعث کاهش بهره وری می شوند

صبح‌ها انرژی بالایی دارید؛ آن‌قدر که حس می‌کنید یک میلیون کار مختلف را هم‌زمان می‌توانید انجام دهید! باوجود این، تحقیقات نشان می‌دهد انجام هم‌زمانِ چند کار، به عملکرد شما در انجام کارهای مهم‌تر صدمه می‌زند. بهتر است در یک زمان، روی یک کار تمرکز کنید.

اگر روز کاریِ خود را با غلت زدن در انبوه کار‌ها شروع کنید، در ادامهٔ روز از انجام کار‌ها عقب می‌افتید. به‌جای این کار، در ۱۰ دقیقهٔ ابتدای روز فقط بر یک کار متمرکز شوید تا فضای مساعدی برای ادامۀ روز فراهم کنید.


۸. با افکار منفی دست‌وپنجه نرم می‌کنید

شاید هم‌سفرِ سمجی در مسیر رفتن به محل کار عصبی‌تان کرده باشد؛ شاید هم شبِ قبل با یکی از دوستان خود دعوا کرده باشید. نباید اجازه دهید این اتفاقات در انجام وظایف روزانه‌تان خللی ایجاد کند. در این وضعیت، پیشنهاد لین تیلور این است که افکار‌تان را تقسیم‌بندی کنید. در آغاز روز، افکار منفی را در جعبه‌ای جداگانه قرار دهید. هر زمان لازم شد می‌توانید این افکار را از جعبه درآورید.

۹. جلسات کاری را صبح زود برگزار می‌کنید

جلسات صبح می‌تواند توانایی ذهنیِ شما را هدر دهد. لارا وندرکام، نویسندهٔ کتاب «موفق‌ترین افراد قبل از صبحانه چکار می‌کنند»، توصیهٔ خوبی دارد. او می‌گوید: «صبح‌ زود را باید به کار‌هایی اختصاص دهید که به توجه و تمرکز قابل‌توجهی نیاز دارند مانند نوشتن».

اگر مُجازید که دربارۀ زمان برگزاری جلسات با رؤسا و همکاران نظر دهید، حتما زمان‌های کم‌انرژی بودن مانند بعدازظهر را پیشنهاد دهید؛ مگر اینکه حضور در جلسه به انرژیِ ذهنی بسیاری نیاز داشته باشد.

۱۰. برای کار‌هایی که می‌خواهید انجام دهید، برنامه‌های بلند‌پروازانه‌ دارید

شاید فکر کنید شروع کار با اهداف بزرگ به شما انگیزه می‌دهد. باوجود این، یافته‌های علمی نشان می‌دهد شما با این نگاه احتمالا کار‌ها را به تعویق خواهید انداخت. به عقیدۀ سحر یوسف، عصب‌شناسِ شناختی، ریشهٔ به تعویق انداختن کار‌ها ترس است. هنگامی که با کار بزرگی رو‌به‌رو می‌شوید، می‌ترسید و به توانایی خود برای انجام آن شک می‌کنید.

برای اینکه کار‌های امروز را به فردا موکول نکنید، هر کار را به اجزای کوچک‌تری تقسیم کنید. همیشه بر کاری تمرکز کنید که می‌توانید در بازهٔ زمانیِ تعیین‌شده انجامش دهید.

۱۱. زمانی را برای مدیتیشن درنظر نمی‌گیرید

مدیتیشن - ۱۲ اشتباه شروع روز کاری که باعث کاهش بهره وری می شوند

مارک مک‌لاگلین، جراح مغزواعصاب، در نشریۀ «Business Insider» می‌نویسد: «مدیتیشن بهترین راه جلوگیری از فرسودگی شغلی، افزایش سلامت روان، افزایش خلاقیت و بهبود خواب است.» به همین دلیل، او مدیتیشن‌های آگاهانه را در برنامهٔ کاریِ صبح خود قرار داده است. مک‌لاگلین معتقد است رمز موفقیتش همین است.

پیشنهاد او این است که در آغاز روز حداقل ۱۰ دقیقه مدیتیشن کنید؛ خواهید دید چقدر کیفیت زندگی شما بهتر می‌شود.

۱۲. نور کافی دریافت نمی‌کنید

پژوهشی که نشریهٔ «Clinical Sleep Medicine» در سال ۲۰۱۴ منتشر کرد، نشان می‌دهد: آفتاب گرفتن در آغاز روز کاری می تواند سلامت و حال‌و‌هوای کارمندان را بهبود دهد. قرار گرفتن در معرض نور ملایمِ طبیعی و مصنوعی در صبح، افسردگی، آشفتگی و اختلالات خواب را بهبود می‌دهد.

با کنار زدن پرده‌ها در صبح می‌توانید در کل روز سرحال بمانید. اگر میزتان نزدیک پنجره نیست، «لامپ ضدافسردگی» تهیه کنید.


Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *