۱۰ فروردین, ۱۴۰۳
اجتماعی

۳۵ واقعیت باورنکردنی در مورد عجایب حیات وحش که شما را شگفت زده خواهند کرد

آیا می دانستید که بیش از ۸.۷ میلیون گونه جانوری روی کره زمین وجود دارد؟ بیش از ۱,۰۰۰ سال برای شناسایی تمام آن ها زمان صرف شده است. برخی از این جانوران چنان عجیب هستند که هنوز هم مطمئن نیستیم چطور به اینجا رسیده اند. برخی دیگر به معنای واقعی کلمه از عجایب هستند و انگار از جهان دیگری آمده اند. بسیاری از جانوران و پرندگان دارای قابلیت ها یا عادات عجیب و غریبی هستند که هر کسی از فهمیدن آن ها شگفت زده خواهد شد. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با عجیب ترین و باورنکردنی ترین چیزها در مورد جانوران در قالب ۳۵ واقعیت آشنا کنیم.

35 واقعیت جالب در مورد حیات وحش که شگفت زده تان می کنند

۱- مورچه های آتشین در شرایط شبه سیلاب، قایق هایی زنده می سازند

آیا تا حالا شده از خود بپرسید که آن کلونی های مورچه ای شناور روی دریاچه ها و رودخانه ها چیست؟ این ها گروهی از مورچه های اتشین هستند که به هم می چسبند تا از آب های سیلابی عبور کنند. از آنجایی که این مورچه ها از لحاظ زیستی به شدت اجتماعی و وابسته به هم هستند، برای بقا به یکدیگر نیاز دارند. از این رو در جریان بارندگی های شدید و شرایط سیلابی، حدود ۵۰۰۰ مورچه همراه با ملکه ای که در وسط قرار گرفته، با چسبیدن به یکدیگر و شکل دادن یک ساختار بزرگ، یک قایق شناور تشکیل می دهند.

۲- کرکس ها در روزهای گرم برای پایین آوردن دمای بدن روی پاهایشان ادرار می کنند

وقتی حیوانات با شرایط آب و هوایی بسیار گرم مواجه می شوند، دست به کمک گرفتن از فرآیندی به نام اوروهیدروسیس (urohidrosis) می زنند. این عادتی است که در آن پرندگان و دیگر جانوران روی بخش های فلس دار پاهای خود ادرار می کنند تا دمای بدنشان را پایین بیاورند. علاوه بر این، کرکس ها از این تکنیک برای کاهش دمای بدن و خلاص شدن از دست باکتری هایی که روی پاهایشان قرار داشته باشد از این این روش استفاده می کنند.

35 واقعیت جالب در مورد حیات وحش که شگفت زده تان می کنند

۳- بیش از ۹۰ درصد کوسه های گرینلند به خاطر انگل هایی که در چشمشان قرار دارند کور هستند

انگلی به نام Ommatokoita elongate در چشم کوسه های گرینلند زندگی می کند که به قرنیه آن ها آسیب وارد می کند. این انگل باعث می شود کوسه ها تا حدودی کور باشند اما این کوسه ها غلیرغم نابینایی می تواند بسیار سریع تر از دیگر کوسه ها ماهی و دیگر پستانداران را شکار کنند. این قدرت شکار علیرغم نابینایی به دلیل قدرت بالای حس بویایی و تاریکی شدید آب های اقیانوس قطب شمال است.

۴- پنگوئن ها غده خاصی دارند که نوشیدن آب شور را برایشان ممکن ساخته است

پنگوئن ها می توانند آب شور بنوشند زیرا غده ای در بالای کاسه چشم آن ها قرار دارد که نمک را از جریان آب خارج می کند و سپس پنگوئن می تواند نمک اضافی را از بینی بیرون بدهد. عملکرد این غده شبیه کلیه در انسان هاست و در واقع آب شور را فیلتر کرده و به پنگوئن ها کمک می کند تا بدون نیاز به آب شیرین، برای مدت های طولانی تر زنده بمانند.

۵- کرکس بوقلمونی به عنوان یک تکنیک دفاع از خود استفراغ می کند

هنگامی که کرکس بوقلمونی احساس خطر کند، اسید معده شان به کمک آن ها می آید.در این موارد، کرکس روی مهاجم خود استفراغ می کند. قدرت اسیدی معده کرکس های بوقلمونی بین ۱ تا ۲ است و آن قدر قوی هست که مهاجم را ترسانده و دور کند. قدرت معده کرکس ها و اسیدیته آن چنان بالاست که بعد از خوردن جسد گندیده جانوران مرده نیز خطری آن ها را تهدید نمی کند.

۶- نکته جالب در مورد حلزون ها این است که ۱۴,۰۰۰ دندان دارند

نوعی حلزون باغی بیش از ۱۴۰۰۰ دندان میکروسکوپی دارد. این دندان ها روی ساختاری انعطاف پذیر به نام رادولا (radula) کار می کند. اما حلزون ها از این دندان تنها برای خرد کردن غذا استفاده کرده و زبانشان را نیز برای انتقال غذا به کار می گیرند. وقتی دندان ها ضعیف می شوند، افتاده و دندان های جدید جای آن ها را می گیرد.

۷- آرمادیلو می تواند معده و روده هایش را با هوا پر کرده و روی آب شناور بماند

آرمادیلو که نوعی گورکن است می تواند به دو روش از روی آب عبور کند. یک روش این است که معده و روده هایش را از هوا پر می کند. روش دیگر این است که به عمق آب می رود و از چنگال هایش برای به جلو کشیدن خود استفاده می کند. علاوه بر این، آرمادیلو می تواند تا بیش از ۶ دقیقه در زیر آب نفس خود را نگه دارد.

۸- زبان دارکوب چنان طولانی است که می تواند زبانش رو دور جمجمه اش بپیچد تا از مغزش محافظت کند، زمانی که ضربه نوکش به تنه درختان نیرویی برابر ۱,۰۰۰ جی تولید می کند

دارکوب از زبانش به عنوان کلاهخود برای حفاظت از مغزش در برابر آسیب های مغزی استفاده می کند. به دلیل ضربات متعدد به تنه درختان، احتمال آسیب مغزی برای دارکوب ها وجود دارد. از این رو به خاطر این زبان خارق العاده شان که حدود سه برابر طول نوک شان است، آن ها زبانشان را برای محافظت از جمجمه خود دور سرشان می پیچند.

۹- پانداها تا روزی ۴۰ بار مدفوع می کنند

از آنجا که پانداها روزی ۱۰ تا ۱۶ ساعت را به غذا خوردن اختصاص می دهند، روزی تا ۴۰ بار نیز مدفوع می کنند. پانداها ۹۹ درصد گیاهخوار بوده و این رژیم غذایی عموماً از برگ و چوب بامبو تشکیل شده است. نزدیک به یک درصد رژیم غذایی آن ها نیز از تخم مرغ و گوشت تشکیل می شود. غذا تنها ۸ تا ۱۲ ساعت در معده آن ها باقی می ماند. همچنین پانداها به دو گونه متفاوت بامبو نیاز دارند تا گرسنه نمانند و اکثر روز آن ها به خوردن یا خوابیدن می گذرد.

۱۰- هنگام آمادگی برای جفتگیری، زرافه نر مزه ادرار زرافه ماده را می چشد تا بفهمد که آیا او در حال تخمک گذاری است یا خیر

زرافه های نر همیشه آماده جفتگیری نبوده و به آن علاقمند نیستند. آن ها صبر می کنند تا ببیند زرافه ماده توان و آمادگی بارداری را دارد یا خیر. روند جفتگیری زمانی تنها آغاز می شود که زرافه نر بعد از تست کردن ادرار زرافه ماده بفهمد او آماده جفتگیری است. در این دوره، زرافه نر سعی می کند دیگر زرافه های نر را از ماده ها دور نگه دارد. از طرف دیگر، زرافه ماده نیز سعی دارد زرافه نر بهتری را به خود جلب کند تا بتواند زرافه نر کنونی را ترک کند.

۱۱- گاوها در فک بالای خود الگوی دندانی دارند

گاوها در دسته پستانداران نشخوار کننده قرار دارند. گاوها مانند دیگر حیوانات دندان های بالایی قابل مشاهده نیستند زیرا صفحه ای دندانی و دندان های پایینی دارند. علاوه بر این، آن ها دارای دندان ها پیش آسیابی و آسیابی هستند که در آرواره های بالا و پایین قرار دارند. وقتی گاوها غذای خود مانند علف را می جوند، دندان های پیش آسیابی بالا به آن ها کمک می کنند غذا را به تکه های کوچک تر تبدیل کنند.

۱۲- وزغ های گرگینه برای ایجاد چنگال به عنوان یک مکانسیم دفاعی، استخوان های خود را می شکنند

وزغ های گرگینه که به نام وزغ های وحشت نیز شناخته می شوند، استراتژی های دفاعی عجیب و غریبی دارند. وقتی این دوزیست مورد تهدید قرار می گیرد، عضله ای را منقبض می کند که چنگال های او را به سمت پایین می کشد. در این لحظه نوک استخوانی استخوان این قسمت شکسته و از محفظه پاها بیرون می زند و به شکل یک چنگال تیز در می آید.

۱۳- از مدفوع خفاش ها می توان برای تولید باروت استفاده کرد

باروتی که از مدفوع خفاش ها موسوم به «گوانو» تهیه شده منبع مهمی در دوران جنگ داخلی آمریکا بود. گوانو غنی از نیترات پتاسیم یا شوره است که به طور ویژه برای تولید مواد منفجره و نگهداری سوخت های فسیلی استفاده می شود.

۱۴- اردک ها می توانند نیمه خواب باشند در حالی که نیمی از مغزشان بیدار است

محققان به این نتیجه رسیده اند که اردک ها می توانند با نیمه خوابیدن از خود در برابر شکارچیان دفاع کنند. با بستن یک چشم، اردک ها نیمی از مغزشان را در حالت خواب قرار می دهند در حالی که نیمه دیگر در حالت بیداری قرار دارد. این مکانیسم تک نیمکره ای (unihemispheric) نامیده می شود.

۱۵- وقتی ماهی ماهیگیر نر جفت مناسبی پید می کند، شکم او را گاز می گیرد و تا زمانی که بدنشان در هم ترکیب شود او را رها نمی کند

ماهی ماهیگیر قلابدار یا Anglerfish از قاتلان عجیب و غریب کف دریاها هستند. وقتی ماهی نر یا ماهی ماده ای روبرو می شود با دندان های تیزش به شکم قلابی او چسبیده و از لحاظ فیزیکی و ارتباط برقرار کردن با سیستم گردش خون او، رفته رفته بدنشان در هم امیخته می شود. در این فرآیند، ماهی نر چشم ها و دیگر ارگان هایش را از دست می دهد و تنها بیضه هایش باقی می ماند. او از خون ماهی ماده استفاده کرده و شبیه یک کارخانه تولید اسپرم عمل می کند. در صورتی که ماهی نر در ماه های اول زندگی اش ماهی ماده مناسبی پیدا نکند خواهد مرد.

۱۶- قورباغه طلایی سمی دارت انداز، سم کافی برای کشتن ۱۰ تا ۲۰ انسان را در بدن خود دارد

در گذشته، انسان ها دارت ها، تیرها و نیزه های خود را به پشت پوست قورباغه سمی طلایی می مالیدند و سپس با همان تیر هدف خود را از پای در می آوردند. برخی حتی گفته اند که برخورد این دارت های سمی باعث مرگ انسان ها نیز می شد. تحقیقات نشان می دهد که قورباغه طلایی دارت انداز چنان سمی است که می تواند تا ۱۳ انسان را بکشد.

۱۷- گوسفندها بدون چرخاندن سرشان می توانند پشت سر خود را ببینند

محققان دانشگاه کالیفرنیا مدعی شده اند که گوسفندها دارای مردمک های کشیده هستند که به آن ها کمک می کند شکارچی ها را حتی در پشت سرشان نیز ببینند.

۱۸- خرس های قطبی در واقع سیاه رنگ هستند

اگر چه خرس های قطبی سفید به نظر می رسند اما خز آن ها سیاه رنگ است اما به دلیل ساختار مویی توخالی شان است که موهای آن ها سفید به نظر می رسند. وقتی خرس در زیر خورشید قرار دارد، نور از روی موی آن ها انعکاس یافته و سفید به نظر می رسد.

۱۹- عروس دریایی نامیرا یکی از معدود جانورانی است که تا ابد زنده می ماند

نام علمی عروس دریایی نامیرا Turritopsis dohrnii است. در هنگام مورد حمله قرار گرفتن، این عروس دریایی به جای مردن به کرم هایی بسیار ریز و شبیه منگوله تبدیل می شوند و بار دیگر وارد پلیپی می شوند. این فرآیند transdifferentiation نام داشته و بسیار نادر است. در واقع آن ها از نو متولد می شوند که شبیه نامیرا بودن است.

۲۰- لابسترها با معدشان غذا را جویده و با پاهایشان مزه می کنند

لابسترها در دهانشان دندان ندارند. معده شان بسیار نزدیک دهانشان قرار دارد و به همین خاطر عملاً از طریق معده غذا را می جوند. آن ها در واقع از یک آسیاب معده ای استفاده می کنند که صفحه ای سخت است که غذا را خرد می کند. بدین ترتیب آن ها می توانند غذایشان را برای هضم کردن خرد نمایند. پاهایشان نیز موهای ریزی روی خود دارد که شبیه پرزهای چشایی انسان است و از آن ها برای چشیدن مزه غذایشان استفاده می کنند.

۲۱- اولین پرنده زهرآگین که کشف شده، پیتویی کلاهدار نام دارد که پرها، پوست و بافت های آن حاوی  نوروتوکسین خطرناکی به نام باتراکوتوکسین هستند

در جنگل های گینه نو، نوعی پیتویی کلاهدار وجود دارد که پرنده ای خطرناک با پرهای نارنجی و سیاه است و بدن او حاوی سم است. در واقع لمس کردن پرهای او برای سوزاندن پوست دست شما کافی است انگار که به آتش دست زده اید. مقدار این سم در بدن پیتویی بسیار بالاست و می توانند به فلج شدن و حتی مرگ منجر شود و در صورتی که وارد سیستم گوارشی شود باعث التهاب و بی حسی خواهد شد.

۲۲- خفاش های خون آشام ماده، ضیافتی خونین را برای هم جنسان گرسنه شان فراهم می کنند

خفاش ها به عنوان حیواناتی مهربان و مهمان نواز شناخته می شوند. این هیولاهای خون آشام عادت سبیار نادر و بسیار خوبی دارند و بسیار اجتماعی هستند. وقتی یک خفاش در طول شب به خاطر دسترسی نداشتن به خون گرسنگی می کشد، دوستانش غای شب گذشته خود را بالا می آورند و به عنوان غذا به او هدیه می دهند. آن ها در اهدای غذای خونی به یکدیگر درنگ نکرده و با این کار با همنوع گرسنه خود همدردی می کنند.

۲۳- دلقک ماهی در صورت مرگ زنش تغییر جنسیت داده و با ماهی نر جفتگیری می کند

اگر همسر دلقک ماهی نر بمیرد، او تغییر جنسیت داده و به ماده ای با قدرت تولید مثل تبدیل می شود. بعد از تغییر جنسیت، او با بزرگ ترین دلقک ماهی نر جفاگیری کرده و تخم می گذارد. به دلیل این تغییر جنسیت، این گونه ماهی می تواند هم به عنوان گونه ماده و هم نر تولید مثل کند. در واقع دلقک ماهی نر و ماده با هم از تخم ها مراقبت کرده و برای تولید مثل و زنده ماندن به یکدیگر وابسته اند.

۲۴- مرغ های مگس خوار می توانند به سمت عقب یا به صورت واژگون پرواز کنند

مرغ های مگس خوار تنها پرندگانی هستند که می توانند در هر جهتی پرواز کنند زیرا بال هایشان با بال های دیگر پرندگان متفاوت است. بال های منحصربفرد آن ها می تواند ۱۸۰ درجه در هر جهت بچرخد. مکانیسم پرواز خارق العاده مرغ های مگس خوار همچنین باعث شده آن ها بتوانند در کسری از ثانیه در حین پرواز متوقف شوند.

۲۵- کانگوروها نمی توانند به سمت عقب راه بروند

کانگوروها نمی تواند به سمت عقب راه رفته یا بپرند زیرا پاها و دم های عضلانی بزرگی دارند که باعث می شوند نتوانند به سمت عقب راه رفته یا بپرند. دم غضلانی کانگورها شبیه یک عامل ضد تعادلی عمل کرده و تنها برای حرکت سریع به سمت جلو تکامل یافته است.

۲۶- به دلیل مغزهای کوچکشان، کوآلاها توانایی انجام وظایف پیچیده و غیرمعمول مانند خوردن برگ از روی سطوح صاف را ندارند

کوآلاها کم هوش ترین پستانداران شناخته می شوند زیرا حجم مغز آن ها در مقایسه با وزن بدنشان بسیار اندک است. از این رو کوآلاها نمی توانند حتی ساده ترین کارها برای دیگر پستانداران را آنجام دهند. همچنین به دلیل مصرف مداوم برگ های سمی درختان اوکالیپتوس، مغز آن ها تحت تاثیر قرار می گیرد. مغز کوآلا تنها ۶۱ درصد از فضای داخلی جمجمه او را به خخود اختصاص می دهد که توسط یک مایع مغزی نخاعی به سطح داخلی جمجمه چسبیده است.

۲۷- چیتاها نمی توانند شبیه دیگر گربه سانان بزرگ غرش کنند و به همین خاطر شبیه موش های خانگی میو میو می کنند

چیتاها تنها می توانند مانند گربه ها خرخر کنند و توانایی غرش کردن ندارند زیرا ساختار تارهای صوتی آن ها شبیه گربه های خانگی است. تارهای صوتی جدا شده از هم باعث شده چیتاها نتوانند بغرند.

۲۸- مارها از سندرم خیره شدن بیمار گونه رنج می برند

توهم یا خیره شدن (Stargazing) بیماری است که در آن مارها برای مدت طولانی به سمت بالا خیره می شوند. وقتی این بیماری سیستم اعصاب مرکزی مارها را هدف قرار می دهد، مارها شروع به خیره شدن برای مدت های طولانی می کنند که البته به سمت بالاست.

۲۹- سنجاقک های ماده برای دور کردن خواستگارانشان خود را به مردگی می زنند

وقتی یک سنجاقک نر سعی می کند به گونه ماده نزدیک شود، او خود را به مردن می زند تا از رابطه جنسی با خواستگار نامناسب و ناخواسته خودداری کند. سنجاقک های مورلند هاوکر در مقابل اذیت و آزار بسیار آسیب پذیر هستند و از آنجایی که همیشه جفت نر از آن ها مراقبت نمی کند، دچار استرس و نگرانی می شوند. در صورتی که با سنجاقک نر دیگری غیر از جفت خود روبرو شوند، جفتگیری اجباری می تواند به سیستم تولید مثل او آسیب وارد کند و به همین خاطر برای جلوگیری از رابطه جنسی اجباری، بدون حرکت و به پشت روی زمین می افتد و بعد از دیدن این صحنه است که سنجاقک نر از آنجا دور می شود/

۳۰- لابسترها از طریق صورتشان ادرار می کنند

لابسترها لوله هایی خاصی مخصوص ادرار زیر چشم هایشان دارند. آن ها به عنوان روشی برای تعامل با یکدیگر، به صورت یکدیگر ادرار می کنند، عملی که هنگام مبارزه یا جفتگیری انجام می شود.

۳۱- کروکودیل ها می توانند از درخت بالا بروند

تحقیقات جدید نشان داده است که چهار گونه از کروکودیل ها می توانند برای بررسی قلمرو خود از درختان بالا بروند. گونه های کوچک تر می توانند به شاخه های بالاتر نیز بروند اما بزرگ تر ها تنها تا شاخه های پایین تر بالا می روند.

۳۲- برخی مارمولک ها از چشمشان خون به بیرون پرتاب می کنند

مارمولک های شاخدار که بومی ایالات متحده و مکزیک هستند، در هنگام مواجهه با شکارچیان از چشمان خود خون پرتاب می کنند تا آن ها را از خود دور نمایند.

۳۳- برخی کلاغ ها در ژاپن از ترافیک برای شکستن دانه های خوراکی استفاده می کنند

کلاغ موسوم به کلاغ لاشه یا Carrion در ژاپن روشی هوشمندانه برای شکستن دانه های خوراکی پیدا کرده اند. آن ها سیگنال های الکتریکی را مشاهده کرده و وقتی چراغ راهنمایی و رانندگی قرمز می شود، دانه های سالم مانند گردو و فندق را روی جاده قرار می دهند. سپس منتظر می مانند تا خودروها از روی این دانه ها عبور کنند و سپس زمانی که چراغ دوباره قرمز می شود آن دانه شکسته را برداشته و دانه دیگری را جایش قرار می دهند.

۳۴- به دلیل جذابیت انسان ها برای شترمرغ ها، مزرعه داران در پرورش دادن آن ها دشواری های زیادی دارند

بر اساس تحقیقات دانشمندان، در فضای مزارع، در حضور انسان ها، رفتارهای عاشقانه هنگام جفتگیری بین شترمرغ های نر و ماده بسیار قابل توجه است و حتی آن ها به انسان ها نیز علاقه جنسی دارند. اما زمانی که انسان ها در مزرعه نیستند، جفتگیری بین شترمرغ ها کاهش می یابد. از این رو حضور انسان در میان شترمرغ ها برای جفتگیری آن ها بسیار حیاتی است

۳۵- آیا می دانستید سگ ها سه پلک دارند؟ کار پلک سوم چیست؟

سگ ها یک پلک اضافی دارند که قابل دیدن نیست. سومین چشم سگ ها غشای چشمک زن نام دارد و در ققسمت داخل گوشه چشم واقع شده است. سومین پلک برای این است که از چشم ها محافظت شده و به توزیع لایه اشکی کمک می کند.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *