۳۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳
دانستنی

اختراعات مفید که مدیون تمدن باستان هست؟

گاهی قدمت محصولاتی را که امروزه مورد استفاده قرار می گیرند فراموش می کنیم ؛ این اشیاء باستانی هستند که انسان از ابتدای شکل گیری تمدن تا کنون بحث تاًثیر دوران های متعددی از آفرینش و اختراع بوده است . کشاورزی ، معماری ، سرگرمی ، سیاست، اقتصاد و همه جنبه های تمدن دستخوش تمدن آینده خودشان بوده اند .

۱. قطب‌نمای مغناطیسی

قطب نما به عنوان یکی از مهم ترین اخترراع های تاریخ در پیدا کردن مسیر درست میان خشکی و دریا به مردم کمک کرده است . امروزه برای مسیریابی GPS و ماهواره های متصل استفاده می کنیم ، اما در گذشته نه چندان دور ناخدایان کشتی ها برای مسیر یابی درست از قطب نمای مغناطیسی بهره می گرفنتد .

 

۲. کاغذ

انسان ها پیش  از اختراع کاغذ از سطوح مختلفی برای ثبت افکار خود در قالب  نوشته یا تصویر استفاده می کردند . کلنه انگلیسی Paper  در واقع از کلمه لاتین Papyrus  که منشاً اصلی أن در اصل یونانی است . می گویند کلمه یونانی Papyrus  از کلمه مصری pa-per-aa به معنی فرعون گرفته شده است ، چرا که این محصول اولیت بار در زمان فرعون به تولید رسید .

۳. چرخ

اگر تمدن باستان یک چرخ ساده را اختراع نمی کرد ، دنیای مدرن امروز ظاهر متتفاوتی داشت . زمان و مکان دقیق اختراع چرخ مشخص نیست ؛ اما قدیمی ها معتقدند کهچرخ احتمالاً به طور مستقل در تمئن های مختلف اختراع شده است .

۴. تقویم

وقتی سبک زندگی انسان ها از شکارچی و مهاجر به یک جانشینی تغییر کرد ، کشاورزی اهمیت ویژه ای یافت . به دنبال آن  هم  موضوع پیش بینی دقیق فصل های سال مطرح شد .

۵. بتن

بتن - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

بتن یکی از اجزای جدایی نا پذیر برای ساختن شهر هاست و کمک می کند سازه هایی سخت و محکم بسازیم . اولین بتن از ترکیب سنگ گچ یا سنگ آهن ساخته شده است . این ترکیب برای ساخت ملات بتن در خلال قرن هها و دهه ها مورد استفاده قرار می گیرد .

۶. تلسکوپ

گفته می شود که تلسکوپ یا دوربین نجومی اولین بار در سال ۱۶۰۸ توسط یک عینک ساز هلندی ساخته شد . همچنبین باور داریم گالیله ستاره شناس معروف از اولین افرادی شناخته می شود که از تلسکوپ استفاده کرده است .

 

۷. سامانه حرارت مرکزی

 

 

برخی تصور می کنند که سامانه حرارت مرکزی اختراع مدرن است ؛ در جالی که قدمت این اختراع به تمدن باستان و حدود ۷۰۰۰ سال پیش بر می گردد .

۸. شراب

حدوداً ۸۰۰۰ سال می شود که شراب هوشیاری مردم را به چالش کشیده است . اولین نشانه از تولید شراب به ۶۰۰۰ سال پیش از میلاد و کشور گرجستان بر می گردد .

۹. صفر

 

عدد صفر در زبان انگلیسی

مفهوم صفر مفهوم تازه ای نیست اما زمانی طولانی طی شد تا صفر به عنوان یک سمبل و نشانه پذیرفته شود . صفر به عنوان یک عدد اولین بار ۱۷۷۹ سال پیش از میلاد در مصر به ثبت رسید .

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *