۲۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳
فضا

اسپیس‌ایکس بازهم رکوردشکنی کرد؛ حمل بیش از ۱۰۰۰ تن محموله به مدار در یک سال

اسپیس ایکس در ماًموریت جدیدی که با فالکون ۹ انجام داد توانست در سال جاری میلادی بیش از ۱۰۰۰ تن محموله را به صدر برساند . 

اسپیس ایکس در نهمین پرواری که بار خود را به صورت اشتراکی بین مشتریان خود تقسیم کرده بودند ، مجموعه ای بیش از ۱۰۰ ماهواره کوچک را به مدار برد . ایلان ماسک می گوید با این ماًموریت حالا رکورد سالانه حمل بار به مدار با حمل بیش از ۱۰۰۰ تن محموله شکسته شده است .

یکی از راکت های فالکون ۹ ساعت ۴۹ : ۰۱ ظهر شنبه به وقت محلی از پایگاه نیروی فضایی وندنبرگ کالیفرنیا پرتاب شد تا ماًموریت Transporter-9 را انجام دهد. پوستر این ماًموریت پس از حدود ۷.۵ دقیقه به زمین بازگشت و با موفقیت فرود آمد . این پوستر قبلاً ماًموریت Transporter نیز استفغاده شده بود .

ماًموریت Transporter بیش از ۹۰ محموله مختلف را در مدت زمان بیش از یک ساعت در مدار رها کرد. بزرگترین مشترری اسپیس ایکس در این ماًموریت شرکت Planet بود که می خواست ۳۶ ماهواره تصویر برداری Dove  را به مدار برساند . 

اسپیس ایکس بالاتر از مجموع تمامی کشورها

ایلان ماسک در پستی دذر صفحه شخصی خود می گوید اسپیس ایکس حالا به تنهایی بیش از هر کشوری در طول یک سال محموله به فضا پرتاب کرده است . به گفته او ، رده دوم به اتحاد جماهیر شوروی تعلق دارد که در یک سال ۵۰۰ تن محموله به فضا رسانده بود .

بنیان گذار این شرکت همچنیصن مقایسه ای با وضعیت فعلی بازیگران حوزه فضا نورد نیز انجام داده است . ماسک می گوید در طول سال جاری سایر بازیگران فضایی ۲۵۰ تن محموله را به مدار فرستاده اند که در این میان بیشترین سهم به چین تعلق دارد .

ماًموریت اخیر اسپیس ایکس بخشی از ماًموریت های موسوم به Transporter محسوب می شود که با استقبال خوبی از سوی شرکت های ماهواره ای مواجه شده است . این شرکت ها می گویند از طریق اسپیس ایکس می توانند با هزینه پایین تر تجهیزات خود را به مدار بفرستند . 

اسپیس ایکس از طریق راکت چندبار مصرف فالکون ۹ تغییری مهم را در صنعت فضایی رقم زد و هزینه ماًموریت ها را پایین آورد . این شرکت چندی پیش رکورد بیشترین پرتاب یک پوستر را هم با هجدهمین پرتاب یک نمونه از فالکون ۹ شگست .

 

 

   

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *