۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳
تکنولوژی و فناوری

۱۰ اختراع جذاب ناسا که همچنان در زندگی بشر استفاده می‌شوند

د ر این متن به معرفی تعدادی اختراع جذاب ناسا می پردازیم که ابتدا برای اکتشاف فضایی طراحی شده بودند ؛ اما دئر ادامه به طور گسترده در اکثر صنایع نیز به کار رفتند.

الدداره کل هوانوردی و فضای آمریکا که به اختصار NASA  خوانده می شود در سال ۱۹۵۸ به طور رسمی شروع به کار کرد . این موًسسه در ابتدا در پاسخ به ارسال موشک روسی اسپونتیک به فضا در سال ۱۹۵۷ تاًسیس شد ، با این وجود ناسا در ادامه فعالیت هایش به دستاوردهای تتکنولوژیی و مهندسی بزرگی در زمینه های مختلف رسید و توانست اختراعات و اکتشافات فراوانی را انجام دهد .

ناسا جایگاهی مستحکم در تاریخچه علم و فناوری دارد و بسیاری اختراعات آن که پیش تر در اکتشافات فضایی مورد استفاده قرار می گیرند ، بعد ها تبدیل به ابزار آلات کاربردی و کلیدی در زندگی بشر شدند . 

برنامه انتقال فناوری جزو مهمی از ماًموریت های ناسا به شمار رفته و این اداره حتی مجله ای تحت نام Spinoff  را هم چاپ کرده که برخی فناوری های فضایی اختراع شده اش که برای استفاده در سایر زمینه ها  مورد استفاده قرار می گیرد .

 

 

در ادامه این متن با گجت نیوز همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم به تعدادی اختراع جذاب و خلاقانه ناسا که امروز کاربرد های فراوانی در زندگی روزمره د ارند .

 

 

۱۰ اختراع ناسا که در زندگی روزمره از آن‌ها استفاده می‌کنیم

اختراعات جذاب و کاربردی ناسا بخش های مختلفی از صنعت و فناوری مانند حمل و نقل ، ارتباطات ،

بسیاری موارد دیگر را در بر می گیرد . 

 

 

لامپ‌های LED

 

لامپ ال ای دی

 

باغبانی در فضا مزایای تحقیقاتی و عملیاتی فراوانی دارد . بنابراین در سال های گذشته ناسا بار ها احتمال کاشت در فضا را بررسی کرده است . یکی از چالش های مهم این اداره در مسیر کشت گیاهان و باغبانی در فضا تاًمین نور مورد نیاز بوده ، چرا که برای این کار نیاز به دستگاهی سبک و کم مصرف دارد که فاکتورهای زیادی در آن دخیل هستند . 

 

از جمله پارامتر های مهم مورد نیاز بر استفاده از چراغ ها می توان به اشغال حداقل فضا و اندازه های مختلف برای استفاده در شرایط گوناگون اشاره کرد . 

 

فناوری ال ای دی در پاسخ ناسا به تممامی اینو مشکلات بود . برای این کار ناسا ماژول نور پردازی حالت جامد LED  جالبی را توسعه داد و تمامی مشکلات مربوط به نور پردازی در فضا را برطرف کرد .

 

این نورپردازی علاوه بر گیاهان ، فواید متعددی هم برای خود فضا نوردان داشت ضمن توسعه این سیستم نورپردازی ببرای پرورش گیاهان گروه تحقیقاتی مستقلی در ناسا  متوجه شدند که برخی نورهای تاًیید شده قادرند به سیکل خواب فضانوردان کمک کند .

 

پتوهای اضطراری

 

اختراع ناسا

 

اقلیم ماه سرد سوزان و خطرناک توصیف شده است . در حقیقت یکی از مهمترین دلایلی که ما امروزه در کولونی های  های مختلف روی کره ماه زندگی نمی کنیم همین دمای عجیب و غریب است که در طول روز به عدد ۱۲۲ درجه و شب ها به منهای ۱۳۳ درجه می رسد .

 

جویستیک

 

جویستیک

 

در زمان پیشمایشگر ماه آپولو ، ناسا خلاقیت بسیاری در طراحی سیستم کنترل به خرج داد و برای هداایت ترمز و شتاب گیری دستگاه از کنترلر  یک دستی بهره می برد.

 

در طول سال های گذشته صنعت هوا فضا پیشرفت های متعددی در بخش های متعدد داشته و تغییرات بسیار مثبتی به خود دیده است .

 

 

ابزارآلات بدون سیم

اختراع ناسا

 

 پس از رونمایی از برنامه آپولو در سال ۱۹۶۱ ، ناسا چندین پروژه گسترده را با هدف رفع برخی مشکلات موسوم در اکتشاف فضایی کید زد در کنار فناوری های مزبوط به حمل و نقل که مهم ترین نیاز اکتشافات فضایی به کار می رود . 

.

 

هدست‌های بیسیم

 

هدست بیسیم

 

حوالی دهه ۵۰ یا ۶۰ میلادی بود که خلبان یک ایرلاین از دوستان خود خواست که برای ساخت یک هدست بیسیم برای جایگزینی دستگاه های ارتباطی سنگین و آزار دهنده  دست به کار شوند.

 

فوم حافظه‌دار

 

اختراع ناسا

 

یکی از مسائل متعدد موجود در خصوص پرتاب شاتل و سفینه ها به فضا که کمتر مورد تعوجه بسیاری از ما قرار می گیرد ، چالش های موجود در صندلی است .

 

کامپیوترهای قابل حمل

 

کامپیوتر حافظه دار

 

دیگر اختراع ناسا که در ابتدا اکتشافات فضایی مورد استفاده قرار گرفت و سپس در سایر صنایع همم مورد استفادده قرار گرفت کامپیوتر های قابل حمل هستند .

 

تایرها و جاده‌های بهینه‌سازی شده

 

تایرهای بهینه سازی شده

 

طراحی های بهینه تایر هایی که امروزه به طوور گسترده در صنعت لاستیک سازی مورد استفاده قرار می گیرد نیز اختراع دیگر ناسا برای غلبه بر محدودیت های جغرافیایی و آب و هوا ماه است . 

 

دوربین گوشی های موبایل

 

دوربین گوشی های موبایل

 

تصویر برداری از فضا تا سال هایی طولانی یکی از چالش های مهم فضانوردان بوده است . با این وجود اختراع فناوری های عکس برداری و تصویر برداری دیجیتال باعث حذف بسیاری از مشکلات شده و چالش های اولیه دانشمندان شده است .

 

سلول‌های خورشیدی

 

اختراع ناسا

 

 

انرژی خورشیدی مدت هاست که در صدر لیست منابع ناسا برای جذب انرژی پاک قرار دارد . در سال های گذشته پیشرفت های باور نکردنی در زمینه جذب انرژیی خورشیدی و استفاده از آن ها انجام شده که ناسا تاًثیر به سزایی در آن ها داشته است .

 

 

 

 

 

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *