سرمایه گذاری

انواع مدل ها و روش های سرمایه گذاری

 

سرمایه گذاری چیست ؟

احتمالاً برای شما هم بارهاسوًال  پیش آمده که بهترین روش های سرمایه گذاری چیست ؟ اما قبل از آن بهتر است بدانید که اساساً سرمایه گذاری به چه صورت است ؟

با شنیده شدن واژه سرمایه گذاری هر کدام از ما یک موضوع خاص در ذهنمان تداعی پیدا می کند . برخی از ما تالار شیشه ای بورس را به یاد می آوریم و برخی دیگر احتمالاً به فکر نوسانات عجیب و غریب بازار ارز و طلا در سالیان اخیر خواهیم افتاد . اما به راستی سرمایه گذاری چیست ؟

یکی از تعاریفی که در این زمینه ارائه می شود سرمایه گذاری ( INVESTMENT ) را ارزش از دست رفته در زمان حاضر برای به دست آوردن ارزش بیشتر در زمان آینده می داند .

یعنی سرمایه گذاری به جای آنکه سرمایه خود را در زمان حاضر صرف امور مشخص کند و از آن منفعتت ببرد تلاش می کند تا با قرار دادن آن در حوزه ای خاص، به ارزش بیشتری در زمان آینده برسد .

در تعریف دیگری ، سرمایه گذاری به این معنا بوده که افراد منابع مالی و پس انداز خود را در جایی به کار گیرند که بعد از مدتی هم اصل منابع را داشته باشد و هم به سود مشخص بر سد.

سرمایه گذاری را نباید با بسیاری از فعالیت های دلالی با موارد مشابه آن اشتباه می گیریم . بسیاری از افرادی که به دنبال نوسان گیری از بازار های مختلف این خودرو ، مسکن ، طلا و سایر ابزار ها هستند اساساً سرمایه گذار نیستند .

از طرفیس نباید سرمالیه گذاری را نیز با خرید کالا یا محصول یکی دانست . مگر آنکه خرید آن کالا به نحوی باشد که بعد از مدتی شما بتوانید به سود خوبی دستت یابید.

با این حال سرمایه گذاری به هر نحوی که باشد سرمایه گذار در آن به دنبال به دست آوردن سود است . در نهایت می توان سرمایه گذاری را هر فعالیت اقتصادی دانست که بابت آن افراد می توانند علاوه بر حفظ دارایی خود در برتابر تورم و جهش قیمت ها ، به سود و منافع بیشتری دست یابند .

سرمایه گذاری چیست؟

سرمایه گذاری را می توان منافع از دست رفته در زمان حال برای به دست آوردن منافع بیشتر در زمان آینده تعریف کرد .
با انواع مدل های مختلف سرمایه گذاری آشنا شوید ؟

انواع  مدل های مختلف سرمایه گذاری با توجه به برخی فاکتور ها مانند میزان دانش سرمایه گذاران بازدهی آن و برخی پارامتر های دیگر به چندین مورد تقسیم بندی می شوند .

با این حال روش های سرمایه گذاری متفاوت از این موضوع است . بدین معنی که هر کدام از این مدل ها می توانند چندین روش مختلف سرمایه گذاری را داشته باشند .

ما در اینجابه مهمترین مدل ها اشاره می کنیم . سپس به اصلی نرین روش ها و راه های مختلف برای سرمایه گذاری نیز می پردازیم .

سرمایه گذاری مستقیم چیست ؟

در سرمایه گذاری مستقیم شما خود را به صورت مستقیم مدیریت سرمایه گذاری را بر عهده می گیرید . به عنوان مثال هنگامی که یک فرد با استفاده از سرمایه و پس انداز شخصی اقدام به راه اندازی یک کار آگاه تولیدی می کند در اینجا وی اقدام به سرمایه گذاری مستقیم کرده است .

 

سرمایه گذاری غیر مستقیم چیست ؟

 

یکی دیگر از انواع سرمایه گذاری مدل غیر مستقیم است . در این مدل شما سرمایه را در اختیار یک واسطه قرار داده و سپس سود خود را دریافت می کند .

 

چنانچه از دانش و مهارت لازم برای انجام سرمایه گذاری برخوردار هستید می توانید از مدل مستقیم استفاده کنید اما در مقابل اگر چندان تخصص برای این کار ندارید بهتر است از روش غیر مستقیم استفاده کنید .

 

سرمایه گذاری کوتاه مدت چیست ؟

 

توجه به فاکتور های زمان یکی دیگر از فاکتور های مورد نظر سرمایه گذاران مختلف است . برخی از آنها تمایل دارند که در مدت زمان کوتاهی به بازدهی مورد انتظار دست پیدا کند . در عوض برخی دیگر به سرمایه گذاری بلند مدت و ترسیم افق های دراز مدت امید دارند.

 

انواع روش ها و راه های سرمایه گذاری چیست ؟

 

در قسمت قبل به انواع مدل های سرمایه گذاری اشاره کردیم و توضیح دادیم که این مدل ها متفاوت از روش های سرمایه گذاری هستند . روش های بسیار متعددی در این زمینه وجود دارند که ما در اینجا به مهمترین آنها اشاره می کنیم .

 

برخی از این روش ها مستقیم و برخی دیگر غیر مستقیم هستند . به لحاظ فاکتور زمان نیز انواع سرمایه گذاری بلند مدت و کوتاه مدت در این روش ها مشاهده می شود .

 

بنابراین انتخاب یکی از این روش ها منوط به در نظر گرفتن فاکتورهایی از قبیل زمان ، میزان دانش و تخصص افراد و برخی دیگر فاکتور های دیگر  است . لازم به ذکر است علاوه بر دسته بندی زیر ، معمولاً دسته بندی های دیگر نیز در این خصوص صورت می گیرد.

 

سرمایه گذاری در اوراق بهادار

 

قطعاً شما نیز نام اوراق بهادار را بار ها و بار ها شنیده اید و با شنیدن نام آن به یاد تالار های بورس یا موارد مشابه خواهید افتاد . برخی دیگر تبلیغات تلویزیونی اوراق بدهی را در ذهن تداعی می کنند که از جانب شرکت ها و بنگاه های معمولاً دولتی صادر می شود .

 

اما به راستی اوراق بهادار چیست و انواع آن به چه صورت است ؟

 

در ابتدا بهتر است که به مفهوم اوراق بهادر اشاره کنیم .۰ اوراق بهادر برگه هایی هستند که بر اساس آنها یک رابطه بین اشخاص حقیقی و حقوقی در بازارهای مالی شکل می گیرد . این رابطه معمولاً دو حالت دارد :

 

در حالت اول : اوراق بهادر نشان دهنده یک نوع از مالکیت افراد مختلف در خصوص یک شرکت با یک دارایی است . به عنوان مثال شما با خریدن سهام یک شرکت به نوعی از مالکیت و اداره آن ها دست پیدا می کنید .

 

در حالت دوم : معمولاً اوراق بهادار نشان دهنده بدهی یک شخص حقیقی از جمله نهاد های دولتی به اشخاص حقیقی یا حقوقی دیگر است . به عنوان مثال گواهی سپرده بانکی نشان دهنده بدهی بانکی به اشخاص حقیقی است .

 

اما اوراق بهعادر خود به بخش ها و مدل های گوناگون تقسیم می شود که علی رغم برخی برخی شباهت ها تفاوت هایی نیز دارند .

 

به طور کلی ما با سه نوع از اوراق بهادر به نام های اوراق بدهی ، اوراق حقوق صاحبان سهم و ابزارهای مشتقه رو به رو هستیم که بر اساس انواع سرمایه گذاری می توانیم اقدام به سرمایه گذاری یکی از آنها کنیم.

 

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *