روابط عاطفی

آیا امیدی به نجات رابطه عاطفی ما هست؟

رابطه عاطفی فراز و فرود های زیادی دارد و گاهی اوضاع طوری به نظر می رسد که انگار رابطه در مرز نابودی است . اگر به تازگی رابطه عاطفی تان دچار مشکلی شده است ، از خودتان بپرسید آیا امیدی به نجات این  رابطه است ؟ یا آیا این رابطه ارزش نجات دادن دارد ؟ هر آآنچه لازم است در این مقاله بدانید در این مقاله خواهید خواند .

وقتی رابطه ای به بن بست می رسد ، شرایط طوری است که انگار هیچ چیز سر جای خودش نیست . احساس می کنید عشق در حال محو شدن است و مشکلات زیادی  شما را احاطه کرده است ،  اما با همه اینها هنوز کسی هست که سفت و سخت پای دوست داشتن شما ایستاده باشد . این یعنی کسی را دارید که ارزش جنگیدن داشته باشد .

.

داشتن کسی که با وجود چالش های فراوان همچنان به دنبال رفع مشکلات است و هیچ جوره تسلیم نمی شود ، فووق العاده است . با این حال باید با خودتان صادق باشید درست است که این فرد بسیار وفادار و متعهد  است . اما آیا مشکلات شما حل شدنی است ؟ مثلاً اگر این فرد مدام از نظر عاطفی یا جسمی شما را آ زار دهد بهترین کار پایان دادن به این رابطه است . حتی اگر این فرد عاشق شما باشد .

پس اگر در این شرایط قرار دارید بررسی کنید و ببینید چه مشکلاتی با هم دارید . آیا مشکلاتی هستند که با کمی گذشت و خویشتن داری دو طرفه حل شوند ؟ اگر چالش های رابطه تان این چنین باشد رابطه تان ارزش نجات دادن را دارد .

تعداد افرادی که خود واقعی ما را می شناسند بسیار محدود هستند . شناخت خود واقعی ما یععنی شناختن تمام ابعاد شخصیتی ، ترس ها ، عیب و نقص ها و راز هایمان . اگر اعتماد تان به این فرد به  قدری است که تمام ضعف و حساسیت هایتان را به او گفته اید و تمام زیر و بم های وجودتان را می شناسد و همچنان دوستتان دارد ، یعنی این رابطه هنوز ارزش جنگیدن و تلاش را دارد .

همه ما انسانیم ، انسان ها بار ها شکست می خورند . اشتباه می کنند و زمین می خورند . اگر هر دوی شما به این حد از بلوغ عاطفی رسیده باشید این را درک می کنید عشق هنوز می تواند در زندگی تان ماندگار باشد . کسی که مسئولیت اشتباهش را بپذیرد و برای رفع آنها تلاش کند گوهری ارزشمند است یا این فرد می تواند تمام مشکلات رابطه را به خوبی حل کند و این یعنی رابطه ارزش نجات دادن دارد .

آیا این فرد اعصاب شما را به هم می ریزد و شما را عصبانی می کند . اما شما همچنان به رفاه و سلامتی او اهمیت می دهید ؟ دوست داشتن و اهمیت دادن چیز هایی نیستند که بشود انکارشان کرد . وقتی کسی را دوست دارید حاضرید هر کاری بکنید تا موانع بینتان را بردارید و این یعنی هنوز می توانید این رابطه را نجات دهید و برایش بجنگید .

می گویند بهترین روابط از دوستی شروع می شوند چه ارتباط شما با این فرد به عنوان دوست شروع شده باشد  و چه به تدریج به پیوند دوستی محکمی تبدیل شده باشد . رابطه ای که طرف مقابل بهتریت دوستتان است قطعاً ارزش نجات دادن دارد . مثل ۲ دوست بنشینید و درباره مسائل مد نظرتان گفت و گو کنید و آنها را محترمانه حل کنید .

اگر جفت شما معتقدید که رابطه تان ارزش نجات دادن دارد ، با پرسیدن چنین سوًالاتی منشاً مشکلات را پیدا می کنید :

چطور به اینجا رسیدیم ؟

با انجام متفاوت چه کار هایی می توانیم رابطه مان را نجات دهیم ؟

آیا به اندازه کافی ارتباط برقرار می کنیم ؟

واقعاً همدیگر را درک می کنیم ؟

چه چیز هایی را می توانیم تغییر دهیم ؟

اگر موفقیت برای نجات دادن رابطه این است که تسلیم نشوید ، اگر فردی در زندگی تان هست که دوستش دارید و به او اهمیت می دهید بررسی کنید و ببینید چطور می توانید رابطه را نجات بدهید .

رالبطه ای که مدام در آن به شما توهین می شود باید پایان یافت . هیچ کس مستحق سوء استفاده نیست . اگر همسرتان در زندگی زناشویی مدام آزار و اذیتتان می کند رابطه شما رابطه ای ناسالم است . به خاطر داشته باشید که سوء استفاده همیشه فیزیکی نیست و ممکن است عاطفی یا کلامی نیز باشد . برای اطمینان از این مسئله نیز می توانید با درمانگر مشورت کنید .

در زندگی زناشویی گاهی اوقات صمیمیت فیزیکی کمتر از حالت معمول می شود و این کاملاً طبیعی است . عوامل مختلفی در این قضیه وجود دارند و وضعیت به مرور زمان دوباره به حالت معمول باز می گردد . اما اگر رابطه تان طوری شده باشد که مدتی طولانی است به همدیگر ابراز محبت نمی کنند و دیگر صمیمی نیستند . این یکی از نشانه های منفی است که رابطه به بن بست رسیده است .

۳. مدام از شما انتقاد می‌کند

آیا شریک عاطفی تان مدام با انتقاد کردن شما را تحقیر می کند ؟ بر اساس پژوهششی در سال ۲۰۲۰ تحقیر و انتقاد مداوم برای سلامتی مضر است . علاوه بر تاًثیرات سلامتی و جسمانی تحقیر مداوم باعث از بین رفتن اعتماد به نفس شما خواهد شد . هر چقدر انتقاد سازنده مفید است . انتقاد مداوم و بی اساسی تخریبی است .

ارتباط با کسی که به دنبال ترک اعتیاد خود نیست یا اعتیادش را به وضوح انکار می کند بسیار دشوار است . اعتیاد تاًثیر مخربی بر سلامتی فرد دارد، باعث از دست دادن شغل او می شود و بر اثر وضعیت مالی او اثر منفی می گذارد .

اگر شما و همسرتان قبلاًدر انتخاب درباره انتخاب های بزرگ سبک زندگی مانند بچه دار شدن و محل زندگی توافق کرده اید اما اکنون یکی از شما نظر خود را تغییر داده است این ممکن است باعث به بن بست رسیدن رابطه تان شود .

۶. به شما خیانت کرده است

خیانت یکی از مخرب ترین اتفاقاتی است که ممکن است در رابطه رخ دهد . خیانت باعث از بین رفتن اعتماد طرف مقابل می شود و بذر سوءء ظن را در او می کارد .

۷. دیگر همدلی نمی‌کند

شریک عاطفی که عذر خواهی نمی کند ،، مسئولیت اشتباهاتش را نمی پذیرد یا سعی نمی کند که احساس شما را درک کند . ممکن است بسیار نا امید کننده باشد . ممکن است احساس کنید که همیشه شما بیشتر برای این رابطه مایه می گذارید و طرف مقابل آن قدر که باید به نیاز ها و احساسات شما بها نمی دهد .

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *