۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳
تکنولوژی و فناوری

توسعه هوش مصنوعی تهدیدکننده به شر یکی از دلایل اخراج سم آلتمن بوده است

OpenAI هفته عجیبی را پشت سرگذاشت. ابتدا «سم آلتمن»، مدیرعامل این شرکت، توسط هیئت‌مدیره اخراج شد اما پس از تهدید صدها کارمند، دوباره مدیرعامل OpenAI شد. اکنون رویترز در گزارشی مدعی شده که پیش از این اتفاقات، چندین پژوهشگر OpenAI نامه‌ای به هیئت‌مدیره نوشته بودند و نسبت به توسعه هوش مصنوعی قدرتمندی به نام *Q ابزار نگرانی کرده بودند؛ مدلی که به گفته آن‌ها می‌تواند تهدیدی برای بشریت باشد.

رویترز در گزارش خود از این نامه به‌عنوان یکی از دلایلی یاد کرده که منجر به اخراج آلتمن توسط هیئت‌مدیره OpenAI شده است. هرچند رویترز موفق نشده تا به‌طور مستقیم این نامه را بررسی کند، اما ظاهراً نگرانی پژوهشگران به مدل هوش مصنوعی محرمانه *Q (با تلفظ Q-Star) مربوط بوده است.

سم آلتمن

هوش مصنوعی پیشرفته OpenAI، دلیل اخراج آلتمن؟

به گفته یکی از منابع رویترز، برخی از کارکنان OpenAI معتقدند که *Q می‌تواند پیشرفتی در زمینه هوش عمومی مصنوعی (AGI) باشد. شرکت سازنده ChatGPT از AGI به‌عنوان سیستم‌های مستقلی یاد می‌کند که در بیشتر وظایف با ارزش اقتصادی از انسان‌ها عملکرد بهتری دارد. به گفته این منبع ناشناس، مدل جدید با وجود منابع محاسباتی گسترده خود، می‌تواند مسائل ریاضی خاصی را حل کند. همچنین هرچند این مدل درحال‌حاضر می‌تواند مسائل ریاضی ساده را حل کند، اما انجام چنین آزمون‌هایی محققان را نسبت به موفقیت آینده *Q بسیار خوشبین کرده است.

در همین رابطه، آلتمن پیش از برکناری خود با حضور در یک جلسه در مورد پیشرفت فنی OpenAI صحبت کرد که می‌تواند «پرده جهل را کنار بزند و مرزهای کشف را جابه‌جا کند.»

بااین‌وجود، یکی از افراد آشنا با این موضوع به The Verge گفته است که هیئت‌مدیره OpenAI هرگز چنین نامه‌ای دریافت نکرده و پیشرفت‌های تحقیقاتی این شرکت نقشی در اخراج ناگهانی آلتمن نداشته است. به نظر می‌رسد ماجرای OpenAI ادامه خواهد داشت و باید دید آلتمن که در شبکه اجتماعی ایکس حضور نسبتاً فعالی دارد، نسبت به این گزارش چه واکنشی نشان خواهد داد.

 

 

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *