۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳
تکنولوژی و فناوری نجوم و فضا

پروژه SWIM ناسا و یافتن یخ‌آب در لایه‌های زیرین مریخ

یافتتن یخ آب در مریخ دشوار است زیرا جو نازک این سیاره باعث می شود هر آب مایع روی سطح فوراً تبخیر شود . یخ آب ماده ای گران بها برای کاشفان آینده مریخ است زیرا آب آشامیدنی و سوخت موشک را برای آن ها فراهم می کند.  همچنین به کاوشگران فرصتی برای مطالعه آب و هوای گذشته و حال سیاره مریخ و کشف نشانه هایی از زندگی باستانی یا فعلی می دهد . اکنون ناسا توانسته است در پروژه (SWIM ) ، یخ مدفون سیاره مریخ را نقشه برداری کند .

یکی از مسئله های ارسال کاوشگران انسانی به مریخ این است که به دلیل تدارکات سفر ، باید مدت زمان زیادی در سطح سیاره باشند . این بدان معناست که کاوشگران اینده به منابعی مانند غذا ، آب و اکسیژن نیاز خواهند داشت . کاوشگران به جای اینکه مجبور باشند ماه ها ذخایر خود را در فضا حمل کنند ، یافتن راه هایی برای تولید این منابع در خود مریخ بسیار کارآمد خواهد بود .

ذخایر آب یخ مریخ راه حل این مسئله است . یخ زیادی در سطح اطراف قطب های مریخ وجود دارد ، اما بیشتر ماًموریت کاوشگران روی منطقه استوایی این سیاره متمرکز است . طبق نقشه های ناسا ، در مناطق استوایی نیز یخ وجود دارد ، اما مسئله این است که این یخ ها در زیر سطح مدفون شده اند و دسترسی به آن دشوار هست .

اکنون ناسا در پروژه ای  به نام ( نقشه برداری یخ زیر سطحی ) یا SWIM مجموعه جدیدی از نقشه های مریخ را منتشر کرده است . پروژه SWIM  در  واقع از ارسال ۲۰۱۷ شروع به کار کرده و نقشه هایی که اخیراً منتشر شده اند ، چهارمین مجموعه آن به حساب می آیند . در نقشه های جدید می توان خیلی می توان مکان یخ های زیر سطحی را مشاهده کرد .

( سیدنی دو ) مدیریت پروژه SWIM ، در بیانیه ای گفته است اگر انسان ها را به مریخ بفرستیم باید تا جایی که امکانش وجود دارد آن ها را به خط استوا نزدیک کنیم . باید انرژی کمتری برای گرم نگه داشتن فضانوردان و تجهیزات  پشتیبانی آن ها صرف شود و این انرژی را برای چیزهایی که مبرم تر است ذخیره کنیم .

کاوش یخ  آب  علاوه بر حیاتی بودن برای ماًموریت های خدمه مریخ ، به جست و جوی حیات باستانی احتمالی در این سیاره  نیز مرتبط  است . در محیط خشن سطح مریخ یخ می تواند به عنوان یک سپر در برابر تشعشعات عمل کند . این یخ های باقی مانده زیستی حیات گذشته را از آسیب پرتوهای یونیزان ایمن نگه می دارد و نشانه هایی از زندگی باستانی را حفظ می کند . همچنین اگر بتوان این یخ هارا به آآب تبدیل کرد مطمئناً می توان در یک دوره نمای بزرگ نقشه هایی برای مطالعات اگزوبیولوژی ( برون زیست شناسیی ) ارائه داد .

   

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *