۲۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳
نجوم و فضا

از سحابی سر اسب تا یک کهکشان مخفی؛ اولین تصاویر رنگی تلسکوپ فضایی اقلیدس منتشر شد

در این تصاویر شاهد سحابی سر اسب ، خوشه ستاره ای کروی ۶۳۹۷ NGC  یک کهکشان کوتوله نامنظم با نام ۶۸۲۲ NGC  و یک کهکشان پنهانن هستیم .

اولین تصاویر تلسکوپ فضایی اقلیدس ( Euclid )  متعلق به آژانس فضایی اروپا ( ESA )منتشر شده است که یک سحابی شناخته شده تا کهکشان ها هرگز دیده نشده ای با فاصله ۱۰ میلیارد سال نوری از زمین را شامل می شود .

در مجموع ۵ تصویر منتشر شده است که ژان چارلز کویلاندر دانشمند پروژه اقلیدس ، از آن ها به عنوان مجموعه ای از اجرام باغ وحش کهکشانی از نظر تنوع ، رنگ و شکل ، توصیف کرده است . 

تصاویر تلسکوپ فضایی اقلیدس

اولین تصاویر سحابی سر اسب را نشان می دهد که در آن به نظر می رسد یک اسب غول پیکر سرخود را در پس زمینه ای از ستارگگان در حال چرخش بالا آورده است جرم شبیه به سر این سحابی درواقع ابرهای تیره ای هستند که در مقابل تابش فرابنفش سیگما شکارچی قرار گرفته اند ؛ ستاره ای شرقی که در کمربند صورت فلکی شکارچی قرار گرفته است .

سحابی سر اسب که همچنین با نام برنارد B33  نیز شناخته می شود ۱۳۷۵ سال نوری از ما فاصله دارد .

در فاصله ۷۸۰۰ سال نوری از ما اما همچنین درون کهکشان راه شیری مجموعه ای از صدها هزار ستاره وجود دارد که توسط جاذبه به یکدیگر متصل شده اند. این خوشه ستاره ای کروی ۶۳۹۷ NGC  نام دارد که تصویر بالا آن را نشان می دهد .

همانظور که دانشمندان توضیح می دهند ، تا کنون هیچ تلسکوپ دیگری به جز اقلیدس موفق نشده است تا کل خوشه را رصد کند . آن ها امیدوارذ هستند که با کمک تلسکوپ اقلیدس بتوانند ستارگانی را که  از  پس چنین خوضه های کروی در کهکشان ما در حرکتند شناسایی کنند.

تصویر بغدی یک کهکشان کوتوله نامنظم با نام ۶۸۲۲ NGC  را نشان می دهد که حدود ۱.۶ میلیارد سال نوری از زمین فاصله دارد . در حالی که تلسکوپ فضایی جیمز وب نیز قبلاً تصویری  از آن را به اشتراک گذاشته ، اما اقلیدس اولین تلسکوپ بوده که کل کهکشان را تنها در یک ساعت رصد کرده است .

کهکشان مارپیچی ۳۴۲ IC  که در تصویر بالا قابل مشاهده است ، پشت دیسک کهکشان راه شیری ما قرار دارد . به همین دلیل تشخیص آن توسط تلسکوپ ها بسیار دشوار است و دانشمندان لقب کهکشان پنهان را به آن داده اند . این کهکشان حداقل از نظر کهکشانی به ما نزدیک است و حدود ۱۱ میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد . 

در نهایت ، آخرین تصویر خوشه۸ برساووش را نشان می دهد که دانشمندان ESA  از این تصویر به عنوان انقلابی در عرصه نجوم

یاد کرده اند . خوشه برساووش که ۲۴۰ میلیون سال نوری از ما فاصله دارد ، شامل هزاران کهکشان می شود . 

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *