۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳
دسته‌بندی نشده

چه عواملی باعث از بین رفتن محیط زیست می شود؟

آلودگی در محیط زیست می تواند باعث از بین رفتن طبیعت شود . عواملی در طبیعت وجود دارد که می تواند عوامل موًثری در آلودگی طبیعت باشد .

عوامل موًثری وجود دارد که می تواند باعث آلودگی در طبیعت شود که عبارت اند از ،

آلودگی آب

آلودگی هوا

آلودگی خاک

 

عوامل تخریب کننده طبیعت :

آلودگی آب چیست؟

از نظر حجم ۲/۹۷ درصد از آب های موجود در سیاره زمین در اقیانوس ها و دریاها انباشته شده است . حجم آب های شیرین در جهان بسیار کم است و فقط ۸/۲ درصد آب ها است که . از این میزان مقدار زیادی نیز به شکل یخ درآمده که در یخچالهای قطبی و  کوهستانی یافت می شوند ( ۱۵/۲ درصد  ) و آبهای زیر زمینی ( ۶۲/۰ درصد )) قرار دارد و تنها ۰۰۰۱/ درصد از کل حجم های موجود در جهان در دسترس انسان ها است . این میزان نیز به عواملی در معرض أآلودگی هستند:

 

مواد شیمیایی آلی :

 

موادی هستتند که در ساختمانها ی شیممیایی یک یا دو اتم کربن وجود دارد . مواد آلی به آبها وارد می شوند و از نوع سمهای گیاهی، پاک کننده ها و هیدرو کربن ها هستند. سمهای گیاهی دسته ای از مواد معدنی که کشنده ی آفتهای جلبکی، گیاهی و جوندگان می باشند.

 

شایعت تقاضاکننده اکسیژن:

این شایععات مواد آلی هستتند که به وسیله بالکتریها اکسیده شده و تبدیل به دی اکسید کربن و آب گردیده اند . منابع تولید این شایعات مصارف محلی ، صنعتی و کشاورزی است که موجبات کمبود اکسیژن در آب را فراهم می کند.

 

مواد غذایی گیاهی :

 

فسفر و ازت و سایر عناصر تشکیل دهنده مواد غذایی گیاهان به تدریج با وارد شدن به آب های شیرین اوتروفیکشن را تسریع می بخشد .این گونه مواد معمولاً در آبهای زیر زمینی یافت می شوند که به آبهای سطحی می پیونندند.

 

مواد رادیو اکتیو :

 

مواد رادیو اکتیو هم در غلظتهاسی کم کشنده هستند و در کمترین زمان بالاترین مقدار آلودگی را ایجاد می کنند. بالاترین مواد آلودگی مواد رادیو اکتیو از جانب آزمایشات اتمی می باشد .

 

حرارت :

مهمترین عامل آلودگی آبهای کارخانه های تولید کننده انرژی به صورت حرارتی هستنتد که از آب به عنوان سرد کننده به مقدار زیاد استفاده می شود .

 

عوامل تخریب کننده طبیعت :

 

مناببع آلودگی هوا کدامند ؟

به طور کلی منابع آلوده کننده هوا عبارت اند از منابع طبیعی و منابع غیر طبیعی یا مصنوعی با توجه بهه تاًثییرات مثبت فعل و انفعالات در دراز مدت مانند طوفانهای گرد و غبار صحرا ها – دود و خاکستر های آتش سوزی های جنگلی ، موادد موجود در املاح در جو فعالیت های آتش فشانی ، شهاب آسمانی و منابع گیاهی و حیوانی . بعضی ها عقیده دارند که در کوتاه مدت اینگونه منابع در محیط زیست آلوده می شود.

 

منابع آلودگی خاک کدامند ؟

آلودگی خاک حاصل تجمع سالیانه میلیونها زباله ، قوطی های کنسرو ، آهن اسقاطی، کاغذ، شیشه ، پلاستیک و …. در محیط زیست است . چون اغلب این مواد توسط باکتری ها تجزیه نا پذیرند یاا سرعت تجزیه ی آنها بسیار کم است آثار آنها همچنان در خاک باقی می ماند و آلودگی خاک را سبب می شود . در حال حاصر روش هایی برای تهیه ی بیو گاز گازی است که بر اثر انجام فرآیندهای زیست شیمیایی باکتری ها روی زباله ها بوجود می آید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *