۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳
آشپزی

اموزش درست کردن باقالی قاتق

باقلا قاتق یکی از انواع خورش های پر طرفدار شمالی است که می توانید آنرا با گوشت یا بدون گوشت تهیه کنید ، برای آموزش آشپزی شمالی مرحله به مرحله طرز تهیه باقلا قاتق را می گوییم .

دستور پخت باقلا قاتوق

  • باقلا   ۲ پیمانه
  • شوید خشک ۲ قاشق غذاخوری
  • تخم مرغ دو عدد
  • سیر ۴ حپه
  • کره ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل سیاه  به اندازه کافی
  • روغن و زردچوبه به اندازه کافی

مرحله اول

برای تهیه باقلا قاتوق بهتر است باقلا ها را خشک کنید و از شب قبل داخل کاسه ای بریزید و تا سطح روی آن ها آب بریزید و کنار بگذارید تا خیس بخورند و ۲ الی ۳ مرتبه آب آن را عوض کنید تا نفخ آن از بین برود و تا  پوست باقلا ها راحت کنده شود و نرم بماند .

مرحله دوم

( باقلا تازه نیاز به خیس خوردن ندارد و زود پخته می شود ) باقلا ها را آآبکش  می کنیم و می شوییم و پوست آن ها را می گیریم سیرها را پوست می گیریم و می شوییم و با گوشتکوب کاملاً آن ها را له می کنیم .

مرحله سوم

حالا قابلمهه ای را روی حرارت کم قرار می دهیم و کره و کمی روغن را داخل آن میریزید و اجازه می دهید تا کره آب شود وسیرهای له شده را داخل قابلمه می ریزید و تفت میدهید و باقلا ها را نیز به آنها می افزایید و مجدداً تفت می دهید.

مرحله چهارم

سپس کمی زردچوبه ، فلفل سیاه ، شوید خشک و نمک روی مواد می پاشیم و خوب زیر و رو می کنید تا کره آب شود و ۴ الی ۵ لیوان آب جوش روی مواد می ریزید تا کاملاً روی باقلا ها را بگیرد و درب قابلمه را می گذاریم و حرارت را اول زیاد می کنید تا آب بجوش بیاید.

مرحله پنجم

حرارت را بسیار ملایم کنید تا باقلا ها به مرور زمان پخته شوند . وقتیکه بیشتر آب غذا تبخیرشده بود و حجم کمی داخل آب باقلا نیز نیم پز شده بودند و کمی گیر داشتند تخم مرغ ها را روی أ ن ها می شکنیم و ( اصلاً تخم مرغ ها را هم نمی زنیم).

مرحله ششم

مجدداً درب قابلمه را می گذاریم و حرارت را کم می کنیم تا باقلا ها کاملاًً بپزند و تخم مرغ ها نیز پخته شوند . باقلاها که پخته شدند و غذا آب بسیاری ناچیزی داشت یعنی باقلاقاتوق پخته شده و آماده است . قابلمه را از روی حرارت بر می داریم و در ظرف می ریزیم و همراه با برنج کته و سیر ترشی مصرف کنید.

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *