۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳
دسته‌بندی نشده

بابانوئل؛ از افسانه تا واقعیت

 

 

بابانوئل؛ از افسانه تا واقعیت

 

 

بابانوئل این شخصیت مهربان و دوست داشتنی اولین بار در قرن ۱۹ در دنیای افسانه متولد شد ؛ ورود او از دنیای افسانه به واقعیت امروزه بخش مهمی از تاریخ و فرهنگ مسیحیان در زمان کریسمس را تشکیل می دهد .

 

 

بابا نوئل نامی است که با شنیدنش تصویر پیرمردی مهربان با لباس و کلاه قرمز رنگ ، چکمه های بلند و ریش سفید در ذهن نه تنهکودکان بلکه بزرگ سالان شکل می گیرد . پیر مرد مهربانی که کودکان کریسمس  را با او می شناسند و برای آن ها تداعی کننده هدیه ، کاخ تزئین شده و از همه مهمتر شور و شعفی است که در زمان کریسمس تجربه می کند .

 

اما گوشه ای از ذهن همه ما سوًالانتی درباره  هویت این پیر مرد مهربان وجود دارد  که شاید کمتر پیش آمده درباره آن صحبت کنیم . ممکن است بگویید افسانه یا واقعیت چه فرقی می کند مهم وجود سرشار از محبت اوست که به همه شور و شعف می بخشد . درست است در واقع همین شخصیت دوست داشتنی اوست که از دل افسانه او را متولد کرده و سالهاست کهه وجودی حقیقی به او بخشیده است .

 

 

 

بابا نوئل ۱۹۷ ساله شد!

 

 

بابا نوئل در قرن ۱۹ در شعر A Visit from St. Nicholas متولد شد . دقیق تر بگوییم برای نخستین بار در سال ۱۸۲۳ شاعری سسرشناس به شخصیتی خیالی به نام ساتدا ( بابا نوئل ) در شعرش زندگی بخشید . البته بعد ها در سال ۱۸۳۷ کلمنت کلارک مور ( Clement Clarke Moore) اعلام کرد که او این شعر را سروده است . سانتا یک پیر مرد تنومند ، خوش برخورد با ریش های سفید و کلاه قرمز و کت قرمز رنگ با خز سفید که گاهی عینک بر چشم داشت و ظاهر می شد.

 

 

 

 

سانتا لیستی از اسامی کودکان در سراسر جهان را دارد و آنها را بر اساس رفتارشان دسته بندی می کند و در شب سال نو برای آن ها اسباب ، بازی هایی کنار می گذارد . این هدایا درکارآگاهی در در قطب شمال ، ساخته می شود و شب کریسمس او آن ها را سورتمه کنان که گوزن هتای شمالی آن را حمل می کنند شهر به شهر می برد تا به کودکان بدهد . محل زندگی بابانوئل در قطب شمال است و با لبخند دلنشین او صدایی شبیه به هو هو هو به گوش می رسد . آآنچه گفته شد بخشی از توصیفات کلارک مور در مورد بابا نوئل بوئ . از اولین توصیف بابا نوئل که به شعر A Visit from St. Nicholas بر می گردد  ۱۹۷ سال می گذرد و این آغاز تولد در دنیای شعر است . همچنین می توان گفت این شعر تاًثیر شگرفی در تاریخ کریسمس و سنت هدیه دادن مسیحیان به یکدیگر در شب سال نو را دارد .

 

 

 

ورود بابا نوئل ازدنیای افسانه به دنیای واقعی

 

 

در سال ۱۹۲۷ یک مجری برنامه های رادیویی فنلاند در یک برنامه زنده ادعا کرد که خانه بابانوئل در روزانیس (ؤRovaniemi) کشف شده است . اعلام این خبر از یک برنامه رادیویی اولین گام برای ایجاد یک چشم انداز اقتصادی و گردشگری در سال های بعد شد . مسئولان در سال ۱۹۸۶ در لاپلند فنلاند با افتتاح دهکده ای آن را سرزمین بابانوئل نامیدند . در حال حاضر دهکده ای  بابا نوئل در لاپلند به یکی از پر باز دیدترین مکان های عمومی برای تمام مردم جهان شده است .

 

 

 

تاریخ سازی در زمان حال

 

امروزه بتابا نوئل به یکی از دوست داشتنی ترین شخصیت های افسانه ای تاریخی تبدیل شده است که برای همه مردم به خصوص کودکان تبدیل شده است . شخصیتی که با دادن هدیه به کودکان به آن ها درس مهربانی می دهد و آن ها را به داشتن رفتار خوب تشویق می کند . می توان گفت بابا نوئل اکنون بخش مهمی از سنت و فرهنگ دنیای مسیحیان را تشکیل می دهد . وارد شدن او از دنیای شعر  و ادبیات به دنیای واقعی خود نوعی تاریخ سازی است . حرکتی که شاید به سادگی میسر نباشد اما شدنیست .به گفته میشل فوکو ، فیلسوف و تاریخدان فرانسوی ،تاریخ امری تمام شده در گذشته نیست بلکه تاریخ در حال ساخته شدن است .تاریخ تاریخ اکنون است .

 

 

 

 

دنیای غرب برای این تاریخ سازی از چند دهه گذشته برنامه دقیق و مشخصی داشته و برنامه دقیق و مشخص امروزه بخشی از لپلاند فنلاند را به دهکده بابا نوئل تبدیل کرده است دقیقابه شکل منطقه ای  که اولین بار در شعر A Visit from St. Nicholas معرفی شده است . این رویکرد علاوه بر اینکه تاًثیر به سزایی در صنعت گردشگری داشته باشد ، تاریخ و فرهنگ مردمان و رسوم سرزمین ها را شکل داده است به شکلی که محبت کردن و هدیه دادن مسیحیان به دوستان و عزیزان جزء جدایی ناپذیر از رسوم کریسمس شده است . چه فرهنگ و آئینی بالاتر از مهر ورزی .

 

 

 

 

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *