۱۰ فروردین, ۱۴۰۳
دسته‌بندی نشده

علت ترس از تغییر چیست؟ راهکارهایی برای مقابله با ترس از تغییر

علت ترس از تغییر؛ چرا از تغییر می‌ترسم؟

اغلب افراد هنگامی که در زندگی با موقعیتی جدید رو به رو می شوند کمی می ترسند و نگران می شوند. منتها گاهی این ترس چنان شدید می شود که فرد را در پذیرش  و همراهی با تغییرات ناتوان می کند! این نوع ترس از تغییر ،که منشاً روان شناختی دارد ممکن است فرد را زمین گیر کند و مانع رشدش شود .

ترس از تغییر چیست؟

به اضطراب غیرواقعی و بی اساس هنگامی که فردی با موقعیت یا تجربیات جدید روبه رو می شود، ترس از تغییر(Metathesiobia) می گویند.این نوع اضطراب یا استرس طبیعی که همه افراد هنگام انجام کار یا تجربه ای نو تجربه می کنند متفاوت است.در این نوع از اضطراب فرد توانایی خود را برای رویارویی با موقعیت جدید از دست می دهد .این مسئله ممکن است بسته به موقعیت آسیب های روحی،فیزیکی،مالی و … به فرد وارد کند.و روی کیفیت زندگی و روابط او تاًثیر منفی بگذارد.

برای درک بهتر این نوع استرس به مثال های زیر توجه کنید:

فردی که حاضر به ترک رابطه سمی نیست،چون از تنها ماندن یا تلاش دوباره برای یافتن شریک عاطفی وحشت دارد.

فردی که از شغل خودش راضی نیست و با وجود اینکه امکان تغییر حرفه خود را دارد از تغییر می ترسد و اقدامی در این زمینه انجام نمی دهد.

  نشانه های ترس از تغییر چیست؟

کسی که دچار ترس از تغییر می شود این نشانه ها را ممکن است تجربه کند:

۱-لرزش؛

۲-عرق کردن؛

۳-تپش قلب؛

۴-تنفس سریع؛

۵-خشک شدن دهان؛

۶-ناتوانی دربیان جملات؛

۷-احساس نفس تنگی و خفگی.

چرا می ترسیم؟علت ترس از تغییر چیست؟

برای برذرسی ریشه های این ترس،باید به دوران کودکی نگاهی بیاندازیم .کودکی که والدینی بد بین دارد به احتمال زیاد دچار چنین ترسی خواهند شد.بد بینی والدین و نگرش منفی آنها به زندگی (که خود تحت تاًثیر عوامل محیطی مانند فقر و عوامل درونی مانند آسیب های روانی تشدید می شود) آنها را وا می دارد که از تغییر وحششت داشته باشند.به تدریج کودک نیز با دریافت این حس از والدین ترسو بار می آید.چنین فردی در بزرگسالی حاضر نیست برای بهبود زندگی اش ریسک کند.

مهم ترین دلایل ترس از تغییر چیست؟

ترس از شکست؟

ترس از شکست شایع ترین عاملی است که باعث می شود تغییر نکنیم .شکست خوردن به معنای از دست دادن بخشی از منابع عادی و غیر عادی است شاید خیلی از افراد جسارت کافی برای تغییر را نداشته باشند.

ترس از تلاش کردن و رنج کشیدن؟

هیچ کس از رفاه و آسایش فراری نیست.طبیعی است که خیلی ها ترجیح بدهند به خاطر ترس از افتادن در سختی از تلاش کردن برای تغییر دادن شرایط خود بپرهیزند.

ترس از شکست؟

ترس از شکست شایع ترین عاملی است که باعث می شود تغییر نکنیم شکست خوردن به معنای از دست دادن بخشی از منابع مادی و غیر مادی است شاید خیلی از افراد جسارت کافی برای تغییر را نداشته باشند.

ترس از مورد انتقاد قرار گرفتن؟

 

علت ترس از تغییر

این ترس معمولاً به خاطر اعتباری است که ما به گفته دیگران می دهیم ما را از انجام کاری جدسید باز می دارد . فردی که قصد دارد کاری جدید را شروع کند یا حنی قدم اول را بر دارد چون ممکن است از سوی دیگران نقد را سرزنش می شود.عطای تغییر را به لقایش می بخشد.

ترس از ناشناخته ها؟

نقل قولی معروف در این زمینه وجود دارد که شاید در داستان ها خوانده یا شنیده باشید .(( مردم از چیزی که نمی شناسند می ترسند)) این جمله بخشی از ذهنیت افرادی است که از چیزهای جدید می ترسند .این ذهنیت ریشه ای تکاملی دارد؛ چرا که اجداد اولیه ما به واسطه ترس از ناشناخته ها جان خود و نزدیکانشان را از خطرات احتمالی حفظ می کردند.

راهکارهای مقابله با ترس از تغییر

با وجود همه عوامل و ریشه هایی که این ترس را ما القا می کنند می توان بر آن غلبه کرد.اولین قدم برای رهایی از بند ترس شاید فهم این نکته باشد که خیلی چیزهایی که همین حالا برای ما شناخته شده عادی اند روزگاری ترسناک بودند برای مثال: اولین روز یادگاری رانندگی را به یاد بیاورید.

برای مقابله با ترس از تغییر چند راهکار را پیشنهاد می کنیم:

۱-از شیوه های درمانی مختلف استفاده کنید

برای درمان ترس از تغییر و رهایی از اضطراب شدید حاصل از آن روان شناسان از شیوه های گوناگونی بهره می برند.یکی از آنها هیپنوتیزم است.این روش بر این اساس کار می کند که ترس را بخشی از ذهن شناسایی می کند و می کوشد آن را حذف کند.

مسئله را به واحدهای کوچک تر تبدیل کنید

لازم نیست با همه ترس های زندگی تان هم زمان مواجه شوید.هر فردی ممکن است در برهه ای از زندگی اش خصوصاً در دوران جوانی با مسائل مهمی مانند ادامه تحصیل و انتخاب شریک زندگی روبه رو باشد .طبعاً اگر فردی بخواهد بخواهد با همه این مسائل هم زمان روبه رو شود ترس و اضطزاب فراوانی را تجربه خواهد کرد.روش بهتر این است که این مسائل را اولویت بندی و هر کدام را در یک دوره زمانی حل و فصل کنیم .

 

 

 

 

 

 

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *