۱۰ فروردین, ۱۴۰۳
دسته‌بندی نشده

علت قطعی برق در کشور

علت قطعی های اخیر در کشور را باید در عوامل مختلف جست و جو کرد و این اتفاق یک علت واحد ندارد.

ایران امسال سال خاصی را تجربه کرده است ،از سوی دیگر تحریم های همه جانبه آمریکا همچنان فعال بوده است و از سوی دیگر با شیوع ویروس کرونا ،وضعیت جامعه به شکل جدیی تغییر کزده است .یکی از  اصلی ترین این تغییرات خود را در آلودگی هوای شهرهای بزرگ و اوج گیری آن نشان داد.

مردم در روزهای گذشته با توجه به کرونا از وسایل حمل و نقل کمتر استفاده کردند و با خودرو شخصی تردد می کنند .

در چنین شرایطی دولت می تواند با تعطیلکردن چند روزه ،اجازه نفس تازه کردن به هوای شهر را بدهد .اما موضوع مدیریت انرژی و قطعی برق بحثی جدا از شرایط فعلی است.

عضو اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به این سوال که آیا صادرات برق به کشورهای همسایه، عامل خاموشی‌های اخیر بوده، بیان کرد: در متن قراردادهای صادراتی ایران قید می‌شود که محصولی مانند برق تنها در شرایطی صادر می‌شود که نیاز داخلی تامین شده و نگرانی درباره آن وجود نداشته باشد. از سوی دیگر میزان مصرف برق داخلی ایران در زمستان نسبت به تابستان به حدودا نصف کاهش پیدا می‌کند و شبکه برق اساسا مشکلی برای تامین نیازهای کشور در فصل سرد ندارد.

صالحی با اشاره به مصرف سوخت نیروگاه‌ها، گفت: احتمالا باید یکی از عوامل اصلی مشکلات اخیر را در همین حوزه جست و جو کرد. با توجه به اینکه نیروگاه‌ها برای سوخت خود از گاز استفاده می‌کنند و در زمستان مصرف گاز شهری به شدت افزایش پیدا می‌کند، تامین سوخت موردنیاز نیروگاه‌ها با مشکل و محدودیت مواجه شده است.

وی ادامه داد: در این مسیر، به نظر می‌رسد برای چند روز موضوع جایگزین کردن گاز با دیگر سوخت‌ها مانند مازوت نیز مطرح شد که با توجه به آلایندگی بالای آن به کنار رفت و در فصل سرما با توجه به اولویت داشتن تامین گاز خانه‌ها نسبت به برق، به نظر دولت حکم به خاموشی داده است.

عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به نیاز تعداد زیادی از نیروگاه‌های ایران به نوسازی و حرکت به سمت شیوه‌های مدرن اظهار کرد: عامل دومی که در به وجود آمدن این شرایط تاثیر داشته همین موضوع جاماندن از نوسازی است. در برجام بنا بود چند نیروگاه ایران نوسازی و مدرن سازی شوند اما در عمل، تنها یکی از آنها نوسازی شد و از این رو نیروگاه‌های فعلی چه از نظر عملکرد و چه از نظر ظرفیت و چه از نظر تولید مازوت شرایط مطلوبی ندارند.

صالحی مشکلات موجود در حوزه سیاست گذاری را دیگر عامل تاثیر گذار بر مشکلات اخیر دانست و توضیح داد: در برنامه‌های توسعه قبل، موضوع افزایش پلکانی قیمت سوخت و انرژی مطرح شده بود اما بعدها دولت‌ها این امر را متوقف کردند که امروز نتیجه خود را افزایش جدی مصرف انرژی نشان داده است. اینکه ما ۱۶ درصد افزایش مصرف انرژی داشته باشیم و قیمت عامل تاثیرگذاری در کاهش مصرف نباشد، قطعا مشکل ساز است. البته باید این را در نظر گرفت که اساسا مشوقی برای افرادی که قصد دارند انرژی کمتری مصرف کنند یا خانه‌هایشان را با شیوه های مدرن ساخته و گاز کمتری مصرف می‌کنند نیز در نظر گرفته نشده و همین موضوع باعث می‌شود در زمانی که مصرف بالا رود، دولت برای تامین نیازها با مشکل مواجه شود.

به گزارش ایسنا، در روزهای گذشته با افزایش دوباره میزان آلودگی در شهرهای بزرگ مانند تهران، موضوع مصرف سوخت‌هایی مانند مازوت در نیروگاه‌ها مطرح شد و هرچند دولت اعلام کرد که لااقل نیروگاه‌های اطراف پایتخت از این سوخت استفاده نمی‌کنند اما همچنان راهکاری نیز برای کاهش آلودگی پیدا نشده است.

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *