۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳
سلامت

مصرف میوه در سلامت بدن چه نقشی دارد؟

صرف میوه برای همه لازم و ضروری است و فواید آن ها واقیت شگفت انگیز است. نوزادان، کودکان و بزرگسالان باید هر روز میوه بخورند و آن را به یک عادت تبدیل می کند . معمولاً تبلیغات افراد با خرید برخی از غذاهای ناسلم نظیر چیپس آ، پفک ، نوشابه و خوراکی هایی از این دست ترغیب می کنند . این در حالی است که مصرف بیشتر میوه و سبزیجات سرشار از ویتامین و مواد معدنی هستند ، خطر ابتلا به برخی از بیماری های مزمن را کاهش می دهد. بنابراین نقش مصرف میوه در سلامت بسیار مهم و اساسی است .

 

میوه های تازه به طور طبیعی شیرین هستند و فواید غذایی متعددی دارند . میوه ها به عنوان یک ماده پاک کننده در بدن شما عمل می کنند. به شما انرژی می دهند و طیف وسیعی از ویتامین ها ، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها را به بدنتان می رسانند که نهایتاً باعث بهبودی سلامت شما خواهدشد . در این مقاله مصرف میوه ها را شرح می دهیم تا انگیزهای باشد که از این به بعد برای خرید میوه بیشتر به سوپر مارکت بروید.

 

عوامل خطر بیماری های قلبی

 

ویتامین ها ، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های موجود در میوه ممکن است به سلامت قلب شما کمک کنند. بنابراین ، می توانید با افزایش سن ، خطر ابتلا به مشکلات قلبی را کاهش دهید . افرادی که در طول روز پنج وعده میوه می خورند، ۱۵ درصد کمتر از دیگران ممکن است دچار حمله قلبی شوند . همچنین ، مصرف میوه به بهبودی گردش خون کمک می کند و خطر ابتلا به حملات قلبی را کاهش می دهد. به ویژه مرکباتی مثل پرتغال و گریپ فروت می توانند در کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی موًثر باشند.

نقش میوه ها درسلامت بدن

میوه های تازه گزینه مناسبی برای صبحانه ، میان وعده یا دسر هستند . بیشتر میوه ها طعم شیرین داشته و نیازی به چختن یا آماده کردن ندارند . خوردن میوه تازه به شما کمک می کند تا کمتر به غذاهای فرآوری شده تمایل پیدا کنید . میوه از طبیعت می آید نه یک کارخانه ، بنابراین هر چه بیشتر از محصولات طبیعی استفاده کنید ، احساس سلامتی خواهید کرد . میوه هابه طور طبیعی چربی و کالری کمی دارند و با داشتن مواد مغذی فرائان ، در بهبود رشد کودک شما موًثرند . به جز این ها میوه هاشما را تا حد زیادی در برابر بیماری ها در امان نگه می دارد.

 

کاهش ریسک به دیابت نوع ۲

 

دیابت نوع ۲ بسیاری افراد را تحت تاًثیر قرار می دهد ، و علایم آن در نتیجه عدم استفاده از انسولین به روش مناسب یا عدم توانایی بدن در تولید مقادیر کافی انسولین بروز می  کنند . در صورت عدم تشخیص و درمان دیابت نوع ۲ ، ممکن است جان فرد به خطر بیافتد.

 

پژوهشی که درذ سال ۲۰۱۶ در مجله تحقیقات دیابت منتشر شد. نشان می دهد که میوه ها ، به ویژه انواع توت ها با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ ارتباط مستقیم دارند. میوه حاوی فیبر است که می تواند نحوه استفاده بدن از انسولینرا بهبود ببخشد همچنین، پس از خوردن میوه احساس شاداببی وسلامتی  بیشتری خواهید داشت ، این حالت شما را نسبت به خوردن غذاهای ناسالم بی میل می کند و در عین حال، می تواند در کاهش وزن موًثر باشد.

 

پیروی از یک رزیم غذایی سرشار از میوه های احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ به مقدار قابل توجهی کاهش می دهد . میوه حاوی بسیار از مواد مختلف مغذی مختلف است . بدنتان برای حفظ سلامت شما به این مواد مغذی نیاز دارد و خوردن چندین وعده میوه در روز حجم زیادی از ویتامین ها را و مواد معدنی مورد نیاز بدن را تاًمین می کند.

 

میوه چه اثری در پیشگیری از سرطان دارد

در صصورت عددم مراقبت  صحیح از بدنو مصرف غذاهای ناسالم ، ممکن است در معرض ابتلا به انواع سرطان ها قرار می گیرند. میوه ها حاوی آنتی اکسیدان های قدرتمندی مانند ویتامین ث ،بتاکاروتن و فیتوتراپ ها هستند که اثر ضد سرطانی دارند .

 

میوه چه اثری در کاهش وزن دارد

 

.

اکثر میوه ها معمولاً تا ۸۵ درصد از آب تشکیل شده اند ، کالری نسبتاً کمی دارند (البته میوه های خشک از جمله کشمش ، آب کمتری و کالری بیشتری دارند ) . به این ترتیب افراد بعد از مصرف میوه ای مانند سیب احساس پر بودن و سیری می کنند و در فاصله بین وعده های غذایی میل کمتری به خوردن مواد غذایی پیدا می کنند.

 

میوه چه اثری در بهبود کیفیت زندگی دارد

 

ویتامین ها ، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های موجود در میوه ها قادرند که سلامت و کیفیت زندگی شما را بهبود ببخشند و شما را در برابر ابتلا به بیماری ها ایمن کنند.

 

ساده ترین راه دریافت  مواد غذایی

 

 

میوه جزو خوراکی هایی است که امکان دسترسی آسانی دارد ، قابل حمل است و نیازی به آماده سازی ندارد . علاوه بر این میوه ها تنها یک میان وعده نیستند بلکه می تواند جایگزین خوبی برای سالادهای معمول باشند.

 

میوه انتخاب سالم و خوشمزه است

 

میوه ها سرشار از ویتامین ث هستند ، علاوه بر این می توانند میزان مشخصی از کاروتنوئید ها (هندوانه) ، فولات (انبه) ، پتاسیم (موز ) و فیبر (تمشک) از آن ها دریافت کنند . برخی حتی حاوی مقدار ویتامین کا ( کیوی ) ، کلسیم ( کامکوات ) ، آهن ( برگه هلو ) و منیزیم (توت سیاه ) هستند .

 

 

پس از انتشار یک مطالعه در سال ۲۰۰۸ در مجله Journal ofSchool Health مشخص شد که رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات منجر به کسب نمرات بالاتر در بین کودکان  می شود .

 

فرقی نمی کند در چه رده سنی قرار دارید ، نقش مصرف  و خرید میوه در سلامت همه افراد جامعه اثر می گذارد . خواص نهفته در میوه ها برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های مختلف همچون انواع سرطان  و دیابت نوع ۲ و همچنین کسانی که قصد کاهش وزن دارند ، بسیار موًثر است .

 

 

 

 

 

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *