۱۰ فروردین, ۱۴۰۳
روانشناسی

نئو فوبیا چیست؟ نشانه‌ها و روش درمان آن

چقدر از امتحان کردن چیزهای جدید استقبال می کنید ؟ آیا هنگام مواجهه با آنچه برایتان ناآشناست دچار ترس و اضطراب می شوید ؟ در این مقاله شما را با نئوفوبیا آشنا می کنیم که احتمالاً بسیاری از ما در زندگی خود حداقل با آن رو به رو شده ایم . اگر علاقه مندید که که بدانید نئوفوبیا چیست و چه نشانه ها و راه درمانی دارد تا پایان این مقاله با ما همراه باشید .

 

نئو فوبیا چیست؟

 

نوهراسی یا نئوفوبیا به ترس از چیزهای جدید گفته می شود . این نوع فوبیا نسبتاً پیچیده است و بعضی از روان شناسان آن را بیماری یا اختلال روانی مجزا نمی دانند . با این حال در صورتی که این اختلال نشانه های خاصی پیدا کند می توان آن را جزء انواع فوبیا دانست .

 

این نوع فوبیا ممکن است ضعیف یا شدید باشد . نئوفوبیا در وهله اول به ترس از چیزهای خاصی مثل غذاها یا مکان های جدید گفته می شود . اما در مراحل پیشرفته ممکن استت به زندگی و روابط فرد آسیب رساند.

 

نشانه‌های ابتلا به نئوفوبیا

 

نوهراسی نشانه های فیزیکی ، روانی و رفتاری مختلف دارد . برخی از علائم این نوع فوبیا عبارت اند از :

 

  1. تنگی نفس ؛
  2. سرگیجه ،
  3. افزایش ضربان قلب ؛
  4. حالت تهوع ؛
  5. لرز.

 

نشانه های روانی این اختلال که شامل این موارد می شوند عبارت اند از :

 

  1. احساس اضطراب ؛
  2. احساس غیر واقعی بودن ؛
  3. ترس از مرگ .

واکنش های جسمی و روانی که افراد هنگام مواجهه با چیزهای جدید به نشانه های رفتاری این نوع فوبیا این نوع فوبیا دامن می زنند . این نشانه های رفتاری ممکن است به شکل خود داری کردن از تجربه های جدید یا تحمل آنها همراه با پریشان احوالی همراه باشد .

 

نئوفوبیا نیاز انسان به چیز های جدیدی را با ترس از نا آشنا بودن آنها به چالش می کشد . این اختلال در خفیف ترین حالت حتی ترس هم در نظر گرفته نمی شود . برخی افراد ریسک پذیر از دیگران هستند و ترجیح دادن روال راحت همیشگی زندگی به تجربه چیزهای جدید هیچ اشکالی ندارد .

 

چطور نوهراسی را تشخیص بدهیم؟

 

از آنجایی که برخی از روانشناسان نئوفوبیا را اختلال جدی نمی دانند ، اغلب مشکل رفتار مبتلا به این اختلال تشخیص داده نمی شود . البته اگر این نشانه ها را داشته باشید بیماری آنها جدی گرفته می شود :

 

احساس ترس غیر منطقی و بیش از حد در واکنش به چیززهای جدید ؛

 

واکنش به شکل ترس آآنی هنگام مواجهه با چیز های جدید ؛

 

خودداری از امتحان کردن چیزهای جدید یا ناراحتی شدید در زمان رو به رو شدن با آنها .

 

برای اینکه این فوبیا تشخیص داده شود ، نشانه های مذکور باید همیشگی باشند . ۶ ماه یا بیشتر ادامه پیدا کند و نتوان آنها را مربوط به اختلالات روانی دیگری مثل آکورافوبیا یا حملات پاتیک دانست .

 

علل نئو فوبیا چیست؟

فردی با سابقه تروما

 

۱. مسائل ژنتیکی

 

نو هراسی ممکن است نتیجه تعدادی از عوامل با هم باشد . اولین عمل به ژنتیک مربوط می شود . داشت خویشاوندی نزدیک که به اضطراب مبتلاست احتمال ابتلا به فوبیا را در افراد افزایش می دهد .

 

۲. سابقه تروما

 

تجارب ناراحت کننده یا تروما هم ممکن است در شکل گیری این نوع فوبیا نقش داشته باشد . این نوع تجربیات ممکن است زمینه ساز نئوفوبیا شود .

 

۳. ترس از موفقیت و شکست

 

این فوبیا احتمالاً به ترس ها دو گانه از موفقیت و شکست هم مرتبط باشد . برای رسیدن به موفقیت یا شکست واقعی باید ریسک کرد . هر کدام از این دو نتیجه احتمالاً زندگی فرد را تغییر دهد و او را مجبور می کنند که با شرایط جدید سازگار شود . افراد مبتلا به نو هراسی ممکن است احساس کند که مزایای احتمالی موفقیت به ایجاد تحولات احتمالی در زندگی شان نمی ارزد .

 

۴. عادت‌کردن به روال زندگی

 

به طور کلی انسان ها بنده  عادت خود هستند . آنها اغلب ده ها سال در یک خانه زندگی می کنند ، برای یک کار فرما کار می کنند با یک خودرو کار می کنند و حتی در روز های تعطیل یک غذای خاص می خورند . در این شرایط وجود چیزهای جدید ممکن است زندگی برخی از افراد  را سخت کند .

 

۵. آشنایی

 

آشنایی با پدیده های جدید هم بر ترجیحات افراد اثر می گذارد . هر چه فرد بیشتر در معرض چیزی قرار بگیرد به آن چیز بیشتر تمایل پیدا می کند  به این اثر (( اثر مواجهه )) یا (( اصل آشنایی )) نیز می گویند .

 

آشنایی همان علتی است که باعث می شود مردم از خوردن برخی غذاهای ساده و تکراری لذت ببرند . وقتی افراد خسته اند یا استرس دارند آشنایی راهی برای به آرامش رساندن آنها است .

 

ممکن است که انتخاب همیشگی موارد آشنا به تدریج سبب تردید برای چیزهای ناماًنوس شود . برخی مواقع ترس از چیزهای نا شناخته طبیعی است . اما اگر این ترس بیش از حد ناراحت کننده یا محدود کننده شود نشان می دهد که مشکل جدی تر از اینهاست .

 

انواع نئوفوبیا در کودکان و بزرگ‌سالان

 

کودکان خردسال اغلب اغلب بیشتر از سایرین نشانه های نوهراسی راا دارند . جهان برای آنها جدید است و مقاومت در برابر تغییر می تواند تنها نیازی ذاتی برای رسیدن به ثبات در دنیای همیشه در حال تغییر باشد .

 

بسیاری از کهن سالان هم به دلایل مشابه دچار نئوفوبیای خفیف می شوند . افراد با افزایش سن گاهی اوقات به دنبال چیزهای آشنایی می روند که به آنها حس تسلط را می دهد . در چنین مواقعی آنها ترجیح می دهند در محیط راحت و آشنای خود باقی بمانند .

 

۱. نئوفوبیای غذایی

کودکی با نئوفوبیای غذایی که تمایلی به خوردن غذا ندارد

 

این شکل از فوبیا بیشتر برای کودکان اتفاق می دهد و به زمانی مربوط می شود که کودک به غذا خوردن یا امتحان کردن غذاهای جدید تمایلی ندارد . این فوبیا معمولاً بین کودکان ۲ تا ۵ ساله رواج دارد  و اغلب بد غذایی نامیده می شود .

 

دلایل رایج نو هراسی در کودکان عبارت اند از :

 

میل طبیعی کودک به طعم های شیرین یا خوراکی های خوشمزه ؛

 

احساس او به یک غذا ( مثلاً کودک ممکن است از حسی که حریره در دهانش ایجاد می کند ناراحت شود ) ؛

 

والدینی که به کودک برای غذا خوردن فشار می آورند ؛

 

عدم تشویق یا ابراز محبت والدین در زمان مصرف غذا ؛

 

اضطراب دوران کودکی ؛

 

رژیم غذایی با تنوع کم یا کیفیت اندک غذایی ؛

 

تاًثیر والدین بر عادت غذایی فرزند .

 

۲. سنوفوبیا

 

ترس از ایده های جدید یا سئوفوبیا شکلی از نئوفوبیاست . در صورت ابتلا به این نوع فوبیا پیشرفت فرد متوقف می شود و نمی تواند ایده های جدید و تغییرات را به راحتی بپذیرد . هر چند قبول نکردن هر ایده ای کاری هوشمندانه است . اتخاذ روش های جدید تفکر در یک موقعیت احتمال موفقیت نو آوری و خطر موًثر مشکل را بسیار افزایش می دهد .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *