۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳
روانشناسی

ویژگی های فحش دادن

ویژگی فحش دادن:
بیشتر مردم معتقدند که فش دادن نشانه پایین بودن هوش و تحصیلات است. وقتی ما می توانیم از کلات با ارزش استفاده کنیم چرا باید از کلمات ناشایست و زشت باید استفاده کنیم؟بعضی از دانشمندان معتقدند که فحشش دادن ممکن است برتری کلامی اقراد باشد که فواید بسیاری هم دارد.به عقیده این محققان فحش دادن بر مغز و احساسات اثرات مثبتی می گذارد.
چه کسانی می گویند فحش دادن بد نیست؟
فحش دادن در همه جا توهین تلقی نمی شود اما همه با این مسئله موافق نیستند برخی از کارشناسان معتقدند که فحش دادن فوایدی هم دارد .یکی از کارشناسان به نام اما برن که در کتابش به نام (( فحش دادن برایتان خوب است )) علم شگفت انگیز بد زبانی گفته است در این کتاب از مزایا و مضرات فحش دادن نیز هم گفته شده است .
نویسنده در این کتاب توضیح داده است که چرا انسان ها تنها موجوداتی نیستند که می توانند فحش بدهند و چرا امروزه زنان نسبت به گذشته فحش می دهند ،هنوز هم بسیاری از مردم ناسزاگویی را کاری غیر زنانه می دانند.
بعضی از ویژگی های فحش داددن را با هم مرور می کنیم که کارشناس اما برن به آنها اشاره کرده است

۱-ممکن است فحش دادن نشانه هوش بالا باشد

پژوهش ها نشان می دهدئ که تحصیل کرده ها دایره ی لغتی بیشتری دارند و بهتر می توانند فحش بدهند نسبت به افرادی که تسلط کلامی پایینی دارند .محققان با این پژوه ثابت کردند که که فحش دادن نشانه هوش افراد است.
در این پژژوهش از شرکت کنندگان خواستند در ظرف ۱ دقیقه کلماتی را نام ببرند که با حروف A،ّF یا Sشروع می شوند و در ۱ دقیقه توانسته تند فحش هایی را بگویند که با این حروف شروع می شوند.کسانی که تواستند فحش هایی بیشتری را با این حروف بگویند نا سزا های بیشتری هم گفتند.بر اساس این پژوهش کسانیی که مهارت کلامی و فن بیان بهتریی دارند بهتر از بقه می توانند از کلمات توهین آمیز استفاده کنند
.

۲-فحش دادن می تواند نشانه از صداقت باشد

تحقیقات گروهی از دانشمندان حاکی از این بود که میان فحشش دادن و صداقت رابطه ای وجود دارد .این محققان ثابت کردند افرادی که فحش می دهند کمتر دروغ می گویند و با اطرافیانشان رو راست هستند زمانی که آدم احساساتش را با کلمات قاطع بیان می کند صداقت بیشتری دارد.

۳-ناسزا گفتن آستانه تحمل درد را بالا می برد

دانشمندان معتقدند که فحش دادن مدیریت درد و تحمل آن را راحت تر می کند بر اساس مطالعاتی که توسط برخی از دانشمندان انجام دادند دوچرخه سوارانی بودند که هنگام رکاب زدن فحش می دهند .در مقایسه با افرادی که در این مواقع سکوت می کنند یا از کلمات عادی استفاده می کنند قدرت بیشتری دارند.
برای اثبات این مسئله می توانید آزمایشی ساده انجام بدهید ،انگشت خود را به در بکوبید و به جای آه کشیدن فحش بدهید دردتان کمتر نشد؟
در دانشگاه کیل آلمان آزمایشی انجام شد که در این آزمایش از شرکت کنندگان خواستند تا دستشان را در وان آب یخ فرو کنند و همان جا نگه دارند و به گروهی از شرکت کنندگان گفته شد که می تواننددر طول این آزمایش فحش بدهند و این افراد توانستند درد را بهتر از کسانی تحمل کنند که مجاز به استفاده از کلمات توهین آمیز نبودند و دستشان را بیشتر در آب سرد نگه داشتند.
به نظر می رسد که با فحش دادن در خودمان واکنشی عاطفی ایجاد کرده ایم که باعث واکنش خفیفی می شود و در نهایت همه این واکنش ها باعث می شوند استرسس ناشی از درد کم شود.
باید به زمان فحش دادن هم توجه کنیم درست است که به کاربردن چنین کلماتی درد را کمتر می کند اما استفاده بیش از حد از این نوع کلمات ممکن است به مرور زمان از بین برود.
۴-فحش دادن نسانه خلاقیت است
بخش راست مغز انسان مسئول خلاقیت است و هنگام ناسزا گفتن از این قسمت از مغز استفاده می کنیم .بررسی دانشمندان نشان داده است افرادی که دچار سکته مغزی شده اند و فعالیت مغزشان مختل شده کمتر از کسانی بقیه احساساتی می شوند این بیماران نمی توانند مثل گذشته جوک بگویند یا طنز کلامی را درک کنند.

۵-با فحش دادن خودمان را از آسیب های جسمی حقظ کنیم

به دلیل برخی از دانشمندان یکی از دلایل فحش دادن این است که خودمان را از آسیب های جسمی حفظ کنیم .حیواناتی مثثل سگ و گربه وقتی می ترسند یا عصبانی می شوند به بقیه حمله می کنند و بقیه را زخمی می کنند یا گاز می گیرند .اما انسان ها از قدرت فن بیانشان استفاده می کنند که ممکن است ضربه ی روحی به فرد وارد شود
.
۶-فحش و ناسزا زبانی جهانی است
می توان با تمام زبان های دنیا فحش داد و فحش دادن مختص به یک کشور یا زبانی خاص نیست .در تمام زبان ها در دنیا کلماتی وجود دارند که به کاربردن آنها نوعی تابوتشکنی است.

۷-ناسزاگویی مختص انسان ها نیست
انسان تنها موجودی نیستندکه فحش دادن می دهند و بیشتر پستانداران هم از هر فرصتی برای ناسزا گفتن استفاده می کنند مثلاً شامپازه ها از مدفوعشان همچون سیگنال اجتماعی استفاده می کنند .

۸-فحش دادن ما را در قالب شوخی قوی تر می کند

یافته های محققان حاکی از این است که اگر فحش دادن در قالب شوخی باشد به ما کمک می کند ترس ها و نگرانی های روز مره تان را کم اهمیت می کند .

۹-ناسزا گفتن به ما کمک می کند

تا به حال به این فکر کرده اید که چرا در شرایط سخت فحش می دهیم ؟کارشناسان معتقدند که فحش دادن باعث افزایس و سرعت کاهش استرس می شود .
۱۰-فحش راهی برای از تقویت پیوندهای اجتماعی است

نا سزا گفتن در محل کار باعث ایجاد هم بستگی میان همکاران می شود در واققع این پژوهشگران معتقدند که اگر زمان و مکان مناسب برای این کار را بدانیم و از آن همچون شوخی استفاده کنیم.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *