۱۰ فروردین, ۱۴۰۳
تکنولوژی و فناوری

پژو پارس اتوماتیک در برابر برلیانس h330؛ پیروز مقایسه کدام است؟

در این مطلب به بررسی و مقایسه پژو پارس اتوماتیک در برابر برلیانس h330 می‌پردازیم و مشخصات فنی، آپشن‌ها و تجربه رانندگی این دوسدان  را شرح می‌دهیم.

بازار خودروهای ایران معمولا در محدوده قیمتی معمولی قرار دارند و خودروی گرانی در میان آنها مشاهده نمی‌شود؛ اما دو مورد از سدان‌هایی که به نسبت سایر محصولات ایرانی گران‌تر محسوب می‌شوند، پژو پارس اتوماتیک و برلیانس h330 است. اگر مشتریان قصد خرید خودروی ملی دارند و می‌خواهند خودروی انتخابی آنها یک سر و گردن از بقیه تولیدات داخلی بالاتر باشد، باید به سراغ این دو سدان بروند.

در این میان سوال ایجاد می‌شود که آیا این دو خودرو به درد مشتریان می‌خورند یا خیر؟ در این مطلب قصد داریم بررسی کنیم کدام یک از آنها ارزش خرید دارد و مزایا و معایب هر یک از این دو سدان کدام است؟ در این مقاله همراه ما باشید تا به بررسی مشخصات فنی، امکانات رفاهی و تجربه رانندگی آنها بپردازیم.

پژو پارس اتوماتیک در برابر برلیانس h330

آنقدر درباره پژو پارس صحبت شده که دیگر این خودروی جذاب ایرانی نیاز به تعریف ندارد. پژو پارس طی بیست سال اخیر غوغای زیادی در ایران به پا کرده و همچنان در خط تولید ایران خودرو قرار دارد و تولید و عرضه می‌شود. در این سال‌ها ایران خودرو نسخه‌های مختلفی از این سدان را راهی بازار کرده که مشخصات فنی هر یک از آنها با دیگری اندکی متفاوت است.

برلیانس اچ 330

ایران خودرو نیز موضوع محبوبیت این سدان خوش استایل را متوجه شده و از همین بابت تیراژ تولید پژو پارس را افزایش داده و خوشبختانه این خودرو نیز در بازار ایران با استقبال زیادی روبه‌رو شده است. بنابراین اگر برای شما نیز قدرت و سرعت و زیبایی ملاک است باید به سراغ انتخاب پژو پارس بروید، چرا که اتوماتیک نیز هست.

در سمت دیگر این دوئل، برلیانس اچ ۳۳۰ را می‌بینیم که از سال ۱۳۹۳ به مجموعه پارس خودرو پیوست و توانست بین ایرانی‌ها جایگاه محبوبی کسب کند. در آن اوایل این سدان جذاب و ساده با پیشرانه ۱.۵ لیتری روانه بازار شد و در سال ۱۳۹۶ پارس خودرو حجم این پیشرانه را به ۱.۶۵ لیتر افزایش داد.

شرکت پارس خودرو علاوه بر ارتقای پیشرانه این خودرو تصمیم گرفت در زمینه تعویض و ارتقای گیربکس آن نیز اقداماتی انجام دهد. البته گفتنی است که چون کشور ما چند سالی است درگیر تحریم‌ها شده، تولید برلیانس اچ ۳۳۰ متوقف شد، ولی هنوز نمونه‌های صفر کیلومتر آن در بازار پیدا می‌شوند. از سال ۹۹ مجددا این محصول در سبد تولیدات پارس خودرو اضافه شد.

مقایسه پژو پارس اتوماتیک با برلیانس اچ ۳۳۰ به لحاظ طراحی ظاهری

شاید پیش خود فکر کنید که ظاهر پژو پارس بهتر از برلیانس است، چرا که معمولا ما ایرانیها تعصب خاصی به محصولات داخلی‌مان داریم و دوست نداریم خودرویی همچون پژو پارس اتومات را کمتر و ضعیف‌تر از برلیانس بدانیم. در صورتی که تعصبات را کنار بگذاریم، این برلیانس h330 است که ظاهر بهتر و جذاب‌تری دارد.

پژو پارس اتوماتیک

نکته مهم درباره این خودرو، پلتفرمی است پارس روی آن سوار شده و این فریم بدنه همان پژو ۴۰۵ است که قدمت تولید آن به حدود سه دهه پیش برمی‌گردد. در آن سوی میدان مبارزه با برلیانس اچ ۳۳۰ مواجه هستیم که خودرویی مدرن‌تر محسوب می‌شود و در نتیجه طراحی ظاهری آن زیباتر است و چشم‌نوازتر به حساب می‌آید.

از نمای ظاهری که بگذریم، باید بگوییم از نظر فضا کابین هم هر دو خودرو حرف خاصی برای گفتن ندارند و طراحی داخلی ساده و بی‌آلایشی دارند، ولی برلیانس h330 از نظر سبک طراحی داشبورد و هم متریالی که در آن به کار رفته باکیفیت‌تر از پژو پارس ارزیابی می‌شود. محصول پارس خودرو در مجموع عایق‌بندی بهتری دارد و کیفیت مونتاژ این خودروساز از هر نظر جذاب و خواستنی خواهد بود.

البته نباید فراموش کرد که پژو پارس به علت برخورداری از فاصله محوری بزرگ‌تر، دارای کابینی بزرگ و جادار است که می‌تواند سرنشینان را از نظر فضای پا و سر در راحتی و آسایش قرار دهد. همچنین گنجایش و ظرفیت صندوق بار پژو پارس ۴۷۰ لیتر است و حدود ۵۰ لیتر بیشتر از برلیانس h330 خواهد بود. در کل برنده رقابت طراحی ظاهری و داخلی محصول مونتاژی پارس خودرو خواهد بود.

مقایسه برلیانس اچ ۳۳۰ با پژو پارس اتوماتیک به لحاظ مشخصات فنی

اما دیگر مولفه مهم برای یک رقابت جذاب، مشخصات فنی هر خودرو است. برلیانس اچ ۳۳۰ مجهز به یک پیشرانه ۱.۵ لیتری است که می‌تواند حداکثر قدرت ۱۱۴ اسب بخار و گشتاور ۱۵۴ نیوتن‌متر را تولید کند. از طرف دیگر پژو پارس ایران خودرو هم دارای یک پیشرانه ۱.۶ لیتری خواهد بود که می‌تواند نهایتا ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. بنابراین همان‌طور که شاهد هستید، برتری با برلیانس است.

برلیانس اچ 330

در صورتی که به شتاب صفر تا صد این خودرو نگاه کنیم بهتر متوجه قدرت موتور برلیانس در رقابت با پژو پارس خواهیم شد. برلیانس h330 به عنوان یک سدان سایز متوسط قادر است تنها در عرض ۱۲ ثانیه از سکون مطلق به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و شتاب صفر تا صد پارس اتوماتیک با ۳ ثانیه تأخیر در ۱۵ ثانیه خواهد بود.

مصرف سوخت نیز از دیگر مولفه‌هایی است که برلیانس اچ ۳۳۰ به عنوان یک سدان چینی در آن یکه‌تازی می‌کند. این خودرو در هر ۱۰۰ کیلومتر تنها ۶.۵ یا ۷ لیتر سوخت مصرف می‌کند، در حالی که مصرف سوخت پژو پارس اتوماتیک در هر صد کیلومتر نزدیک به ۸.۲ تا ۸.۵ لیتر است.

قسمت بعدی که برلیانس خود را در آن نشان می‌دهد و برتر از رقیب ایرانی‌اش ظاهر می‌شود، کیفیت سواری خودرو و تجربه رانندگی است. همان‌طور که گفتیم هم شتاب اولیه این خودرو بهتر است و هم خودروی سریع و چابکی به حساب می‌آید. از طرف دیگر خوشبختانه برلیانس h330 دارای سیستم تعلیقی است که کوبش‌های شدید را خنثی می‌کند و هم عملکرد بهتری دارد و هم سواری نرم‌تری نصیب راننده خواهد کرد.

برخورداری از سیستم تعلیق یا فنربندی مناسب همچنین در میزان سر و صدای کابین نیز تأثیرگذار است. در مجموع پیشرانه مجهز محصول پارس خودرو عملکرد دقیقی دارد و به محض این که پای راننده بیشتر روی پدال گاز برود، حساسیت بیشتری به خرج خواهد داد. البته یک مشکل این خودرو در مقایسه با پژو پارس اتومات، بهره‌مندی آن از گیربکس دستی است که زحمت دنده‌کشی را روی دوش راننده می‌گذارد.

پژو پارس اتوماتیک

از نظر کیفیت و دقت عملکرد ترمزها باید گفت که در رانندگی‌های عادی و سرعت‌های معمولی و رایج هر دو خودرو دارای ترمزهایی اطمینان‌بخش هستند و می‌توان به آنها اعتماد کرد. یکی از آپشن‌های پارس اتومات این است که می‌توان برای محور عقب آن از ترمزهای دیسکی استفاده کرد که در صورت سفارش این آپشن شرایط بسیار بهتر از قبل خواهند شد.

مقایسه پژو پارس اتوماتیک با برلیانس اچ ۳۳۰ به لحاظ امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی

در صورتی که قرار باشد نسخه معمولی یا به اصطلاح غیر آپشنال پژو پارس را در نظر بگیریم باید بگوییم که هر دو خودرو و حتی برلیانس اچ ۳۳۰ نیز دارای امکانات رفاهی مناسب ولی رایج و معمولی هستند. امکانات شاخصی در این خودروها دیده نمی‌شود و همان آپشن‌هایی در آنها وجود دارد که در خودروهای دیگر وجود دارند.

امکانات مشترک پژو پارس اتوماتیک و برلیانس h330 دنده‌ای شامل مه‌شکن‌های جلو و عقب، تهویه اتوماتیک و آینه‌های جانبی برقی می شوند. محصول پارس خودرو نیز امکانات بیشتری از محصول ایران خودرو خواهد داشت که تجهیزات رفاهی آن شامل پورت یو اس بی و فرمان برقی می‌شود. البته گفتنی است که پارس هم مجهز به صندلی‌های جلو با قابلیت تنظیم برقی و روکش چرم غربیلک فرمان است که برلیانس آنها را ندارد.

همان‌طور که گفتیم این‌ها امکانات پژو پارس اتوماتیک غیر آپشنال بود و در صورتی که نسخه آپشنال آن را خریداری کنید می‌توانید از امکاناتی نظیر کروز کنترل، نمایشگر لمسی ۱۳ اینچی، مانیتور ردیف عقب، نویگیشن، دوربین عقب، دوربین شب، گیرنده تلویزیون، روکش صندلی چرمی و آینه‌های جانبی تاشونده برقی بهره‌مند شوید.

برلیانس اچ 330

متاسفانه نه برلیانس اچ ۳۳۰ و نه پژو پارس اتوماتیک هیچ‌یک در تست‌های ایمنی موسسه‌های معتبر حاضر نشده‌اند و بنابراین نمی‌توانیم درباره این قسمت توضیح چندانی دهیم. در کل می‌دانیم که کیفیت قطعات به کار رفته در پژو پارس اتوماتیک در مقایسه با برلیانس ضعیف‌تر است و به همین خاطر باید گفت که برلیانس خودروی امن‌تری محسوب می‌شود.

در مجموع برلیانس اچ ۳۳۰ امنیت بیشتری را برای راننده و سرنشینان جلو به ارمغان خواهد آورد، در حالی که پژو پارس چنین امکانی ندارد. در نهایت باید گفت که برلیانس قادر خواهد بود امنیت بیشتری به ارمغان آورد. تجهیزات ایمنی برلیانس اچ ۳۳۰ شامل سنسور پارک عقب، ایموبلایزر، قفل مرکزی، دو کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، سیستم ترمز ضد قفل ABS و EBD، ترمز جلو دیسکی و ترمز عقب کاسه‌ای می‌شود.

همچنین پژو پارس اتوماتیک دارای امکانات و تجهیزات ایمنی نظیر ایموبلایزر، قفل مرکزی با ریموت، کمربندهای ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، سنسور دنده عقب، اتولاک، اخطار سرقت با بوق، دو کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، ترمز ABS و EBD، ترمز جلو دیسکی خنک شونده و عقب دیسکی خواهد بود.

سخن پایانی

در پایان باید درباره شرایط بازار این دو خودروی سدان صحبت کنیم و از خرید و فروش آنها بگوییم. همان‌طور که احتمالا می‌دانید، پژو پارس اتوماتیک چون نزدیک به دو دهه است که در بازار ایران فعال شده، خودرویی کاملا جاافتاده محسوب می‌شود که رونق معاملاتی خوبی هم دارد. از طرفی مردم ما اطمینان بیشتری به این خودرو می‌کنند، چرا که شناخته‌شده‌تر از رقیب خود است.

منبع:گجت نیوز

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *