۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳
روانشناسی

چطور در خودمان اعتماد به نفس ایجاد کنیم؟

از پزشک آرام اما مطمئنی که توصیه اش برایتان حجت است گرفته تا سخنران کاریزماتیکی که الهام بخش تک تک شنوندگان اش می شود . تمام افراد دارای اعتماد به نفس درست همان خصلت هایی را دارند که محبوب دل همه آدم هاست.

به هر بعد از زندگی که نگاه کنید اعتماد به نفس نقش بی اندازه پر اهمیتی در آن ایفا می کند . با این همه افراد فراوانی هنوز برای رسیدن به آن در تقلا و تکاپو هستند.پخش ناراحت کننده ماجرا این است که این قضیه می تواند یک چرخه معیوب باشد : کسانی که اعتماد به نفس ندارند به سختی می توانند موفق شوند . کسی هم که مدام شکست می خورد بدون شکست اعتماد به نفسش سقوط خواهد کرد.مثلاً اگر کسی بیاید و ایده ی محصولی جدید را برای سرمایه داران عرضه کند اما مدام نگران باشد این پا و آن پا کند و دم به دقیقه معذرت بخواهد خب معلوم است که شنوندگان زیاد تمایلی به حمایت از ایده او ندارند.

از طرفی وقتی ایده پرداز مورد نظر اعتماد به نفس دارد .مخاطبانش هم راحت تر راضی می شوند مردم دوست دارند به حرف کسی گوش کنند که واضح و روشن صحبت می کند، سرش را بالا بگیرد  سوًالات را با اطمینان جواب دهد و اگر چیزی را نمی دانست بی شرمندگی به آن اذعان کند.

اعتماد به نفس چیست:

تا به حال به این فکر کرده اید اعتماد به نفس چیست؟ دو عنصر عمده در اعتماد به نفس نقش دارند: اولاً: خودکارآمدی،ثانیاً:عزت نفس است.

خود کار آمدی را زمانی احساس می کنیم که ببینیم خودمان با کسانی دیگر شبیه خودمان مهارت هایی را خوب یاد گرفته ایمو در حال رسیدن به اهداف مهمی هستیم که در حیطه ی مهارت ها قرار دارند .به عبارت دیگر خودکارآمدی یعنی اطمینان به این باور که اگر در حیطه بخصوص آموزش ببینیم و سخت تلاش کنیم حتماً موفق خواهیم شد.همین اطمینان است که باعث می شود آدم ها چالش های سخت را به جان بخرند و حتی با مشکلی مواجه شدند باز هم دست از تلاش کردن بر ندارند.

خود کارآمدی کمی با عزت نفس هم پوشانی دارد . عزت نفس بیشتر یک اطمینان عمومی و کلی درباره زندگی است   در واقع اعتقادی  کلی به این موضوع است که می توان مقابله با هر نوع پیش آمدی در زندگی را داریم و حق داریم شاد باشیم. بخشی از عزت نفس ما اطرافیان مان می آید وقتی که احساس می کنیم آنها ما را قبول دارند خودمان هم از خودمان مطمئن تر می شویم .

ایجاد اعتماد به نفس

حالا چطور باید اعتماد به نفس را در خود ایجاد کنیم آن همطوری که متعادل و به اندازه باشد و هم بر پایه ی واقع گرایی بنا شده باشد؟

اولاً خبر بد را می گویم که هیچ معجون معجزه آسایی وجود ندارد ! هیچ راه حل پنج دقیقه ای وجود ندارد که ناگهان شما را به مطمئن ترین فرد دنیا و منظومه شمسی تبدیل کند.

اما خبر خوب تمرکز کردن در کارها باعث موفقیت در تمامی امور می شود پس شما اگر می خواهید کاری را انجام دهید داشتن تمرکز باعث موفقیت در تمامی کارها در همه ی ادوار می شود.

برنامه ریزی:

افراد اگر برای کارهای خود برنامه ای داشته باشند زودتر از موعد مقرر به اهدافشان خواهند رسید ولی اگر برنامه ای در کار نباشد فرد ناکام می ماند برای رسیدن به هدف یا اهدافش.

قدرت هایتان را کشف کنید

منظور از اینکه قدرت هایتان را کشف کنید این است که شما در چه کارهایی قدرت بیشتری دارید و شما می توانید برای خود یک برنامه درست کنید که مثلاً من در کتاب خواندن فردی موفق هستم.

ببینید چه چیزهایی برایتان مهم است

شما باید ببینید در زندگی شخصی خود چه چیزهایی برایتان مهم است؟ اگر می خواهید فرد بالا مرتبه ای شوید باید درس بخوانید و باید شما فعالیت کنید در همه زمینه های زندگی.

مهمترین دلایل کمبود اعتماد به نفس چیست؟

عذر خواهی برای هر اتفاقی.

پنهانی شدن در اتاق برای تمام طول روز.

تللاش زیاد برای جلب نظر مثبت دیگران.

همیشه منتظر یک خبر بد بودند.

انتقاد به این که همه اتفاقات خوب شانس محض است.

کمبود اعتماد به نفس خود هم نیز سبب بروز بیماری هایی مانتد افسردگی می شود.

 

 

 

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *