۳۱ فروردین, ۱۴۰۳
اجتماعی

چه زمان تلفن همراه برای کودکان مناسب است؟

اگر فرزندیس در سنین کودکی  یا نوجوانی دارید ،مطمئناً تا به حال این سوًال به ذهنتان خطور کرده است که : آیا کودک من برای داشتن تلفن همراه آماده است ؟ درست است بدانید که تلفن همراه برای کودکان عوارض خاص خودش را دارد ، اما در عین حال نمی توانیم منکرات اثرات مثبتش شویم. به نظر شما مزایای آن بیشتر است یا مضراتش ؟ در این مقاله درباره فواید و مضرات موبایل برای کودکان صحبت می کنیم.

 

تلفن همراه چه زمانی برای کودکان مناسب است؟

جری بابریک روان شناس بالینی می گوید : به عقیده من در موضوع تلفن همراه برای کودکان ، سن به تنهایی ملاک نیست . علاوه بر سن آگهی اجتماعی و درک کودک از معنای فناوری هم مهم است . ممکن است نوجوان ۱۵ ساله شما هنوز واقعاً بالغ نشده باشد ، اما او چون ۱۵ سال سن دارد شما برایش موبایل می خرید. در حالی که ممکن است نوجوان ۱۲ ساله  تان واقعاً از نظر اجتماعی بالغ تر باشد و بهتر بتواند از عهده کار بر آید.

دکتر بابریک می گوید : زمانی که می خواهید برای کودکتان تلفن همراه بخرید این مسائل را هم زیر نظر بگیرید:کودک شما هر چند وقت یک بار چیزی را گم می کند ( چیزهای گران قیمت) را گم می کند ؟ اگر به او بگویید این وسیله بسیار مهم است به طور خاشصی از او نگهداری می کند.

چقدر توانایی مدیریت پول را دارد؟ آیا او ناگهان وسط بازی، بدون توجه به هزینه های دیگر و بدون در نظر گرفتن هزینه آن بازی پولش را پرداخت می کند؟

از تکنولوژژی چقدر سر در می آورید ؟ آیا او واقعاً درک می کند که کارفرمایان و همکاران در آینده می توانند هر چیزی را که اکنون پست می کنند ببینند؟

 

تلفن همراه برای کودکان با چه نگرانی هایی همراه است؟

دادن تلفن همراه به کودک والدین را از چند جهت نگران می کند:

هزینه خرید تلفن همراه: در مرحله اول ممکن است به عننوان پدر یا ماادر نگران هزینه خرید تلفن همراه باشند و به این فکر کنید که با این کار برای خرید وسیله ای هزینه می کنید که کودک می تواند به راحتی می تواند آن را گم کند.

هزینه های داده های فرار: ممکن است بدون اینکه فرزندتان حتی متوجه شود، مبالغ سرسام آور را خرج کند . همه ما شنیده ایم که گاهی بچه ها از کارت های اعتباری والدین شان بازی های و برنامه های دیگر می خرند.

فواید تلفن همراه برای کودکان

۱. کودکان را با دنیای مدرن آشنا می‌کند

گوشی های هوشمند دنیای کاملاً جدیدی از امکانات بی پایان را برای کودکان باز می کنند تا آنها بتوانند حس کنجکاوی شان را ارضا کنند . ارتباط داشتن با دیگران آنها را آگاه می کند ، سرگرم می کند و مهم تر از همه ، به آنها کمک می کند، تا با دنیای پرسرعت مدرن آشنا شود.

۲. کودکان را متکی‌به‌خود بار می‌آورد

دادن تلفن هوشمند به کودک تان می تواند فرصتی برای شما باشد، تا به او بیاموزید که کارهای خاص خودش را انجام بدهد،  مثلاً می توانید به او یاد بدهید که چگونه بازی کند یا جواب سوًالاتش در اینترنت پاسخ بدهد.

۳. سواد دیجیتالی کودکان را افزایش می‌دهد

فناوری همیشه در حال تغییر است و درک اصول اولیه آن بسیار مهم است . اگر فردی در سنین کودکی از ابزاری مانند گوشی هوشمند استفاده کند ، دانش اولیه ای که به دست می آورد در طول بزرگ شدن برایش بسیار مفید است .

۴. در مواقع ضروری به کودکان کمک می‌کند

در مواقع اضطراری ، فرزندتان می تواند به سرعت با شما یا افراد دیگر تماس بگیرد. علاوه بر این درصورت نیاز ، ارتباط سریع با فرزندتان برای شما آسان تر خواهیم کرد..

مضرات تلفن همراه برای کودکان

۱. بر سلامت جسمانی کودکان تأثیر منفی می‌گذارد

باید زمانی جهش رشد در کودکان حدود ۱۸ تا ۲۰ سال است ، یعنی بدن آنها تا آن زمان به رشد خود ادامه می دهد. در این باره زمانی بدن چندین مرحله رشد را طی می کند . این مراحل بسصیار حیاتی می باشد زیرا که در این مراحل است که ویژگی های مورزد نیاز برای زنده ماندن در سال های بعد در کودک پرورش می یابد.

سال های پیش از نوجوانی و جوانی نیز زمانیی است که بدن آنها سازکاری بیشتری داشته باشد و مهم است که آنها را از نظر جسمی فعال تر نگه دارد.

۲. فعالیت بدنی کودک را کاهش می‌دهد

سازمان جهانی بهداشت ( who) در گزارشی که در سال ۲۰۱۶ منتشر کرده است ، می گوید : پیش از ۳۴۰ میلیون کودک و نوجوان و ۵ تا ۱۹ ساله اضافه وزن یا چاقی داشته اند. گزارش دیگری از همین سالزمان در سال ۲۰۱۹ گویای این الست که ۳۸ میلیون کودک زیر ۵ سال اضافه وزن داشته اند.

امروزه فناوری به گونه ای طراحی شده است که بدون در نظر گرفتن سلامت کاریر او را تا حد ممکن درگیر کند. چه بازی های ویدئویی باشد و چه رسانه اجتماعی همه چیز طوری طراحی شده است که همه توجه و تمنرکز کاربر را به خود جلب کند. رسانه های اجتماعی و شرکت های بازی های ویدیوئی با تحریک دوپامین در مغز کاربر به این هدف دست پیدا می کنند . دوپامین هورمون لذت است.این هورمون مسئول عملکرد های رفتاری و فیزیکی است مانند:

۱- یادگیری،

۲-انگیزه،

۳-خلق و خو،

۴-توجه،

۵- پردازش درد،

۶- جنبش.

فرض کنید کودک شما مشغول بازی ویدیوئی  جدید است . یک فعالیت دوپامینی کوچک در مغز رخ می دهد که به او احساس خوشایندی از موفقیت می دهد . هنگامی که کودک به بازی ادامه می دهد ، مغزش بازی ویدیوئی رابه عنوان منبع آزاد دوپامین می پذیرد.

۳. مشکلات بینایی را افزایش می‌دهد

استفاده طولانی مدت از تلفن همراه برای کودکان خطر نزدیک بینی را افزایش می دهد . معمولاً کودکان کمتر از ۳ سال را می بینیم که بدون کمک ، قفل گوشی های هوشمند را باز می کنند و شروع به بازی کردن می کنند.

۴. باعث درد و ناراحتی عضلانی ـ اسکلتی می‌شود

گوشی های هوشمند از میدان الکترومغناطیسی برای اتصال به به شبکه های سلولی و WiFi  استفاده می کنند . این میدان ها برای هر موجود زنده مضر است و هیچ انسان ، گیاه یا جانوری از اثرات مضر آن در امان نیستند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *