۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳
علمی

علامت و نشانه ام اس (MS)

شناخت علامت ام اس به شما کمک می کند تا زودتر بیماری مالتیپل اسکلروزس را درمان کنید. با درمانکده همراه شوید تا با علائم اولیه ام اس و نشانه های بیماری ام اس بیشتر آشنا شوید تا بتوانند علائم هشدار دهنده ام اس را جدی گرفته و به تشخیص MS و به درمان آآن بپردازید.

مالتیپل اسکلروزیس MS یک بیماری پیش رونده است که به واسطه سیستم ایمنی بدن ایجاد می شود.این بدان معنا است که سیستم طراحی شده برای حفظ سلامت به اشتباه به قسمت هایی از بدن که برای عملکرد روزمره حیاتی است حمله می کند. پوشش محافظ سلول های عصبی آسیب می بیند که منجر به کااهش عملکرد مغز و نخاع می شود .

علائم ام اس MS چیست؟

MS  نوعی بیماری با علائم غیر قابل پیش بینی است که شدت آن می تواند متفاوت باشد. در حالی که برخی افراد خستگی و بی حس هستند، در موارد شدید علائم اولیه ms و نشانه های MS می تواند باععث فلجی، کاهش بینایی و کاهش عملکرد مغز شود.

 

علائم اولیه ام اس یا بیماری مالتیپل اسکلروزس MS شامل موارد زیر است:

۱-مشکلات بینایی،

۲-سوزن شوزن شدن و بی حسی،

۳-درد و اسپاسم،

۴-ضعف یا خستگی،

۵-مشکلات تعادل یا سر گیجه،

۶- مشکلات مثانه،

۷- اختلال عملکرد جنسی،

۸- مشکلات شناختی.

۱. مشکلات بینایی از علائم اولیه ام اس

مشکلات بینایی یکی از شایع ترین علائم ام اس است التهاب روی عصب بینایی تاًثیر گذاشته و بینایی مرکزی را مختل می کند . این می تواند باعث تاری دید شود.

۲. سوزن سوزن شدن و بی‌حسی

Ms یا بیماری مالتیپل اسکلروزس بر اعصاب مغز و نخاع مرکز پییام بدن تاًثیر می گذارد. این بدان معنا است که می تواند سیگنال های متناقض را به اطراف بدن ارسال کند . بعضی اوقات هیچ سیگنالی ارسال نمی شود. این امر باعث بی حسی می شود.

۳. درد و اسپاسم از علائم ام اس

درد مزمن و اسپاسم عضلانی غیر ار ادی نیز در ام اس وجود دارد . طبق بررسی های انجمن ملی ام اس ، مطالعه ای نشان داده است  که نیمی از افراد مبتلا به ام اس مبتلا به درد مزمن هستند.

۴- خستگی و ضعف به عنوان علامت ام اس

این خستگی مزمن بر اثر تخریب اعصاب موجود در ستون فقرات است . معمولاً خستگی ناگهان ظاهر می شود و هفته ها قبل از بهبود ماندگاری دارد . ضعف در ابتدا بیشتر قابل مشاهده است.

۵- مشکلات تعادل و سرگیجه

سرگیجه و مشکلات با هماهنگی و تعادل می تواند تحرک فرد مبتلا به ام اس را کاهش دهد . متخصصان مغز و اعصاب ممکن است این موارد را مشکلاتی در راه رفتن ذکر کنند.

۶. اختلال عملکرد مثانه و روده

مثانه ناکارآمد علامت دیگری است که در حدودذ ۸۰ درصد از مبتلایان به ام اس بروز می کنند . این می تواند شامل تکرر ادرار ، افزایش شدید ادرار یا عدم توانایی در ادرار باشد.

۷. اختلال عملکرد جنسی

همچنین ام اس می تواند در برانگیختگی جنسی افراد مبتلا ایجاد مشکل کند زیرا در سیستم عصبی مرکزی جایی که ام اس حمله می کند شروع می شود.

۸- مشکلات شناختی

در حدود نیمی از مبتلایان به بیماری ام اس در عملکرد شناختی خود دچاار نوعی مشکل می شوند که شامل موارد زیر است:

۱- مشکلات حافظه،

۲- کاهش محدوده توجه ،

۳- مشکلات زبان ،

۴- پریشانی ،

۵- افسردگی و سایر مشکلات سلامت عاطفی نیز رایج است.

۹. تغییر در سلامت عاطفی

افسردگی عمده در بین مبتلایان به ام اس شایع است . استرس ام اس همچنین می تواند باعث تحریک پذیری ، نوسانات خلقی و وضعیتی به نام pseudobulbar pseudobulbar  شود . این اختلال شامل دوره هایی از گریه و خنده غیر قابل کنترل است .

۱۰-. علائم دیگر: بیماری ام اس چه علائمی دارد ؟

همه افراد مبتلا به ام اس علائم یکسانی ندارند . علائم مختلف در حین عود یا حمله ممکن است ظاهر شود . در کنار علائم ذکر شده در موارد قبلی ، از علائم دیگر ام اس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- از دست دادن شنوایی،،

۲- تشنج،

۳- لرزش غیر قابل کنترل،

۴- مشکلات تنفسی،

۵- لکنت زبان،

۶- بلع مشکل.

آیا ام اس ارثی است ؟

ام اس لزوماً ارثی نیست . با این حال براساس گزارش انجمن ملی ام اس ، احتمالاً در صورت داشتن فرد مبتلا از بین نزدیکان، احتمال ابتلا به این بیماری بیشتر است .

تشخیص MS : چطور بیماری مالتیپل اسکلروزیس را تشخیص دهیم؟

یک پزشک متخصص  مغز و اعصاب آزمایش های بسیاری را برای تشخیص بیماری ام اس می دهد از جمله :

معاینه عصبی : پزطشک معمولاً عملکرد اعصاب را بررسی می کند.

معاینه چشم: یک سری آزمایشات برای ارزیابی بینایی و بررسی بیماری چشمی.

تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی ( MRI): تکنیکی که از یک میدان مغناطیسی قدرتمند و امواج رادیویی برای ایجاد تصاویر مقطعی از مغز و نخاع استفاده می کند.

یونسکیون کمر: آزمایش شامل یک سوزن بلند است که در ستون فقرات وادر می شود تا نمونه ای از مایع مغزی-نخاعی خارجشود.

پیشرفت بیماری ام اس و درمان آن

ام اس یک اختلال چالش  برانگیز است . اما محققان بسیاری از درمان ها را کشف کرده اند که می تواند پیشرفت آن را کند کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *