۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳
سلامتی

کریا یوگا چیست؛ آشنایی با آموزه‌های آن + نکاتی برای شروع

یوگا شاخه های مختلفی دارد که هر یک به شکلی برای رسیدن به آرامش و سلامتی به ما کمک می کند . یکی از این شاخه ها کربا یوگا نام دارد که بیشتر بر رشد و بیداری معنوی و شناخت خود تاًکید دارد .

ممکن است زندگی جست و جویی همیشگی برای خوشبختی به شکل های متفاوتی مانند لذت، ، امنیت ، موفقیت ،رضایت و شادی باشد . با این حال بسیاری از ما پس از جست و جوی خوشبختی و یافتن آن دوباره آن را از دست می دهیم . گاهی نیز پس از مدتی از آن دل زده می شویم و بیشتر می خواهیم به سمتش برویم .

در مقطعی از خودمان می پرسیم  این آرزوی عمیق برای خوشبختی چیست ؟ آیا راهی وجود دارد که احساس خوشبختی همیشگی باشد و دوباره از دست ندهیم ؟ واقعاً چه می خواهیم ؟ آیا می توانیم از غم رهایی پیدا کنیم؟ اصلاً چنین چیزی ممکن است ؟ با مطرح شدن این سوًالات در ذهن ، سفر ما به سوی بیداری معنوی آغاز می شود و کربا یوگا فلسفه و رویکرد جهانی و آزمایش شده برای زندگی همراه با بیداری معنوی است که مسیر پیش روی ما را روشن می کند .

کربا یوگا نوعی روش یکپارچه جسمی ، ذهنی و روحی برای بیداری معنوی است . تاًدیب نفسی ( Self-discipline ) خود آموزی ( self-study ) و تسلیم نفس ( self-surrender ) موانع شناخت مستقیم ماهیت معنوی ذاتی ما را از بین می برند و موجب رسیدن به تجربه طبیعی خود شکوفایی ( separate existence ) است .

کربا یعنی عمل و یوگا به معنی پیوند آگاهانه جسم ، ذهن ، روح و خالق است . یوگا در عالی ترین معنای خود یعنی درک کنیم که ما با خالق یکی هستیم و ارتباطی یکپارچه با هستی  داریم  . با کربا یوگا متوجه می شویم که چه کارهایی را انجام می دهیم تا به درک کمال درونی نزدیک شویم .

از نظر علمی کربا یوگا نوعی تکنیک  مراقبه قدیمی با کنترل انرژی و تنفس با پرانایا است . کربا یوگا بخشی از مسیر معنوی جامعی است که شامل تمرینات مراقبه بیشتر همراه با زندگی صجیح است . تکنیک کربا  قرن ها در خفا بود تا اینکه در سال ۱۸۶۱ ، یوگی بزرگ ماهاواتا بابا چی ( Mahavatar Babaji ) این تکنیک را به شاگرد خود لاهیری ماهاسارا ( Lahiri Mahasaya ) آموزش داد و کربا احیا شد .   لاهیری  این تکنیک به شاگردش سوامی سری یوکتسوار ( Swami Sri Yukteswar ) آموزش داد و او نیز آن را به شاگردانش از جمله پاراماهانزا یوگاناندا آموخت .

به گفته یوگاناندا ، کربا یوگا موًثرین تکنیک موجود برای انسان امروزی برای رسیدن به هدف یوگا ، یعنی یکی شدن با خالق است . کربا یوگا بسیار موًثر است زیرا مستقیماً با منبع رشد ، یعنی انرژی معنوی که در اعماق ستون فقرات قرار دارد، کار می کند .

تمام تکنیک های یوگا معمولاً غیر مسستقیم با این انرژیی کار می کنند . مثلاً حرکات یوگا می توانند به باز شدن کانال های ستون فقرات کمک کنند و انرژی موجود در ستون فقرات را متعادل کنند . تمرینات تنفسی یوگا با پرانایاما نیز می تواند به بیدار شدن این انرژی کمک کنند . ولی کربا یوگا مستقیم تر عمل می کند و فرد به کمک آن می تواند از طریق کشیدن ذهنی این نیروی حیات به بالا و پایین ستون فقرات ، با آگاهی و اراده نیروی حیات را کنترل کنند . به گفته یوگاناندا ، یک تمرین کربا حدود نیم دقیقه طول می کشد ، معادل ۱ سال رشد معنوی طبیعی است .

از نظر میزان اثر بخشی نیز کربا عملکرد بسیار خوبی دارد و کربا یوگی ها متوجه می شوند که کربا توانایی آنها برای تمرکز را افزایش می دهد و موجب کارآیی بیشتر آنها در تجارت و زندگی خانوادگی و تندیل شدن آنها به افرادی بهتر در هر زمینه ای می شود .

کربا یوگا ابزاری است که با استفاده از آن می توان تکامل انسان را تسریع کرد . یوگن ها ی باستانی کشف کردند که آگاهی کیهانی با تسلط بر تنفس ارتباط تنگاتنگی دارد . با استفاده از روشی برای آرام کردن نیاز بی وقفه ما  به تنفس ، نیروی حیات برای فعالیت های بالا تر آزاد می شوند .

۱- یاما ( Yama ) : بی آزاری ، راستگویی ، دزدی نکردن، استفاده درست از نیروی حیات و وابسته نبودن .

۲- نیاما ( niyama ): طهارت ، قناعت ، تاًدیب نفس ، بررسی ماهیت آگاهی و کنار گذاشتن احساس مجزا بودن .
۳-آسانا ( asana ]) : وضعیت بدن .
۴- پرانایاما ( pranayama ) : کنترل نیروی حیات .
۵- پراتیا هارا ( pratyahara ) :: درون نگری .
۶- دهارانا ( dharana) : تمرکز.
۷- دیانا ( dhyana ) : مراقبه .
۸- سامادهی ( samadhi ) : یگانگی.

با استفاده از این ۸ عضو یا ابزار می توان تمرین مراقبه و پرورش فضایل اخلاقی را با هم ترکیب کنیم . این رویکرد سیستماتیک به خود و شناخت خالق ، تجربه ای درونی را ایجاد می کند که توانایی فرد برای ایجاد تغییر واقعی را افزایش می دهد . تجربه درک این حقیقت که ما گیستیم . انگیزه ای پایدار برای تغییر زندگی ایجاد می کند . ترکیب مراقبه و پرورش فضایل موجب ثبات و پایداری می شود زیرا بیدار می شویم و زندگی مان دچار تحول می شود .

اجزای کریا یوگا

این اقدامات به تجزیه و تحلیل معنوی برای رسیدن به یگانگی کمک می کنند .

با مراقبه کردن جوهر وجودی خود را تجربه می کنیم .
با تفکر و تاًمل در ماهیت واقعیت جست و جو می کنیم .
با خرد و شفقت درباره چگونگی زندگی کردن تاًمل می کنیم .
کاوش می کنیم در اعمال معنوی شرکت می کنیم و کشف می کنیم که چه چیزی برای ما مفید است .

روشنگری مکاشفه ای از حقیقت است و زمانی رخ می دهد که موانع ذهنی موجود بر سر آنها برداشته شوند .وقتی ذهن آرام و ساکت می شود درخشش و تابش وجود خویشتن فرد را روشن می کند . سپس حقیقت اینکه ما چه هستیم . طبیعی آشکار می شود . این چیزی است که مستقیم تجربه می شود این تجربه موجب تغییر ما می شود . زیرا نگرش ما رات تغییر می دهد ، ما دیگر فردی نیستیم که با بدن و ذهن خود شناخته می شود و تصور می کند که ممکن است روحی نیز داشته باشد . ما اکنون میدانیم که روح هستیم ؛ ما روحی الهی هستیم که از طریق جسم و ذهن بیان می شود.

یادگیری کریا چقدر طول می‌کشد؟

این فرآیند حدود ۱ سال طول می کشد . الیته این مسئله به خود فرد بستگی دارد . مسیر کریا یوگا  شامل یادگیری و تمرین کردن تکنیک های معنوی است که موجب تحول درونی می شوند . هر یک از این تکنیک ها باید پیش از حرکت به جلو و رفتن به مراحل بعدی با زندگی فرذد ادغام شوند . اینکه فرد با استفاده از مطلب آموزشی با چه سرعتی می تواند پیشرفت کند . به کار ها و واقعیت های درونی او بستگی دارد .

 

 

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *