۲۹ فروردین, ۱۴۰۳
علمی

یکی از مهم‌ترین واکسن‌های HIV در فاز سوم کارآزمایی‌ بالینی شکست خورد

تنها واکسنHIV که به فاز سوم کارآزمایی های بالینی رسیده بود ، نتوانست اثر بخشی مناسبی را روی داوطلبان از خود نشان دهد.

که به فاز سوم رسسیده بود باشکست روبه رو شد.

در اتفاقی ناگوار برای تمامی پژوهشگران دنیا تنها واکسن HIVکه در فاز سوم کارآزمایی های  بالینی به سر می برد با شکست روبه رو شد و با شکست مواجه شد و  کار آن را متوقف کرد.این واکسن با همکاری شرکت جانسن  روی هزاران نفر در اروپا، آمریکا و آفریقا آزمایش شد ، ولی نتوانست نتایج مناسبی را به دست بیاورد.

موًسسه ملی آلرژی و بیماری های عفونی آمریکا ، فرماندهی تحقیق و توسعه پزشکی ارتش آمریکا و شبکه آزمایش های واکسن HIV با همکاری شرکت جانسن که به جانسون  تعلق دارد ، در سال ۲۰۱۹ فاز سوم آزمایش های بالینی واکسن اچ آی وی را روی ۳۹۰۰ داوطلب در آرژانتین ،برزیل،ایتالیا،مکزیک،پرو،ۀلهستان، اسپانیا ، مکزیک و ایالت متحده آغاز کردند. آن ها حالا می گویند اگر چه این واکسن برای انسان ها ایمن است ، اما نسبت به گروهی که دارونما دریافت کرده بودند ، اثر بخشی بالا تری از خود نشان نداده است .

در این بیانیه گفته شده که این پژوهش متوقف شده است ( سوزان بوچبیندار) ، از محققان اصلی این پژوهش می گوید 🙁 برای همکاران محقق ما و دیگر کسانی که دهه ها سعی در تولید واکسن واکسن داشتند تا به همه گیری HIV/AIDS پایان دهند ، این نتایج نا امید کننده است. هر چند HIVثابت کرده که همچنان یک ویروس چالش برانگیز برای توسعه واکسن خواهد بود ، اما جامعه محققان HIV به ادامه فعالیت های خود متعهد می ماند و هر پژوهش ما را یک قدم به موفقیت نزدیک تر می کند).

شکست این واکسن HIV به معنی پایان راه نیست

(پنی هیتون ) از تیم تحقیقات جانسون اند جانسون می گوید: که این شکست از بابت سال ها تلاش و سرمایه گذاری ناامید کننده است، اما به معنای پایان راه برای سرمایه گذاری های این شرکت در زمینه درمان های اچ آی وی نخواهد بود.

اهمیت این واکسن که در فاز مطالعاتی به نام واکسن (موزاییک) شناخته می شد ، به خاطر عبور از فازهای کارآزمایی مقدماتی بود که معمولاً نیازمند زمان زیادی است . در حال حاضر حدود ۳۸ میلیون مبتلا به ایدز در دنیا وجود دارند و شرکت های زیادی از جمله مدرنا با فناوری mRNA سعی دارند واکسن HIV تولید کنند ، اما هنوز به نتیجه گیری درباره اثربخشی این واکسن ها خیلی زود است.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *