۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳
روانشناسی

آیا برخی از افراد حس جهت‌یابی بهتری دارند؟

برخی افراد در هر سفری فقط کمک به حواس کبوتری خود راه پیدا می کند. آن ها این کار را چگونه انجام می دهند و آیا می توان این کار را انجام داد.

رالف استریت رقابت کننده مسابقات جهت یابی عاشق نقشه هاست . در دوران کودکی والدین استریت او را به طور منظم برای تمرین جهت یابی بیرون می برند. و رزش جهت یابی شامل مسابقه بین دو نقطه با استفاده از نقشه توپوگرافی و قطب نما می شود .

استریت اکنون به عنوان مسابقه دهنده جهت یابی در سطح بین المللی به رقابت می پردازد، اما این مهارت های برجسته در زندگی روزمره مفید بوده است . وقتی دوستان استریت در سفری از لندن به گلاسکو  متوجه استعداد او می شوند وظیفه مسیریابی در سفر را به او واگذار می کنند .

به نوشته ی بی بی سی افراد دارای توانایی جهت یابی حافظه فضایی بهتری نسبت به میانگین جمعیت دارند . اما رقابت کنندگان در مسیر جهت یابی به طور ویژه  تمرین جهت یابی را انجام می دهند . در واقعع تازه ترین پژوهش های انجام شده در حوزه علوم و اعصاب روان شناسی حاکی از آن است که روش های زیادی برای بهبود مهارت های فضایی افراد عادی وجود دارد .

چرا برخی افراد در جهت‌یابی بهتر هستند

استریت در ۹ سالگی ورزش جهت یابی را شروع کرد . همان طور که تجربیات نشان می دهد ، تجربه های دوران کودکی روی توانایی تجرببات جهت یابی افراد اثر می گذارد . داشتن فرصت حرکت مستقل در محیط های متنوع برای کودکان اهمیت دارد . نورا نضیوکمپ استاد روانشناسی در دانشگاه تمپل در فیلادلفیا در آزمایشی گفت : آزمایش های انجام شده روی حیوانات نشان می دهد حرکت منفعالانه چندان کارآمد نیست.

به نظر می رسد افرادی که خارج از شهر ها یا در شهر هایی که از نظر فضایی پیچیده تر هستند رشد می کنند ، در بزرگسالی بهتر می توانند جهت یابی کنند . نیوکمپ می گوید : شواهد خوبی داریم که نشان می دهد حتی در بزرگسالی افرادی که در محیط اطراف خود گسترده تر حرکت می کنند مهارت های فضایی بهتری دارند .

در بسیاری از جوامع دختران و زنان فرصته های محدود برای تمرین جهت یابی دارند و تصور می شود این امر علت اصلی این باور اشتباه است. که زنان به طور ذاتی از مردان ضعیف تر اند در جهت یابی .

به طور کلی نابرابری جنسیتی با تفاوت های جنسیتی در توانایی جهت یابی همراه است . این امر به نقش فرهنگ در ایجاد چنین تفاوت هایی یا ادراک این تفاوت ها اشاره دارد . پابلو فرناندز والاسکو فیلسوف و دانشمند علوم شناختی در دانشگاهع یورک و کالج دانشگاهی لندن می گوید : افراد معمولاً اثر جنس را بیش از حد تخمین می زنند و همچنین فرض می کنند که اتثر جنسیت عوامل فرهنگی مستقل است .

پژوهش های انسان شناسی نشان می دهد که در جوامعی که در آن ها برابر جنسیتی بیشتر است تفاوت هایس جنسیتی بیشتر است . تفاوت های جنسیتی در جهت یابی نا پدید می شود .

   

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *