۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳
علمی

ادعای جدید محققان: علت ریشه‌ای و مشترک چاقی، قند فروکتوز است

پژوهشگران می گویند می توان تمام نظریه های چاقی را در یک عامل مشترک با هم متحد کر د این عامل فرضیه بلدی فروکتور نام دارد .

طبق نتایج یک پژوهش جدید ، فروکتور یک شیطان کوچک و خطرناک است که متابولیسم بسیاری از انسان ها را به سمت چاقی هدایت می کند . اگر چه فروکتور بزرگترین منبع کالری نیست ، اما نیاز به مصرف غذاهای چرب تر را در مقابل ایجاد می کند .

یک تحلیل بزرگ به سرپرستی ( دکتر ریچارد جانسون ) ( Richard Johnson ) از دانشگاه کلرادو نشان می دهد که کاهش وزن به حذف یکی از گروه های کربوهیدرات یا چربی ها محدود نمی شود . بلکه باید هردوی آن ها را  حذف کرد .

به گفته پژوهشگران ، تمام فرضیه ها اهمیت کاهش غذاهای فوق فرآوری شده را تصدیق می کنند . اما مشخص نیست که تمرکز باید روی کاهش مصرف شکر باشد یا کربوهیدرات گلیسمی بالا ، یا چربی های چندگانه غیر اشباع یا افزایش مصرف پروتئین .

پژوهعشگران تمام این فرضیه ها را بررسی کرده اند آن ها به این نتیجه رسیده اند که تمام این فرضیه ها عموماً درست هستند اما آن ها همچنین نشان داده اند که می توان تمام آن ها را بر اساس یک فرضیه دیگر متحد ، فرضیه ی بقای فروکتور .

 

چاقی و فروکتوز

فروکتور نوعی قند است که به طور طبیعی در میوه ها وجود دارد . فروکتور درون میوه ها با ویتامین ها و فیبر به تععادل می رسد . در نتیجه رژیم روزانه میوه ای مشکلی ایجاد نمی کند . همچنین بدن می تواند مقادیر اندکی فروکتور را از کربوهیدرات هایی مانند گلوکز و غذاهای شور تولید کند .

فروکتور در مقادیر بالا به شیرین کننده هایی مانند قندها و شکر های خوراکی و شربت ذرت اضافه می شود . به این ترتیب غلظت این نوع شیرینی در رژیم غذایی ما می تواند بدون آنکه متوجه شویم به سرعت افزایش یابد .

جانسون و همکارانش دریافتند که متابولیسم فروکتور بدن باعث افت ترکیبی به نام آدنوزین تری فسفات ( ATP ) می شود ؛ ترکیبی که انرژی فزاینده های سلولی بدن را مهیا می کند .

وقتی سطح ATP  کمتر از مقدار لازم باشد به بدن سیگنال می دهد که غذاهای بیشتری نیاز دارید این شما را گرسنه می کند و شما در پاسخ غذای بیشتری می خورید .

پژوهشگران این را فرض بقای فروکتور می نامند . این فر ضیه هاتی مختلف چاقی را به یکدیگر پیوند می زند ؛ حتی فرضیه هایی که بسیار نا مرتبط به نظر می رسند مثل مصرف چربی در مقابل مصرف کربوهیدرات.

فروکتور باعث می شود که متابولیسم ما وارد حالت کم انرژی شود و ما کنترل اشتهای خود را از دست بدهیم . به این ترتیب غذاهای پررچرب منبع اصلی کالری می شوند و همزمان وزن را بالا می برند .

همچنین فروکتور مانع از أن می شود که بدن در حالت انرژی کم ذخایر چربی خود را استفاده کند . این لزوماً بد نیست برای مثال خرس ها با مصرف میوه و افزایش سطح فروکتور ذخایر چربی خود را برای خواب زمستانی دست نخورده نگه می دارند . اما در انسان مصرف غذاهای شیرین و پر چرب ثمره ای جز افراط ندارد .

پژوهش های بیشتری لازم است تا مکانیسم دقیق تر تاًثیر فروکتور در متابولیسم و ایجاد چاقی مشخص شود . با این حال ، یافته ها قدمی مهم در مباره با بحران های روز افزون سلامت هستند .    

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *