۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳
فناوری

دانشمندان برای اولین‌بار از DNA یک دستگاه قابل کنترل در مقیاس نانو ساختند

بر اساس گزارش های منتشر شده این تیم مهندسی ، یک نائو دستگاه DNA  با اندازه ۷۰ نائو متر در ۱۲ نائو متر ابداع کرده اند که از انرژی شیمیایی برای تولید حرکات ضربان دار کنترل شده و موزون استفاده می کند . پیشرفت آن ها پتانسیل ساخت دستگاه های دقیق و قابل کنترل در مقیاس نائو با کاربرد در زمینه های مختلفی مانند فناوری نائو ، پزشکی و علم  مواد را نشان می هد .

ساخت یک دستگاه مولکولی قابل کنترل در مقیاس نانو

همان طور که محققان توضیح می دهند ، این ساختار تقریباً ۱۴ هزار نوکلئوتید تشکیل شده است که واحد های ساختاری اساسی DNA  را شکل می دهند . ( پیتر سولک  ) استادیار دانشکده علوم مولکولی دانشگاه ایالتی آریزونا ، ( ASU ) توضیح می دهد :

این اولین باری است که یک موتور نانو تکنولوژی DNA  با انرژی شیمیایی با موفقیت مهندسی شده استت . ما بسیار هیجان زده هستیم که روش های تحقیقاتی مان بتواند به مطالعه در این زمینه کمک کند و مشتاقانه منتظر ساخت دستگاه های نانو پیچیده تری در آینده هستیم .

او در ادامه توضیح داد که کاربرد های امیدوار کننده حوزه فعالیت این دستگاه ها نانو شامل تشخیص بیماری ، درمان ، رباتیک مولکولی و ساخت مواد جدید می شود .

آزمایشگاه من نرم افزاری را برای طراحی این بلوک ها توسعه داده است و ما با گروه های آزمایشی ASU  و همچنین سایر دانشگاه های ایالت متحده و اروپا همکاری نزدیکی داریم . دیدن روش های ما برای طراحی و توصیف نانو ساختارهایی با پیچیدگی های زیاد و دستیابی به طرح های پیشرفته جدید و اجرای موفقیت آمیز آن ها در مقیاس نانو هیجان انگیز است .

 

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *